Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Budget 9-timmars | 3973 besök totalt |
Hur mycket köstar det att köra en säsong i 9-timmars med allt med räknat?
Natuligtvis är det beronende på vilken bil vad som händer m,m, men det vore bra med en finger visning. Finns det möjlighet speca så mycket som möjlig eller är det affärshemligheter? _________________ Christian Eriksson |
||
Kostnader..
Som sagt, inte lätt att svara på. Allt står ju i relation till vad du utgår ifrån för material. De fasta kostnaderna för oss har varit startavgift, hyrsläp, 200 lit soppa, mat & boende, men sen kanske du vill byta olja och filter, bromsar mm inför varje tävling. Då blir det något dyrare... Jag tror att vi budgeterat runt 8.000 kr/ tävling ALLT inkluderat., men det går säkert att komma undan billigare. Startavgiften är 3300 kr och 200 liter soppa kostar ju idag runt 2500 kr. Har ni någon bil klar, eller? // Johan |
||
Tack för dit svar, har nu en grov uppskatning vad det kostar.
Bil har vi inget klart har kollat på BMW 2002 eller E30 av något slag, har en 318i byggd för rally på g, har också kollat på en 2002:a med mycket godis ca 150hk vikt 970kg, lexanrutor, bur m.m. Hur mycket vikt/effekt behöves för inte bli allt för mycket efter? _________________ Christian Eriksson |
||
Allt är beroende på vad man har för bil och typ av bromsar, däck osv. Vi kör med BMW bromsok med Ferodo racing belägg 3000 kr. / uppsättning (räcker ca. 2 race) Bensin: 30 - 35 L /timme beroende på bana Däck: framdäcken slut efter ett race, bakdäcken går att köra 2 race med. Anmälningsavgift kommer man inte ifrån 3300 kr. Sen tillkommer ju service delarna så som stift, oljor + div. som går sönder Transport till och från banan. Vi slutar någonstans på 15.000 - 20.000 kr. / race beroende på hur mycke som går sönder.... Effekten borde ligga någonstans runt 175+ för att hänga på täten.... http://www.ederacing.se _________________ #49 - EDE Racing BJÖRN HELLQVIST |
||
Vi åker med 200 hk i en bil som vägen ca. 900 kg. Sen e det bara att räkna... Det e ju inte bara effekten som räknas,, bilen skall hålla i 9 timmar också.... Det är inte i depån man vinner ett race!! Du behöver inte ha den snabbaste och bästa bilen för att vinna, håller du dig på banan och inte står i depån och meckar så kommer ni att placera er högt!! Sen kommer det hela med strategi.... D e en avgörande bit i racet också, en viktig del man lätt glömmer bort.. Kom ner till finalen på Kinnekulle och gör ett studiebesök i våran depå, d racet kommer vi att köra enbart med "kunder",, Så EDE kommer endast att driva bilen med allt vad strategi + depåarbete... Så du e välkommen,, så kanske vi kan svara bättre på dina frågor + funderingar... Eller du kan ju alltid skicka ett mail, adresserna finns på våran hemsida om du har några speciella frågor. http://www.ederacing.se _________________ #49 - EDE Racing BJÖRN HELLQVIST |
||
Att kostnaderna i 9-timmars ligger mellan 8000 - 15 000 kronor / race stämmer nog för alla team. Det som påverkar ekonomin väldigt mycket är vilka bitar bilen är byggd på. I år blir det 33 timmar på racerbanan, för den som fullföljt alla tävlingar. En sak som är helt säker är att allt kommer att gå sönder någon gång. Att tillexempel bygga sin bil runt en bakaxel eller växellåda som är superspecial kan kosta enormt mycket pengar och tid när det går sönder. Val av bilmärke påverkar också kostnaden. Att det finns grejer att köpa på eftermarknad är att föredra mot att vara tvungen att handla original.
Det absolut bästa tipset är att fundera på vad det får kosta och sedan rejsa efter det. Våran bil kostar ca 8000 / race och ligger 3:a i serien. Det är sveriges mest sålda bil, en Volvo 240. _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||
Hej,
Vi gick en annan väg, vi köpte en Fyndbörsen bil & släp. Vi fick då hyfsad väghållning från början medan vi har fått utveckla driftsäkerheten. Vi kunde på detta sätt i princip åka av trailern i depån och börja köra, sedan utveckla steg för steg. Ska man åka budget så tag ett steg i taget. Det är rätt ofta den bakom ratten avgör hur det går. Vi åker Golf och har haft stor hjälp av andra Golf team, Happy & Autoakuten. Det roliga i 9-timmars är att man hjälper varandra i depå , byter idéer. Sedan tävlar man på banan. Det är bra att ha en bil som fler har då är sannorlikheten att få tag i delar i depån större. man har ju vanligen aldrig med det som pajar Kostnader som vi har är Bromsbelägg ca 2000:-/race Däck ca 2200:- Soppa: 2500:- Sedan startavgift samt boende. En post som kan vara värd att investera i är bromsarna så slipper man köpa lika dyra belägg som vi måste göra. Men detta beror på biltyp mm. Vi åker hysat fort och ligger 4:a på samma poäng som Volvon. Förar kavlitén varierar mycket, så vi måste utveckla materialet bakom ratten lite mer _________________ Torleif Cumléus TOOLS Hooka Hey Racing https://www.facebook.com/toolshookaheyracing |
||
Vill lägga till en sak rent allmänt angående budget , och långlopp i synnerhet som frågan gäller.
En del nybörjarteam blir förvånade över att det blir dyrare att åka efter ett tag. Anledning? Jo, när varvtiderna börjar sjunka ökar istället kostnaderna......... Den sista sekunden kan bli väldigt dyr........ Jag har kört långlopp i ca 10 år, och årets säsong är den billigaste på länge. Detta beror på att jag har ett nytt gäng i år, alla nybörjare, och slitage på bil, däck & bromsar har varit betydligt lägre än tidigare, eftersom vi börjat i ganska lugnt tempo. Detta gäller antagligen generellt, oavsett vilken bil eller serie man kör. Det kostar å ligga på topp, som bekant... Mvh Micke _________________ Mikael Brinck |
||
Hej!
Vi i Jimbenracing kan ju bara hålla med Micke B, det blir sjukt mycket pengar när man börjar lärasig att utnyttja bilen. Vi byggde våran bil för 25000:- inkl ALLT till första tävlingen,nu är den dyrare.... Mvh Jim. _________________ Jim Bengtsson |
||
Allmänt banåkaforum Budget 9-timmars | 3973 besök totalt |