Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Hur köra bil med mittmotor? | 1 besök senaste veckan (6381 totalt) |
Jag provade en kompis Renault Clio Sport V6 på Gelleråsen i fredags.
Det är den "nya" med 255 hk. En rolig liten bil. Och otroligt udda. Körde den ett par varv och måste säga att den sitter som klister i kurvorna, vill väl egentligen bara ha mer gas i kurvorna då den bara sätter sig mer och mer. Vid gasuppsläpp känner man dock direkt att det snarare går åt motsatt håll, så jag gissar att man kan få en hel del intressanta problem när man börjar närma sig - och överstiger - gränsen. Så till frågan: Hur kör man en mittmotorbil bäst? Någon speciell teknik? Vad händer när man går över gränsen? Vad göra och inte göra med en mittmotorbil rent körteniskt? Bromsarna kändes inget vidare. Dock kan det bero på gammal bromsvätska. Riktigt cool shoppingbil. Om man inte storhandlar förstås. Men man kanske kan lägga hämtpizzan på värmning ovanpå "motorhuven" inne i kupén. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
speedstern som jag har är den mest lättkörda bil jag haft
vet inte direkt om det finns en "speciell" körstil. den stora fördelen är den otroliga känslan i ratt och rumpa av att bilen "roterar runt sin egen axel" som fredrik lestrup sa efter debuten i lördags en sak som kan vara bra att veta är väl att dom inte tycker om att bli "överkörda" utan lugnt och snällt med ratt och gas. åker man för fort in i en böj kan det bli problem med att rumpan flyr och då är det för sent att göra ngt speedstern kunde man dock "skrubba" av fart med sladden och klara sig hyggligt iaf. kan tänka mig att renaulten är lite mer lynnig iom den högre vikten på drivpaketet. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
I would never ever, what a nightmare _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||
Kör som om du körde en 911 från 70-talet. Det passar mittmotorclion ganska bra. Den är egentligen för mjuk för sitt eget bästa, men med lite träning går det att köra fort och den svarar på samma sätt som en mjuk 911.
/ Jonas Jarlmark |
||
Jag försöker få bilen till att under full attack ha en svag överstyrning vid turn in och en svag understyrning vid exit för att under bromsning i kurva lyckas vända bilen utan att behöva köra runt i svängen för att sedan tidigt kunna ge full gas och moderera placeringen och spåret med ratten i utgången. Jag tror att de flesta vill ha just det beteendet och det är mycket lättare att få det med en mittmotorbil utan att behöva kompromissa för mycket med andra egenskaper. Generellt sett är min erfarenhet att beteendet i en mittmotorbil är mindre förlåtande. Jag har inte alltid lyckats rädda ett begynnande bakvagnssläpp vilket är lite irriterande. Man kanske börjar bli gammal och slapp i nervbanorna. Jag har fått bilen att snurra ett antal gånger, alltid på Sviestad. Esset eller i torparn. Aldrig på gata gubevars... Eftersom masströgheten är så låg i en mittmotorbil sker ju allting fortare än i andra konfigurationer. Då är det viktigt att bilen kommunicerar med föraren extremt bra. Det är bland annat därför jag tjatar om det.
Vad gäller körteknik tror jag att eftersom man ligger närmare gränsen både fram och bak och att otrevligheter inträffar mycket snabbt med kanske svåra konsekvenser är det av största vikt att man lär sig att köra just sin egen bil med de egenskaper den har. Det gäller väl för all del alla bilar men kan du inte köra mittmotorbil så ska du ta det lugnt på gatan tills du har lärt dig. Jag håller fortfarande på att lära mig min efter 4 år. Att körglädjen är magnifik och oslagbar råder det däremot ingen som helst tvekan om. Att viktfördelningen och beteende är viktigare än man tror för varvtider belyses nog bäst av att den snabbaste "set-up"-en av en hyggligt standard Volvo S40 har visat sig vara 3,5 bar lufttryck bak och en halv tank bensin. När man precis har köpt en kolfiberbaklucka så får väl just en halv tank soppa i onödan ändå anses som rätt svår kompromiss att komma över... En optimal viktfördelning lär vara kring 42-43% fram och 57-58% bak. En intressant not är att man i frontmotorbilen Ferrari 612 Scaglietti faktiskt har passerat 50-50-fördelningen och lyckat få en viktfördelning på 46% fram och 54% bak, vilket får anses som anmärkningsvärt. Sedan är det ju inte bara viktfördelningen som är viktig utan även var de sitter, masströgheten alltså. Många blev helt lyriska när Alfetta GT kom med 50-50-fördelning men blev lite besvikna när den inte var så rapp i böjarna som man hoppades på. Det berodde just på att motorn satt fram och växellådan bak. En mittmotorbil med all massa i mitten hade betett sig kvickare. Om man å andra sidan placerar all massa bakom bakaxeln får man andra vid det här laget kända egenskaper... _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Mittmotorbilar är mycket trevliga på många sätt men har ju en tendens att bita tillbaka. Inte fullt så elaka som svansmotorbilarna men ändå...
om man jämför våra olika porschar som faktiskt går nästan lika fort på bana. 944 frontmotor med transaxel = välbalanserad med stort tröghetsmoment (racepreppad & lättad, 150hk) Boxster S mittmotor = välbalanserad med litet tröghetsmoment 993 svansmotor = stort tröghetsmoment baktung. Så upptäcker man att Boxstern går att "kasta" in i svängen på ett helt annat sätt än de andra bilarna. Pga lågt masströghetsmoment så blir bilen mycket följsammare i turn in. Tar man i för mycket så åker man snabbt och säkert ut i gruset. Inbromsningarna blir också bättre (kortare bromssträcka) tack vara mer vikt på bakhjulen (mycket därför 42-58 anses idealt). 993an har ännu bättre bromsegenskaper p.g.a. ännu mer vikt på bakakeln (svansmotorbilar är iofs ett kapitel för sig). Även accelerationen ut ur kurvorna blir lite bättre med mittmotorn p.g.a. mer vikt över bakhjulen. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Vi har ju redan fått en massa teoretiska förklaringar, så här kommer istället lite personliga intryck. Först ska jag kanske säga att jag fortfarande är nybörjare på det här med bankörning, dessutom har jag endast kört min bil (som är en mittmotorbil) på bana, så jag kan inte göra några direkta jämförelser. Jag upplever min bil som otroligt trevlig att köra på bana, man behöver bara passa sig för en enda sak och det är att släppa gasen för snabbt i en kurva gör man det så slpper bakvagnen direkt och är så gott som omöjlig att hejda (har en fin filmsnutt från GR som illustrerar detta...). Det tips jag kan ge är ju helt enkelt att se till att man inte går in med för hög fart in i en kurva eftersom det då blir lite svårt att minska denna fart utan att släppa gasen... I övrigt kan iaf Speedsten vara lite lömsk om man kliver på gasen för hårt ut ur en kurva (speciellt om det är blött) men den sladd som då uppkommer är något lättare att häva såvida man inte blir rädd förstås och släpper gasen vilket bara förvärrar situationen... _________________ Mattias Meldert |
||
Lite sent igen. Det var ett tag sedan jag loggade in:
Eftersom jag rejsar med Lotus Eliser så kanske mina intryck kan vara värda något. oersättliga körtekniska delar är att behärska vänsterfotbroms och naturligtvis tå/häl vid nedväxling. Varför? Bilen roterar väldigt enkelt runt sin egen axel. Tå/häl vid nedväxling för att inte baken skall överta fram och vänsterfotbromsing ("trailbraking") in i kurvan för att flytta vikten fram för grepp. Generellt sätt så sätter jag upp bilen för lätt understyrning eftersom jag enkelt kan åtgärda detta med lite vänsterfot på bromsen och sedan tidigt gå på full gas ut ur kurvan. Det absolut största misstaget som jag ser upprepas gång på gång på bana är att man släpper gasen i kurvan när det går för fort... då snurrar det. Hoppas detta hjälper lite. |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Hur köra bil med mittmotor? | 1 besök senaste veckan (6381 totalt) |