Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kontakt till elkylfläkt 924
1 besök senaste veckan (1266 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Håller på och lappar ihop 924:an igen nu. Monterade en kylfläkt jag köp begagnad, men jag vet inte var jag ska koppla in den. Kontakten jag trodde det var passar inte alls. Det kanske kan skillja mellan årsmodeller dock?

Den på fläkten ser ut: II
Den på bilen: - -

om nån hade lust att kika i sin heynesbok eller på sin riktiga bil vore det jättebra. Tex kolla färg på kablarna till kontakten.

/Markus

_________________
Markus Ålind
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Qaz skrev:
Håller på och lappar ihop 924:an igen nu. Monterade en kylfläkt jag köp begagnad, men jag vet inte var jag ska koppla in den. Kontakten jag trodde det var passar inte alls. Det kanske kan skillja mellan årsmodeller dock?

Den på fläkten ser ut: II
Den på bilen: - -

om nån hade lust att kika i sin heynesbok eller på sin riktiga bil vore det jättebra. Tex kolla färg på kablarna till kontakten.

/Markus


Det är ju bara att prova. Det värsta som kan hända är att fläkten går baklänges.... då är det ju bara att vända kablarna.

_________________
Pär Hylander
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
om jag visste att det var den kontakten vore det ju bara att testa, men jag vet inte om det är den...

Den blir normalt sätt inte särskillt varm, så det skulle ta en jävla tid att få den upp i sådan temp att fläkten skulle slås på i den här kylan. Det är alltså lite svårt att testa. Den gången man nu behöver fläkten är det nog inget bra läge att börja testa saker (bilkö i sommar typiskt).

Därför det skulle vara väldigt skönt att ha lite koll så att chansen att man sätter den rätt ökar .

_________________
Markus Ålind
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



vet inte hur det är gjort just på 924 men på dom flästa bilar så kan man manuelt sätta igång fläkten genom att montera lös givaren kontakten (inte givaren själv)som sköter start stop av fläkten och sen byggla kontakten ! bara ett tips om du vill testa själv. för ofta är givaren gjord så att den sluter mellan stiften/jorden(om det är ett stift bara) när den blir xx grader

_________________
jonny strand
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



jonnystrand skrev:
vet inte hur det är gjort just på 924 men på dom flästa bilar så kan man manuelt sätta igång fläkten genom att montera lös givaren kontakten (inte givaren själv)som sköter start stop av fläkten och sen byggla kontakten ! bara ett tips om du vill testa själv. för ofta är givaren gjord så att den sluter mellan stiften/jorden(om det är ett stift bara) när den blir xx grader


Precis, sladdparet som går till givaren på kylaren!

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



tar du då givaren, kopplar till ett bateri enligt förjande:

+ kontakt lampa -

stoppa nu ner kontakten i en kastrull med vatten och värm på spisen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Det var inte givaren jag skulle kolla .

Men det med att koppla ihop kablarna till givaren verka rätt. Det var den kontakt jag misstänkte. Om det sedan funkar som det ska får vi se i nån bilkö i sommar .

Fick den genom efterkontrollen idag också (med krossad framruta) .

Ny ruta kommer den 29:onde. Börjar reda upp sig med bilfan nu .

Tack för hjälpen.

_________________
Markus Ålind
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Nej, inte så vi menade!

Koppla in din sladdar till fläkten, tar bort kontakten till tempgivaren på kylaren och bygla kontakten med en sladdstump, då startar fläkten och du kan kolla att den går rätt håll!

_________________
Pär Hylander
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Nej, inte så vi menade!

Koppla in din sladdar till fläkten, tar bort kontakten till tempgivaren på kylaren och bygla kontakten med en sladdstump, då startar fläkten och du kan kolla att den går rätt håll!


Det var så jag gjorde .

_________________
Markus Ålind
Citera
Skruva banåkabil
Kontakt till elkylfläkt 924
1 besök senaste veckan (1266 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande