Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (138422 totalt) |
I bästa fall kommer jag över 50hk/l... Och ändå tillhör bilen utan bekymmer den snabbare halvan här i tråden.
Detta tack vare den extremt låga vikten... Så för min bil är vikt/effekt mer talande än effekt/volym _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Är det både otrimmat och icke överladdat är jag imponerad! _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Det är väl lite större livlängdsproblem med S2000-spisarna än mera ordinära Hondamotorer. Motorcykelmotorer har ju ännu lite mer effekt per liter och brukar sitta i hyffat lätta rörhögar med lite Alu&Plast på om vi skall tillbaka on Topic. Själv har jag kanske snart förbättrat mig ner till 7.0 kg/hk (gissa i vilket syfte ). |
||||||||
Fortfarande fler hästar än vad en 2L startmotor någonsin kommer att producera |
||||||||
mycker rolig tråd att läsa!!
ligger själv på ~850kg/~145hk... alltså runt 5,85-5,90 _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
tja, 200 hk ur en 3 liters motor är ju bättre än 200hk ur en 2l motor eller 200hk ur en 1l motor.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Det är väl lite större livlängdsproblem med S2000-spisarna än mera ordinära Hondamotorer. [/quote] Mnjaa.. de skall tydligen gå att plocka ut ett 50-tal hästar iaf utan att bli allt allt för fattig... om det stämmer vet jag förhoppningsvis nästa vår.. sedan är det inget "livslängdsproblem" med S2000 motorn.. iaf inget jag hört.. eller vet du något jag inte vet ?? _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Det finns ju möjlighet att misshandla en S2000 motor värre en den simplaste Civicmotorn (som borde ha lägre kolvhastigheter mm) men om det i genomsnitt innbär att en S2000 fungerar i 40' mil istället för 60' mil utan renovering så spelar det ju ingen större roll. Det kostar att minska på marginalerna. 290hk ur två liter utan att kosta skjortan? Hur toppig blir den momentkurvan och hur dyra skjortor har du ? |
||||||||
Japp - men 350 hästar ur 5 litersmotor är fortfarande fler hästar än 200 ur en 2L... |
||||||||
|
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
och en Pontiac på pallbockar är långsammare än en enbent höna runt en bana.. _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Hmm.. det enda jag hört är en servicebulletin gällande länder med extrem värme vilket har lett till att "tokkörning" eller bankörningen lett till för dålig kylning av kolvarna.. Man byter ut banjobultarna till kylningen underifrån till den nyare modellen med 4 hål istället för de tidiga med 2 hål... Detta är det enda "problemet" jag hört med motor och det gäller som sagt när det varit extremt varmt och vid extrem körning... mig veteligen har ingen rasat i Sverige å då vet jag flertalet som piskar sina som biltjuvar dagligen..... och på 5 år borde ägarna hunnit köra mer än både 40 å 60 mil.. edit: ang skortorna så har jag sett dynopapper på bilar som bytt avgas, luft och satt ex AEMsprut som gett 27% ökning.... ( http://autospeed.drive.com.au/cms/ar Har oxså dyno där man bytt avgas samt satt på ITBer och fått 47 Hkrs ökning i mellanregistret (gav iof inte mycket på toppen) fast då börjar skortorna bli lite dyrare... så nog allt går det att locka fram lite kusar ur dom... (skall finnas en båt i stockholm med S2000snurra med annat sprut som är bänkad till ca: 280Hkr ) _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Att det var USA innebär att det finns många (i antal) som tokkör och att det finns stater som är "rätt" varma.
Med 40' menar jag 40000 och jag tror inte att det är så många S2000 som gått som taxi. Rätt så imponerande tuning samtidigt som det förklarar varför Motorn klarar sig så hyffsat i orginal (går tokfett för att kyla ner det hela): Googles Cache Att S2000 åker med strypbrickor till avgassystem kan ha att göra med ökat mottryck ger lite bottenvrid eller nåt (vad vet jag). Biltillverkare har många olika saker att tänka på när de gör sina val, rå prestanda är inte det enda. Men detta var ju 2001, har det inte kommit nåt värre (med samma arbetsinsats)? Det byggs ju en långloppsmiata med S2000drivlina så vi kanske får reda på hur det fungerar med långa hårda drifttider i vårt klimat. |
||||||||
Heheh, det var en kul tråd!
Mitt bidrag: 850cc 87,6 hk vrid va e de??? vikt 756 kg raceready = 8,63 kg/hk There is no substitute for cubic inches, sa någon hamburgerbabian en gång. Svaret blir: Never heard about roadholding???? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Men även om hönan får ett halvårs försprång, plockar pontiacen in det på 3,5 minuter! |
||||||||
det var en rolig tråd men jag undrar om jag inte tar bottenplaceringen här
sist jag vägde bilen tom med mig i så vägde den 1440kg och jag har hela 75vilda (hadde det åtminstånde en gång i tiden) (slöa diesel tilråga på allt) vilket leder till 19,2kg/hk eller 52hk/ton (så för tilfället låter inte ekonomin mig nått annat men det ska det förhopningsvis bli ändring på nångång) edit: mätt med G-tec och det var 63-66 på ett några försök så säg 65 halta kusar vilket blir ca 22,2kg/hk som blir 45hk/ton och vikten är med full tank och mig i bilen som blir 1440kg så botten är nog nådd _________________ // Mikeal Rylen |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (138422 totalt) |