Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ungefärliga "tumregler" ?
2008 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Förhållandet mellan vikt, effekt och däck är ju rätt kritiskt, tänkte höra vad som anses vara "rätt" att sikta på?

Säg att man åker i någon av klasserna som har 205 i däckbegränsning på vanliga däck, vad ska man sikta på?

Var upplever ni att begränsningarna ligger i hk för däck som dessa i långloppssammanhang?

Ungefär hur lätt bil har ni?

Hur stora bromsar behövs osv?

etc, mm osv.. =)

Sen om man jämför med samma bil i en klass där R-däck tillåts - hur mycket mer anser ni att materialet slits av brytkrafter? hur mycket mer bromskapacitet, hur mycket mer hk behövs? Ungefärlig prisskillnad per säsong?

Vet att det är luddiga frågor så jag förväntar mig inte lagboksregler utan mer bara lite grova riktlinjer =)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

vikt, vikt och vikt är den vinnande länken.

låg vikt kräver mindre effekt för samma varvtider.

låg vikt sparar pengar. för det krävs mindre av allt. klenare vxll, lättare motor, mindre trim, mindre bromsar, mindre hjul etc etc.

på gatdäck blir det etter viktigare än r-däck iom att det är lättare att steka ett gatdäck.
sikta på max 800kg inkl förare och full tank och du är långt fram i resultatlistorna thumbs up

bilar som har potential att bli vinnare är alla 60-70tals rwdbilar med lite

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Max 800!!!

Herrejösses, jag som trodde att 900 borde vara fjäderlätt ink förare!!

Vad kommer er Speedster att väga in på?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cobolt skrev:
Max 800!!!

Herrejösses, jag som trodde att 900 borde vara fjäderlätt ink förare!!

Vad kommer er Speedster att väga in på?


vi har en minimivikt på 770kg (och det är enbart vår bil som har en i hela slc ), så det är inget vi strävar efter. skulle kanske kunna banta ner den till 730kg
(undrar om det vore rättvist att be stefan holm hoppa barfota bara för att han hoppar högre än dom andra thumbs down )
f.n. väger den iaf ~930kg med 100l soppa och 75kg förare

en 240 kan man få att väga under 1000kg utan några större besvär.

nu vet ju inte jag vad ni ska åka för serie och vad som gäller ang tankvolym, snabbtank och andra regler.

summa sumarum är iaf att det är billigare och lättare att få en lätt bil snabb.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Inget är klart ännu (budgeten, what else...?) om det blir något av det hela och beroende på hur stor matsäck man får rätta munnen efter isåfall, så antingen blir det en bil som går att köra i både SLC klass 1 / ERF, eller om budgeten tillåter, SLC klass 2 och förhoppningsvis lyckas smyga igång någon gång under 2006. Time will tell så att säga.. inte helt gratis det där..

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Allmänt banåkaforum
Ungefärliga "tumregler" ?
2008 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande