Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ungefärliga "tumregler" ? | 2008 besök totalt |
Förhållandet mellan vikt, effekt och däck är ju rätt kritiskt, tänkte höra vad som anses vara "rätt" att sikta på?
Säg att man åker i någon av klasserna som har 205 i däckbegränsning på vanliga däck, vad ska man sikta på? Var upplever ni att begränsningarna ligger i hk för däck som dessa i långloppssammanhang? Ungefär hur lätt bil har ni? Hur stora bromsar behövs osv? etc, mm osv.. =) Sen om man jämför med samma bil i en klass där R-däck tillåts - hur mycket mer anser ni att materialet slits av brytkrafter? hur mycket mer bromskapacitet, hur mycket mer hk behövs? Ungefärlig prisskillnad per säsong? Vet att det är luddiga frågor så jag förväntar mig inte lagboksregler utan mer bara lite grova riktlinjer =) _________________ Mvh // Niklas L |
||
vikt, vikt och vikt är den vinnande länken.
låg vikt kräver mindre effekt för samma varvtider. låg vikt sparar pengar. för det krävs mindre av allt. klenare vxll, lättare motor, mindre trim, mindre bromsar, mindre hjul etc etc. på gatdäck blir det etter viktigare än r-däck iom att det är lättare att steka ett gatdäck. sikta på max 800kg inkl förare och full tank och du är långt fram i resultatlistorna bilar som har potential att bli vinnare är alla 60-70tals rwdbilar med lite _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
vi har en minimivikt på 770kg (och det är enbart vår bil som har en i hela slc ), så det är inget vi strävar efter. skulle kanske kunna banta ner den till 730kg (undrar om det vore rättvist att be stefan holm hoppa barfota bara för att han hoppar högre än dom andra ) f.n. väger den iaf ~930kg med 100l soppa och 75kg förare en 240 kan man få att väga under 1000kg utan några större besvär. nu vet ju inte jag vad ni ska åka för serie och vad som gäller ang tankvolym, snabbtank och andra regler. summa sumarum är iaf att det är billigare och lättare att få en lätt bil snabb. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Inget är klart ännu (budgeten, what else...?) om det blir något av det hela och beroende på hur stor matsäck man får rätta munnen efter isåfall, så antingen blir det en bil som går att köra i både SLC klass 1 / ERF, eller om budgeten tillåter, SLC klass 2 och förhoppningsvis lyckas smyga igång någon gång under 2006. Time will tell så att säga.. inte helt gratis det där..
_________________ Mvh // Niklas L |
||
Allmänt banåkaforum Ungefärliga "tumregler" ? | 2008 besök totalt |