Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bilar som passar sig för långlopp | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13242 totalt) |
Sitter och dagdrömmer lite löst om en långloppsbil att inledningsvis köras i HCR.
Det som är nytt nästa säsong i HCR är att 16v-bilar blir tillåtna. Dessa kommer att köras tillsammans med 8v-bilarna men i en separat klass. Dock har jag inte direkt någon erfarenhet om detta och klurar på vad som eg är att prioritera på en sådan. Vilken bil är eg lämplig osv. Förutsättningarna för bilen i fråga är: 1. Billigt, billiga delar - man ska kunna hitta en reservdelsbil för några tusingar... 2. Dra lite bensin - I HCR får den dra 50L/lopp/3 timmar 3. Hållbarhet - Hållbarhet framför snabbhet verkar resultera i bra placeringar på liga-nivå över säsongen. 4. Den ska ha bra bromsar original - Detta då det måste vara originalok. 5. Hyffsat pigg - Alltid roligare med en pigg bil.. 6. Får gärna ha varianter inoim modellserien som har häftigare delar (bromsar mm) då dessa då är ok att sätta på vad jag förstått... 7. Får som yngst vara 10år det året säsongen går.. Bilar jag klurat på som tänkbara objekt är: 1. Suzuki Swift 1.6 Sedan 16v - kom 89 Är väl den jag vet mest om eg... detta då jag kört sådan förut. 90hk på 800kg original. Vet inte hur mycket man kan lätta på den då den är ganska lätt från början... Är 150-200kg orimligt? Har kört denna förut och den är tämligen pigg och lättkörd. FWD men ganska centralstyrd (ialf innan lättningen). För några år sedan var den dyr i reservdelar men idag kan man hitta gott om reservdelsbilar för en väldigt billig penning. 2. Suzuki Swift 1.3 GTI/GS 16v - Den från 89 och framåt... Sedanens mindre syskon... Har aldrig kört en men jag antar att den är om möjligt ännu lättare. Antar att den inte är lika snabb som sin storebror 1.6an... När den lanserades var den den bensinsnålaste på marknaden med sina 1.46L/milen. 3. Suzuki Swift GTI - Äldre modell.. tillverkades fram till 88a tror jag. Gillar mest denna för att den ser käck ut Vad som är klurigt med swiftarna generellt är att dom eg inte speciellt vanliga inom långlopp... varför kan jag inte förstå... fyll gärna i om någon vet varför. Kan det bero på att delarna tidigare var för dyra? Generellt är de ju halvpigga bilar med bra bränsleekonomi så jag tycker dom borde vara ganska lämpliga. 3. Renault 19 16v oskrivet kort.. Är mest intressant för att jag vet en till en billig penning. Kan inte speciellt mycket men läste någonstans att delarna inte var så billiga till dem... fyll gärna i med mer info om du vet något. 4. Opel Kadett GSI 16v Verkar vara en klassiker i rejssammanhang. Vinnaren i HCR detta år körde en Kadett.. dock ingen GSI vad jag vet. Gissar att delar mm är billigt till denna. 5. Opel Corsa 8v Intressant då den verkar få bra placeringar... Antar att det finns bra tillgång till delar. 6. BMW 318 Kan hemskt lite om dem... fördelen är väl rwd då jag lärt mig köra bana med rwd-bil och slipper lära om.. 7. Honda CRX 16v Aldrig kört någon.. ska vara lätt och någorlunda pigg. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
50l/6h kan inte stämma ens för dessa vagnar. De drar säkert 17-20 liter/h iaf så 3h race eller kanske 4h låter mer troligt...
I övrigt har du ju redan listat det som borde kunna bli en vass vinnarbil. Nu gäller det bara grunna ut vilken det är isf. |
||||||
Har varit på en del ERF tävlingar, vill du ha en bil med bra balans, köp en med bakhjulsdrift en bmw hade jag gillar de går bra både i ERF och ssk serien.
Lycka till och ring när du ska ha Yokohama A048 www.orionracing.se _________________ Martin Fridholm - |
||||||
Hittade denna på resultatservice.com, kanske nåt för dig?
Suzuki Swift gti (banbil) mk1 2005-09-06 11:25 säljes omgående pga bytat bil! byggd för långlopp men tyvärr ingen säkerhetstank ställbara dämpare fram, chippad och balanserad motor 125hkr ca 640kg orginal bromsar med pagidbelägg vilket alldeles tillräckligt, man bromsar sig förbi det mesta. grym väghållning bilen har tidigare gått i fyndbörsen själv har jag bara kört träningar på knutstorp (1,14!) massor med delar! Ring gärna för mer info Pris: 25000:- ola, Röstånga, 0733999210 ola_ottossonola@hotmail.com _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||
|
||||||
En "outsider" till salu inte alltför långt bort: http://www.blocket.se/view/5857619.h
Nu är jag inte helt uppdaterad på detaljer hos cittrorna, men denna kan innehålla en motor på 122 hk eller i värsta fall 110. Stommen i motorn är iaf liknande som i BX 16V som Zolnir & Co kört SLC med. Ev. kan motorn må dåligt av trimning och långlopp i kombination. ZX kan förmodligen bestyckas med bromsar på upp till 266 eller 283 mm. 16-ventilare i PSA-floran: -Citroen BX 16V, Peugeot Mi16 (sinsemellan liknande bilar i grunden) hyfsat lätta bilar trots storleken. -Peugeot 306 S16, Citroen ZX 2.0 16V (sinsemellan liknande bilar i grunden) _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Efter att ha kört och följt ERF de senast 4 åren så är det bara att konstatera att de framhjulsdrivna bilarna funkar mindre bra pga sämre driftsäkerhet. Bäst driftsäkerhet av de framhjulsdriva verkar dock S40-bilarna ha.
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Vet inte exakt vad som är de svaga punkterna på de olika bilarna, men transmissionerna verkar vara det största problemet överlag på de framhjulsdrivna bilarna. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
55.000? Tror den är lite för dyr för ett nybörjar team i HCR Iofs torde den gå att klassa in någorlunda lätt, är färdigbyggd mm.. Hur är bensinförbrukningen på en s40? Vad sitter det för bromsar original på dem? (Måste vara original eller ha suttit på någon av syskonen original). _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Är transmissionsproblem även vanliga i klasser där man inte trimmar motorerna något=
|
||||||
Skulle säkert kunna vara intressant Det där med bromsarna ska tydligen vara en fördel med swiftarna då alltså... _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
denna är ju till salu för 30kkr
http://www.highcoastracing.com/teams |
||||||
Tackar för tipset! Vackra är de inte cittrorna.. men sånt vinner man ju inga rejs på heller å andra sidan Hur håller motorerna i originalskick då? Vad väger de? _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Intressant... Ja jag kör nog helst rwd då det är det jag lärt mig köra på bana... men å andra sidan verkar fwd vara poppis i HCR. Har även hört från någon av förarna att det skulle vara ganska snabbt runt just mittsverige där serien går. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Mjo.. har sneglat lite på den Dyrt.. men jag vet att den går väldans bra... Fd ladycup har jag för mig.. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Tror det är svårt att bygga så mkt billigare.... ragga ihop ett lagomt stort team så blir det ju en rimlig kostnad... |
||||||
Allmänt banåkaforum Bilar som passar sig för långlopp | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13242 totalt) |