Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Drivaxelvinklar vs Traction? (rwd) | 1, 2 >> 6582 besök totalt |
Har funderat lite på hur vinkeln på drivaxeln sett uppifrån påverkar squat och traction.
Exempel min racebil (BMW 3-serie 80-tal) den har snett bakåt utåt riktade drivaxlar (sett uppifrån). om jag har bilen på pallbockar och kör med växel i och lägger foten på bromsen så går hjulen upp i hjulhusen (tills hjälpfjädrarna komprimerats). Detta pga att när man lägger ett moment över drivaxeln så funkar den lite som en vev. om nu drivaxlarna hade pekat framåt istället då hade hjulen trycks hårdare mot marken vid acceleration, frågan är om det hade påverkat traction nämnvärt? _________________ /Arne Lindgren |
||||||
|
||||||
Hmm beror inte "squattandet" på att det är sånadäringa trailande bärarmar som har sin ledpunkt framför drivaxeln? När du bromsar så blir momentet en kraft uppåt med bärarmens ledpunkt som rotationscentrum.
Eller har jag blivit öronskadad med fel info om bayerburkarnas bakvagnsgeometri (aldrig sett nån live). om du menar skillnaden på effekten så borde väl den lika gärna bero på längden mellan bärarmens ledpunkt och drivaxeln i längsled. |
||||||
Förutsatt att du har hjulcentrum ÖVER infästningspunktens höjd, annars blir det tvärtom, nedåtgående rörelse. Eller iaf en hämning av viljan/möjligheten att gå upp.
Hmmmm... Mja... EDIT: Försöker nu tänka mer i9ngenjörsmässigt än med magen... Börja få en kännsla av att Niklas KAN ha rätt... Kommer vi fram till att du hade fel höll jag aldrig med dig. |
||||||
Nope, flytta bak klumpen en bit bara! "om nu drivaxlarna hade pekat framåt istället då hade hjulen trycks hårdare mot marken vid acceleration, frågan är om det hade påverkat traction nämnvärt?" Problemet som jag ser det spontant är att du får rise på bakvagnen. Jag kan nog vara utan en bakvagn som vill resa sig när man kliver på fullt ut ur kurvan. Skall du åka på strippen så kan det däremot vara idé.. Bara mina 2 öre.. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Med följden att drivaxlarna bottnar... Tvungen att hitta ett motargument.
Allt är väl relativt. Ngn "fullt ut" DR-setup är nog ingen ute efter...men en bil som beter sig mer rätt än helfel vore väl helt klart intressant. Så en viss modifiering tror jag absolut kan vara på sin plats för bättre fäste ur böjarna om man har väldigt mkt squat av olika orsaker. |
||||||
Troligen finns det inte en sämre bild på detta, men hittar ingen just nu som är bättre...
http://e30m3performance.com/tech_articles/susp-tech/rear_curves/index.htm Drivaxeln är lossad från diffen på bilden. Men jag tror man kan se att de pekar lite bakåt iaf om allt sitter ihopa... |
||||||
tack _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||||
Niklas har helt rätt i att mitt exempel med bilen på palbockar inte är så rättvisande.. Bromsningen genererar squat pga. bärarmens ledpunkt är framför hjulet.. (Missade detta när jag skrev inlägget)
Varför är det så negativt med att bakvagnen reser sig? (det är ju inte så mkt vi snackar om) Fuling: Uppskattningsvis 5grader och ca 50cm långa drivaxlar. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
OK, om vi vänder på frågan: Varför är det så negativt att bakvagnen sätter sig? (det är ju inte så mkt vi snackar om) I slutändan tror jag inte det spelar någon större roll på traction ut ur kurvan och det var ju trots allt det som var frågeställningen. Har svårt att motivera det ordentligt, men som sagt, det är ju inte så mycket det rör sig om. När bilen reser sig får man ju dessutom en viss camberloss och det kanske påverkar greppet negativt för att se en annan aspekt av det hela. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Rikard: När bakvagnen sätter sig får man ju camber-gain och massor med camber ger ju inte stor kontaktyta.. Cambern ska ju vara inställd så att den är optimal även mitt i kurvan när man inte gasar, inte bara när man accelererar och bilen satt sig. Så det jag egentligen är ute efter är att bilen ska sätta sig mindre, inte att den ska resa sig bak som i dragracing.
Fuling: 50Lbs/inch tror jag.. Varför vill du veta det? _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Tack Arne för att du delger oss resultaten av dina minitester. Teorin bakom detta fenomen försökte jag förklara i en tråd för ett år sedan men möttes av idel "ifrågasättare". Jag sket i att skriva mer i den tråden när en av våra Rejsamedlemmar ville ha lite matematiska skisser presenterade. Nu finns det åtminstånde ett testresultat. Jag är själv helt övertygad om att framåtriktade drivaxlar ger bättre traction. Nu har jag inte läst mer än ditt första inlägg i denna tråd så vi får se vad läsarna har för teorier. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Förlåt att jag lägger mej i, men jag måste. Momentet som i ditt fall (Arnes), får hjulen att röra sig upp i hjulhusen kommer sig väl bara av att bromsoken sitter infästade i länkarmarna?
Varför sjunker en bubbla så jättemycket fram vid inbromsning, medan en Vespa reser sig? _________________ Olof Lagerqvist |
||||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Full koll! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Racetech Drivaxelvinklar vs Traction? (rwd) | 1, 2 >> 6582 besök totalt |