Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
1, 2, 3 ... 21, 22, 23   >>
21 besök idag (124694 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Då är det väl dags att jag skapar en biltråd om min blå (som fått ersätta den röde som banvapen).

Bilen är en av 15 som byggdes av Kronos Racing 1999 för en entypscup i Belgien (MX-5 Trophy). Bilen hade nr 55 och kördes i början av Nicolas Kropp, sedan köptes den av Garage Van Herck och Wendy Van Herck tävlade med den (Werner Van Herck körde no 54 från -99).

Enligt Kronos så var de enda modifieringarna förlängda undre A-armar, dämpare (Bilstein Rennen CUP) och fjädrar (90N/mm fram och 50N/mm bak). Motorn är alltså helt orörd av Kronos.
Sen tillkommer säkerhetsutrustning som batterifrånskiljare, bur, stol och bälte.
Slutligen skojjade de till inredningen med lite kolfiber och en moccaratt (bilarna måste ju vara mediamässiga).
Tävlingsvikten låg på 1000kg (minimum) inklusive förare och bensin.

År 2000 tog Mazda Belgien över ansvaret för serien och förmodligen var det då som styrdatorn mappades om (för mer kraft i mellanregistret).
Jag lyckades hitta resultat från en dynodag 2002 där de jämförde ett antal Tropy MX-5or med andra Miataor (däribland en orginal gat-99a)
http://users.pandora.be/miata/english/dyno/dynoday2002.htm

116.3 hk på bakhjulen visar iaf mig att det är mera 140hk som max och inte 160 som det marknadsfördes med (I all info om MX-5 Trophy). I en entypsserie gör det ju inget om åskådarna tror att bilarna är värre än gatvarianterna...

Anledningen till att jag tjatar om detta är att det var ett himla liv om denna när Martin funderade på Roadsport förra året, detsamma har drabbat Stefan Winquist (som också har en orörd 140hk motor i sin CUP-kopia, gjord av Schweiziska CUP-rester). Motorerna är omodifierade och skall bara drabbas av 5% tillägg för programerbart styrsystem (som alla miator) och i mitt fall 5% för ABS, det ger 154 Roadsporthästar => 1078kg.

Jag köpte bilen oreggad av Martin på orion Racing i sommras och målet var att få den gatreggad för förenklad transport samt Roadsport C. Efter lite pill lite här och var så lyckades jag regga den med blankt papper . Vikten var 1010kg utan förare och knappt halv tank (hardtop, inredning mm)
Samma kväll justerades lite "detaljer" för att få den banmässig igen (Bur och skojfiberinredning istället för Hardtop och mattor) med ungefär samma vikt.
En liten skoj detalj är att bilen endast gått 970 mil vid reggning, mesta delen på banor i Belgien.
Dämparna ska dessutom enligt Forza vara "avstämda för mycket släta banor och slicks", dämparkurvorna var tydligen lite "aggresiva". Dämparna är inte ställbara (men de går ju att bygga om).

Utväxlingsmässigt verkar det som om diffen har fått annan utväxling nån gång under livstiden. Varvräknaren kontra hastighetsmätaren verkar stämma med standarddrevning av lådan men hastighetsmätaren visar ca 120 när min röda visar 105 (långtradare på E6an som referens). Det blir väl att krypa under och snurra lite för att se om det är en 4,44 diff (vilket vore skoj)

I söndags blev det tävlingspremiär på SVKG's sprint #5 och det är ett helt annat monster att köra jämför med min röda krängande båt (som ändå har 60/40 som fjädrar och gula konis, båda har orginal krängare). Kopplingen är betydligt styvare och svänghjulet lättare. Detta tillammans med det modifierade mellanregistret gör att jag för första gången måste vara försiktig med gasen ur kurvor (mindre understyrt kan ju bidra iofs).
Vid starten är jag van att bara kliva av vid 4500 och stå på gasen så brukar det skutta iväg med lite lagom spinn. Med denna ger samma procedur 5-6m svarta spår med 032or (S), dessutom utan nåt som helst hjulhopp. Överkörning lönar sig inte heller eftersom inledande understyrning (abuse...) ger efter korrektion med gasen ett snabbt bitande ställ som resulterade i gräs besök en gång och en 180graderssnurr en annan gång (finns på film när JC loggade banan efteråt) båda i samma kurva.

Att dämparna var lite hårda märktes när det skuttade i sidled ur vissa kurvor under gaspådrag, det ska bli riktigt skoj att se hur balansen uipplevs när det går lite fortare och är lite slätare.

Sammanfattningsvis verkar allt vara frid och fröjd, det enda som återstår att göra i vinter är att fixa till reglementesenliga saker som trepunktsbälten som fungerar med buren, passagerarstol mm. Ett "burräcke" för att transportera däck hade inte skadat det heller. Helst skulle man traila den för att behålla den höga andelen banmil, men det har jag varken plats eller råd till.
JC tog en liten bild från Parkbanan när vi packar ihop.

observera knölen på buren, det är min räddning eftersom jag är lite för lång (golvet kan iofs masseras lite)...

oj, vad mycket svammel det blev på en gång.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Detta är en bild från Premiärsprintet.
PDE skrev:

Det syns tydligt att buren är högre än mig men att jag behöver ner för att kunna se nåt snett åt vänster. Nåja, JC har snart lånat klart Sparcostolen så då får vi se hur bra det blir... Det fanns nån cm ytterligare att fixa med det fästet iaf.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Skoj bil!

Kommer du och kör med oss på Knutan på söndag?

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Skoj bil!

Kommer du och kör med oss på Knutan på söndag?
Tackar,

Nej, likviditeten är inte den bästa just nu så det blir att hålla igen under vintern för att köra hela KM nästa år.
Dessutom behöver jag fixa 3punktsbältena så att de iaf fungerar i teorin (dvs åtminstonde sitter monterade). Det går nämligen inte att plocka i/ur buren utan att tornen till 3punktsbältena tas bort (lite osmidigt minst sagt)

Jag tänkte avsluta året med Sturup med Miataklubben den 24/9 (blir ju test på hur det fungerar att pendla till bana med den samt hur balansen känns i lite snabbare kurvor). Nån däckhållare på bågen bör ju samtidigt kunna ge visst regnskydd under färd (DurkAl passar bra till det ).
Men det är ju flera veckor tills dess så det kan ju ändras det med

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag tycker den ser helrätt ut och ser ut att gå riktigt fint också det lilla man nu har sett den.
Här kommer en bild till från i söndags.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kul att det gick bra att regga in den och kul att en bil med lite racehistoria kommer att användas. Du bör kunna göra riktigt fina varvtider nästa år! Bra med en rejäl bur också.

En fråga dock; du skriver att svänghjulet är lättare än på din röda. Är det alltså lättat och modifierat från orginal? Såvitt jag vet får det inte vara det om den ska gå som chippad originalmotor i Roadsport. Tänkte bara att det kanske är bra att kolla upp det innan du börjar tävla, så du slipper eventuellt snack från konkurrenterna du kör ifrån om att bilen är fuskad. Om det nu är så...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Wankelsport skrev:


En fråga dock; du skriver att svänghjulet är lättare än på din röda. Är det alltså lättat och modifierat från orginal? Såvitt jag vet får det inte vara det om den ska gå som chippad originalmotor i Roadsport. Tänkte bara att det kanske är bra att kolla upp det innan du börjar tävla, så du slipper eventuellt snack från konkurrenterna du kör ifrån om att bilen är fuskad. Om det nu är så...


Jag tror att att en utbredd regeltolkning är att lättat svänghjul är ok på en i övrigt omodifierad motor. Dock är ju gränssnittet mellan motor och transmission ngt odefinerat tycker jag. Oavsett vilket så vet ju alla som har någorlunda klara uppfattningar om fysik att att lättat svänghjul inte ger högre effekt eller moment ut från motorn.

Fasen vad bra det hade varit med ett officiellt dokument med regeltolkningar!

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Kul att det gick bra att regga in den och kul att en bil med lite racehistoria kommer att användas. Du bör kunna göra riktigt fina varvtider nästa år! Bra med en rejäl bur också.

En fråga dock; du skriver att svänghjulet är lättare än på din röda. Är det alltså lättat och modifierat från orginal? Såvitt jag vet får det inte vara det om den ska gå som chippad originalmotor i Roadsport. Tänkte bara att det kanske är bra att kolla upp det innan du börjar tävla, så du slipper eventuellt snack från konkurrenterna du kör ifrån om att bilen är fuskad. Om det nu är så...
Hmm, får kolla upp om det är svänghjulet eller koppling/tryckplatta som är lättare än orginal. Kopplingen är inte standard, det märks tydligt och tomgången är jämn och fin. Inte ett enda kärringstopp iaf.
Men svänghjulets del i motorn är ju en tolkningsfråga om jag minns reglementet rätt.
Sportvagnsreglemente 2004-2006.pdf skrev:
Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. B nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter samt insugningstrattar är fritt. Torrsump och
oljekylare får monteras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den skall räknas som EJ
modifierad (bilar med lamdasond, katalysator och/eller wastegate måste bibehålla dessa i
originalutförande).
Frågan är mao om svänghjulet hör till motorn eller transmissionen. Koppling/tryckplatta kan ju lika gärna höra till motorn (alla tre sitter ju på motorn när man plockar bort växellådan).
På samma sätt är det ju bara "insugningstrattar" och "luftfilter" som är fritt på insugsidan, mao får man inte röra plenum, spjäll och rördragning mellan ev. tratt och filter. Portmatchning av insugningsröret är inte tillåtet.

Nåja, jag har ingen anledning att lossa växellådan och den enda info jag har från Kronos är att de bytte koppling, vad senare ägare gjort är lite svårt att veta. Men känslan mot den röde är annorlunda (iofs på många plan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kalasbil! Kul att du fick den registrerad - jag var inte osugen när den var till salu (och den stod i en polares garage i Malmö).

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Kraniel skrev:
Kalasbil! Kul att du fick den registrerad - jag var inte osugen när den var till salu (och den stod i en polares garage i Malmö).
Det såg ut att vara ett skoj garage

Men en Alfa är väl alltid en Alfa, mycket temprament och känsla (på många plan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag kan inte se det som något annat än att svänghjulet hör till motorn. Koppling och tryckplatta kan däremot känns mer flexibelt som en del av transmissionen.
I vilket fall tänkte jag bara att det kan vara bra om du är förberedd, så slipper du snacket om så skulle vara.
Det ska bli kul att höra hur den går på bana!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Jag kan inte se det som något annat än att svänghjulet hör till motorn. Koppling och tryckplatta kan däremot känns mer flexibelt som en del av transmissionen.
I vilket fall tänkte jag bara att det kan vara bra om du är förberedd, så slipper du snacket om så skulle vara.
Det ska bli kul att höra hur den går på bana!
Hur mycket snack det blir beror väl på hur jag lyckas med rattandet. Jag är iaf förberedd på det mesta.
Svänghjulet är iaf det enda som kanske är i gråzonen eftersom motorn varit plomberad sedan 2000 (Martin plockade bort några plomberingar för att få den mera regvänlig, det hade inte behövts med min besiktningsman). Även styrdatorn är plomberad (men då i "chippat" skick).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



NiklasFalk skrev:
Wankelsport skrev:
Jag kan inte se det som något annat än att svänghjulet hör till motorn. Koppling och tryckplatta kan däremot känns mer flexibelt som en del av transmissionen.
I vilket fall tänkte jag bara att det kan vara bra om du är förberedd, så slipper du snacket om så skulle vara.
Det ska bli kul att höra hur den går på bana!
Hur mycket snack det blir beror väl på hur jag lyckas med rattandet. Jag är iaf förberedd på det mesta.
Svänghjulet är iaf det enda som kanske är i gråzonen eftersom motorn varit plomberad sedan 2000 (Martin plockade bort några plomberingar för att få den mera regvänlig, det hade inte behövts med min besiktningsman). Även styrdatorn är plomberad (men då i "chippat" skick).


I MGCC KM skulle startfältet tunnas ut betänkligt om bilar med lättat svänghjul inte fick vara med - åtminstone i Roadsport C
Men det är klart... mina placeringar skulle ju bli bättre :shifty:

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
I MGCC KM skulle startfältet tunnas ut betänkligt om bilar med lättat svänghjul inte fick vara med - åtminstone i Roadsport C
Men det är klart... mina placeringar skulle ju bli bättre :shifty:
Vara med får man väl men om det bedöms som moddad motor så blir det Roadsport B för en Miata 1,6 på 850-1144kg (163.5hk med avdragen för icke styrd orginalkam). En 1.8 får väga 935-1259 i B med moddad motor och orginalkam.

Vi får väl se hur många protester som läggs under KM nästa år....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



Tala är silver men tiga är guld.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
osbeck.vsr skrev:
Tala är silver men tiga är guld.
Jomenvisst, men den är rätt välkänd som "160hk", därav allt tjafs.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
I MGCC KM skulle startfältet tunnas ut betänkligt om bilar med lättat svänghjul inte fick vara med - åtminstone i Roadsport C
Men det är klart... mina placeringar skulle ju bli bättre :shifty:
Vara med får man väl men om det bedöms som moddad motor så blir det Roadsport B för en Miata 1,6 på 850-1144kg (163.5hk med avdragen för icke styrd orginalkam). En 1.8 får väga 935-1259 i B med moddad motor och orginalkam.

Vi får väl se hur många protester som läggs under KM nästa år....


Med "vara med" menade jag alltså "stanna i den lägre klassen" (C); det blir Roadsport B även för andra bilar än miator om någon skulle vilja dra detta till sin spets. Då skulle man kanske rent av bli tvungen att återkalla en och annan pokal...

Nu ska jag inte klottra mer i tråden om såna tråkigheter - det ska bli kul att höra dina intryck när du kört bilen på en "riktig" bana.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Nu ska jag inte klottra mer i tråden om såna tråkigheter - det ska bli kul att höra dina intryck när du kört bilen på en "riktig" bana.
Navet VF är iaf nytt nu (det var det nog inte när du snurrade med den på Knutan).

Det glappade väl ca en grad (toe/camber) så lite knasigt borde den gått.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



NiklasFalk skrev:
Navet VF är iaf nytt nu (det var det nog inte när du snurrade med den på Knutan).
Det glappade väl ca en grad (toe/camber) så lite knasigt borde den gått.

Jag visste väl att det var fel på bilen som gjorde att jag snurrade.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Mosig efter att ha kört Falkenberg Classic Rally med den röde (tvättad för en gång skull) så tänkte jag ta och reda ut utväxlingen på den blå. Jag har klurat fram och tillbaka och kommit fram till att orginalets 4,1:1 är det inte (eller så kör långtradarna i 115 när jag är med den på motorvägen).
4,44:1 eller 4,875:1 är de alternativ som var mest sannolika (jag gissade 4,44:1 baserat på simpla överslag på motorvägen).

Upp med bakvagnen och börja snurra och räkna. Efter några försök upptäckte jag att det var rätt dumt att anta att båda hjulen snurrar lika mycket när man roterar kardanen (och det är svårt att titta på bägge hjulen samtidigt när man ligger därunder). Det blev att låsa ena hjulet med en träbit och börja om. Efter att ha snurrat ena hjulet 16 varv så hade kardanen snurrat exakt 39; slutsatsen blir att det är
4,875:1 .

Med 7140 som varvstopp (enligt dynon 2002) blir det 198,7 km/h med 205/50-15 som maxhastighet, det kommar man aldrig upp i på nån svensk bana med 140hk så utväxlingen känns helt rätt

Hastigheterna vid varvstopp blir:
1an    51,6 km/h
2an    85,7
3an   121,6
4an   161,7
5an   198,7
om jag får bättre utgångar ur kurvorna ut på rakorna med denna så borde 4an ta slut en bit innan bromspunkten (tex på långa Mantorp och Gelleråsen). Växlingspunkterna blir iaf rejält annorlunda än med en röde, det är bara att lära om

Hastigmätardrevet i växellådan är inte bytt så mätaren visar 19% fel (iaf trippen, hur visaren är monterad vet man aldrig).

Var förresten till ELFA och skaffade två kristaller för ett test att överklocka ECU'n för högre varvstopp, men vi får se när jag vågar mig på den (stratspärren kan sätta krokben). 5 eller 11% ökning är det på kristallerna jag tänkt att testa med (lite lagom för att slippa studsa på stoppet fram till bromspunkten).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Var förresten till ELFA och skaffade två kristaller för ett test att överklocka ECU'n för högre varvstopp, men vi får se när jag vågar mig på den (startspärren kan sätta krokben). 5 eller 11% ökning är det på kristallerna jag tänkt att testa med (lite lagom för att slippa studsa på stoppet fram till bromspunkten).
Success,
Startspärren verkar inte bry sig om att ECU'n är överklockad med 5% (4,19MHz istället för 4,00MHz). Detta borde innebära höjning av varvstoppet från 7200 till 7500 ungefär. Om allt är friskt så skall detta bara vara lite närmare gränsen för lyftarna (som "anses klara" 7800).
Det blir ingen större maxeffekt men effekten börjar inte minska svagt förrän vid 6800 så helt orkeslös lär den inte va vid det nya varvstoppet (hoppas jag iaf).

Hur ECU'n kommer att hantera den förändrade tidbasen vet jag inte säkert. Det finns de som påstår att denna ECU har justering för gamla injektorer och kan feta på lite över längre tid när den fått lära sig med ett par fullgasrundor. Jag får väl börja lära mig att spå i tändstift framöver

Nu blir det att fixa till en switch för att kunna byta kristall on the fly (andra har lyckats att endast få den att hosta till vid kristallbyte under gång). Att köra överklockat hela tiden behövs ju inte, bara när man inte vill studsa på varvstoppet till bromspunkten.

Kostnad för ny kristall 10:- plus moms på ELFA....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
1, 2, 3 ... 21, 22, 23   >>
21 besök idag (124694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande