Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upplägg för långloppsteam
<<   1, 2, 3
14133 besök totalt
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103



Har spånat lite, vad tror ni om följande upplägg?

Team Racing

Var med om en spännande Racing idé


Tanken är att bilda ett team för att kunna tävla i MSLS.
Avsikt är att delta på alla tävlingar i MSLS långlopps serien Klass 6.


Ett racingprojekt för en spottstyver
Teamet drivs helt idéellt och erbjudandet om delägarskap är mycket fördelaktigt. När du köper en andel betalar Du 25 öre per investerad krona.


25.000:- per entusiastisk andel
Projektet leds i samförstånd av NN och strävan är att finna fyra stycken entusiaster för racingupplevelser till ringa kostnad. Det kostar 25.000:- att köpa in sig i Bilen. Driftskostnaden för Bilen är 10.000:- per delägare om året och detta ska täcka garageplats, försäkring, reparationer och underhåll, nyanskaffning av däck och annan utrustning.


Maximalt fyra delägare
Antalet fyra är satt för att alla ska få mycket körtid, till så låg kostnad som möjligt.


Rycker det lite i Racingnerven? Läs vidare så får ni detaljerna.


1. 25.000:- kostar en del och betalas till huvudmannen på lämpligt sätt. Du får när du vill sälja din del till någon annan, under förutsättning att övriga delägare samtycker till detta. Priset när du säljer är 25.000:- varken mer eller mindre. Hittar du ingen som vill köpa din del så har du rätt att lösa in din del hos övriga delägare men då med 20% avdrag. Rimligt för jobbet att hitta en ny delägare.


2. Det kostar 10.000:- i januari varje år att vara med och detta ska täcka garage plats, reparationer och underhåll samt nyanskaffning utrustning. Dessa pengar återbetalas ej. Hela eller delar av driftskostnaden bytes gärna mot ett något högre värde i varor eller tjänster inom exempelvis däck, racingtillbehör, garageplats, reservdelar, mm.


3. Betalas inte driftsavgiften så dras dessa från andelen. På så sätt kan man straffa ut sig på 2 1/2 år.



4. Skada som uppstår under en tävling regleras gemensamt av alla som deltog på den aktuella tävlingen när skadan uppstådd. Uppstår skada om du är på klubb/banmöte eller annan aktivitet så reglerar du det själv eller står för självrisk. Oförvållade skador som om t.ex. kamremmen går av rätt vad det är bestrides av driftskontot. Skulle det vara så djävligt att bilen totalkvaddas, förloras i brand eller på annat sätt totalförstörs, så får alla ut kvarvarande innestående belopp.

5. Skulle en skada innebära att minst halva säsongen förloras, får halva driftskostnaden tillgodoräknas följande säsong.


6. Ambitionen är att köra så många tävlingar som möjligt inom rimliga avstånd. I alla händelser är Stockholm basen för teamet.


7. När bilen inte utnyttjas till tävling så går det utmärkt att köra banmöten eller andra aktiviteter med den.

8. Kontakt hålles via e-post och telefon. Drar upp riktlinjer gör vi i samråd när vi träffas i samband med tävlingar och underhåll av bilen.


9. Ca 20 timmars arbete ska var och en tillföra varje månad. Som arbete räknas t ex skrapa underedsmassa , reparationer, och montering av utrustning m.m.

10. om det är möjligt skaffas sponsorer. Alla erbjudanden beaktas och det är allas vårt ansvar att försöka söka finansiering så att vi kan kosta på oss ännu bättre utrustning och bättre förutsättningar på alla vis.


11. Transporter till tävlingar och startavgifter betalas av de som deltar på respektive tävling.


12. Bilen skall vårdas och skötas på ett ansvarsfullt och noggrant sätt. Under inga omständigheter ska Bilen"risa". Varje ny säsong ska bilen vara i bättre skick än den förra. Tävling ska ske på elegant och skickligt vis. Inga virrhjärnor som äventyrar Bilen i oöverlagda omkörningar eller vårdslös körning.

_________________
Christian Eriksson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Tycker man skall fundera i termerna att var och en gör det man är bäst på.
T ex så lönar det sig nog bättre att en som är bra på att jaga och hitta sponsorer ägnar tid åt detta istället för att fumla i garaget.
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103



Det är nog den svåraste biten att få en rättvis arbetsfördelning.

Antalet timmar som jag satte är taget ur luften det beror på vad för objekt man får tag i, men alla måste nog vara inställda på att det är mycker jobb.

Sen har alla olika talanger och dom ska man naturligtvis ta till vara på.

En butget för bilen på 100tkr och ett drift konto på 40tkr är taget på en höft jag vet inte om det är realistiskt?

Förslaget var menat som ett utkast och ingen färdig patentlösning, men jag tror att man ska försöka styra upp så mycket som möjligt så att alla vet vad som gäller för att unvika konflikter i framtiden.

_________________
Christian Eriksson
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Martini Racing skrev:
Det är nog den svåraste biten att få en rättvis arbetsfördelning.

Antalet timmar som jag satte är taget ur luften det beror på vad för objekt man får tag i, men alla måste nog vara inställda på att det är mycker jobb.

Sen har alla olika talanger och dom ska man naturligtvis ta till vara på.

En butget för bilen på 100tkr och ett drift konto på 40tkr är taget på en höft jag vet inte om det är realistiskt?

Förslaget var menat som ett utkast och ingen färdig patentlösning, men jag tror att man ska försöka styra upp så mycket som möjligt så att alla vet vad som gäller för att unvika konflikter i framtiden.


Jag tycker ditt förslag låter som en mycket bra grund. Sen får man ju se över de exakta summorna t.ex i förhållande till vad man får för projekt och kanske lite till vad för personer man blir som delar på det hela.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



En bra grund att dra ifrån och lägga till utefter egna behov osv. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ZaPPeR
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 23



Mycket läsvärd tråd för oss som just står i startgroparna!

_________________
Markus Finér
MR2-93
530i -89
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005
Inlägg: 84



Halloj,

Det finns en sak som man skall tänka på och det är att hur man än gör så kommer man förmodligen gå back.


I mitt team (Austin Powers Racing, Castrol Cup, BMC) så delar vi alla startkostnader mellan de förare(normalt 4 st) som ska startar.
En startkostnad är den summa som det kostar att ta bilen från garaget till banan inkl. den bensin som behövs för att köra 4 timmar. Vid krash så bet. den förare som krokade 50% av de kostnader som uppstår för att återställa bilen till racebart skick. De övriga förarna delar på den resterande delen.

Slitgrejor delas lika


Ett race kostar ca 12000kr för hela teamet inkl. allt (start avg. resa till banan, hotell och lunch på race dagen, lite däck, olja osv....). Om man snålar så kan man nog pressa det... Vi brukar också ha med en mekaniker. Han bet. inte något alls.

m.a.o ca 3000 kr per race och förare för att köra en race hundkoja.


Jag äger bilen. Jag funderade på att ha delad vårdnad av bilen men jag la ner det rätt fort.
Men om jag ändå skulle ha "delad vårdnad" så skulle jag starta ett Aktiebolag och driva teamet som ett företag. Bilen ligger i företaget. Delägare kan då köpa aktier.

om man gör så kan man dessutom fakturera sponsorerna.

Slutligen. jag kör helt öppna kort med teamet om vad allt kostar. Vi kör för att det är kul(... att vinna) och inte för att dra in pengar. Detta kanske förändras i framtiden men då gör upplägget det också.


*/Danne

_________________
Daniel Bernås
Citera
Allmänt banåkaforum
Upplägg för långloppsteam
<<   1, 2, 3
14133 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande