Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 5000ML -73
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (40322 totalt)
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Hej!

Tänkte att det är dags att presentera min bil/bygge efter lång tids läsande här på rejsa.nu...

Det är en TVR 5000ML. Bilen är fullständigt nermonterad för modifiering och renovering. Jag köpte bilen av mina föräldrars bekanta som dom liksom jag är med i svenska TVR-klubben(http://www.tvrcc.org/). Konceptet för denna liksom alla andra TVR modeller är rörram, glasfiberkaross, bakhjulsdrift, dubbla triangellänkar runt om.

Mina mål med denna bilen är att bygga en bil som ska kunna ta sig runt en bana utan att göra bort sig. Några mil på gatan hoppas jag också att det ska bli när den blir "klar".

De ombyggnationer jag ska göra på den är rättså omfattande. Ska försöka lista en del av dem:

Jag har köpt en rörram från en TVR Tuscan Racer, som är mycket mer vridstyv och triangulerad än originalramen från -73.

Köpt uprights från en TVR Tuscan gatbil från -00. tar även bromsarna från dom.

Differential, drivaxlar och växellåda också från en TVR Tuscan.

Motorn blir en Ford 302 smallblock, så jag kanske till och med får lite uppskattning från svängjänks fanatikerna här på rejsa

Alltså kommer original bromsar, differential, främre uprights, kuggstång och andra triumph TR6 detaljer bytas ut.



Ford 302. En ganska standard fjordmotor. Sitter rullvippor och lite sånt godis i, men annars inga värstinggrejjer.


En till bild på motorn. Här syns också växellådan. En Tremec T5. Inte jätterejsig men duger fint mig


Diffen. En BTR med


Drivaxlarna ska nog hålla för lite kräm...


Karossen på original ram. Det ser värre ut än vad det är


Tuscanracer ramen. Är verkligen ett fint bygge. Triangulerat fint av vad jag kan se. Just den här "färgen" ska den inte ha sen


Ramen framtill. Med en kuggstång från en TVR chimaera. Får se hurvida den får stanna när jag försökt räkna på geometrin...



Bakdelen. Nästan lite trångt för BTR diffen. Dessa hade en Cosworthdiff original tror jag...



Bakre uprightsen och även en länkarm, också den från en tuscan.



Främre uppright.


En till bild på en av de främre uprightsen.


Ett pedalställ från en TVR Tuscan. Farsan har ett sånt i sin TVR Chimaera och känslan i det är mycket bra!


Bromskiva och ok fram.


Stackvarvräknare ska stå för instrumenteringen. en Stack ST8130. Har det mesta och är även förberedd för laptiming.

Det var allt för denna gången! Jag fortsätter att uppdatera tråden allt eftersom bygget fortskrider!
Vänliga rejsa-hälsningar
Måns Puur

_________________
Måns Puur
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17342



Ser ut att vara en trevlig liten "byggsats"!
Är det alu-toppar på motorn? De är ju lite halvtunga annars.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det har var det ljuvligaste jag har sett. Det är med spänning man ser fram emot fortsättningen. Lycka till!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Kraniel: Tack Tack!

Lennart Mäkinen: Nej det är gjutjärnstoppar... Så de väger nog helmycket. Men prioritet 1 är att få ner bilen på sina egna hjul. Toppar är relativt sett enkla att byta

Tänkte visa en bild på hur en 5000M ser ut också. Det är en rätt udda bil...


_________________
Måns Puur
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jaaaa, det här projektet blir kul att följa. thumbs up

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul projekt!

7-11 (Fredrik) har berättat en del om dig så kul att du lagt ut en tråd!

om du behöver aluminiumtoppar framöver så har min garagegranne troligtvis några som kan passa en 302a....De ligger ändå bara på hyllan.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Spännande farkost! thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Kommer bli spännande att följa ditt bygge thumbs up (är svag för TVRer )

Får man önska att du fortsätter att visa så föredömligt mycket bilder under resten av bygget?

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Tjena Måns!

Det var på tiden! Ska bli kul att följa bygget. Nu har du ju satt lite press på dig själv också genom att lägga ut bygget för allmän beskådan.

Det enda jag tycker är trist är att du bygger en ModSport-burk, så vi inte kan rejsa mot varandra. Men det kanske är tur för mig. Jag vet ju hur det brukar gå i gokarten...

Jag kommer troligtvis ner och hälsar på om några helger. Jag ska hämta Aston i början av November, men jag ringer och synkar innan.

Hälsa familjen!

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Mmmmmm...!

Nästan så jag börjar sakna min gamla M.

De körs gärna med viftande svans, de där grejorna... thumbs up


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
7-11 skrev:
Tjena Måns!

Det var på tiden! Ska bli kul att följa bygget. Nu har du ju satt lite press på dig själv också genom att lägga ut bygget för allmän beskådan.

Det enda jag tycker är trist är att du bygger en ModSport-burk, så vi inte kan rejsa mot varandra. Men det kanske är tur för mig. Jag vet ju hur det brukar gå i gokarten...



Pressen från rejsa får samsas med pressen från TVR-klubben:)

Det finns fortfarande en möjlighet att marcos och bolander möter TVR och puur, jag har ju kvar hela originalchassiet. Behöver "bara" en kaross

_________________
Måns Puur
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Måns Puur skrev:
Det finns fortfarande en möjlighet att marcos och bolander möter TVR och puur, jag har ju kvar hela originalchassiet. Behöver "bara" en kaross



....och en sur gammal gjutjärns-sexa.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10610



Störtskön bil! thumbs up

Jag har undrat varför det finns så få TVR:er på rejsa. Det är ju riktiga svängbilar!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Verkligen superläckert bygge du har på gång

Är svag för TVR:er

Denna tråd kommer jag följa med spänning!

Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
7-11 skrev:
Måns Puur skrev:
Det finns fortfarande en möjlighet att marcos och bolander möter TVR och puur, jag har ju kvar hela originalchassiet. Behöver "bara" en kaross



....och en sur gammal gjutjärns-sexa.


Hehe, Ja, det är ju sant... Men den sure sexan är alltid en sexa


DJ skrev:
Störtskön bil! thumbs up

Jag har undrat varför det finns så få TVR:er på rejsa. Det är ju riktiga svängbilar!


Det är en bra fråga. Det är som sagt synd att det är så få TVRer som får gå på bana...

_________________
Måns Puur
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



HEL-LÄCKERT!

Underbar fackverksram, vad är det för rördimensioner? det ser ut att vara rätt saftiga rör..

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Mycket läckert.

Vad är diffen för nåt? TVR? har den diffbroms?
Vad tror du ramen väger som den är där?
Främre uprightsen, vad är det för bultcirkel? är det också TVR? så gatt de hade löstagbart hjullager..

Lycka till

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Håller med i alla positiva ord!

Speciellt glad blev jag över bilden på de bakre navhållarna (uprights) eftersom jag tänkt bygga något i precis den stilen till mitt Se7en-bygge!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Yaskin skrev:
HEL-LÄCKERT!

Underbar fackverksram, vad är det för rördimensioner? det ser ut att vara rätt saftiga rör..


Jag ska kolla upp dimensionen på rören imorgon. Dom är inte hysteriskt kraftiga, men dom är å andra sidan många

Mattias Hahlin skrev:
Mycket läckert.

Vad är diffen för nåt? TVR? har den diffbroms?
Vad tror du ramen väger som den är där?
Främre uprightsen, vad är det för bultcirkel? är det också TVR? så gatt de hade löstagbart hjullager..

Lycka till


Diffen är från en TVR Tuscan S. Tillverkaren är BTR. Den har diffbroms! TVR använder den med bra resultat
Ramen väger nog runt 85kg som den står nu.
Både främre och bakre uprightsen är a TVRs egen konstruktion. De har bultcirkel 5x114,3mm. Samma bultmönster som en hel del japaner.

och nu till dagens mekande:

Då karossen inte passar klockrent på Tuscan-Raceramen har jag blivit tvungen såga bort stora delar av karossens kardantunnel för att sedan plasta dit en ny. Och för karossen inte ska tappa formen så att rutor och dörrar inte passar som det ska sen, plus andra tråkigheter, har jag svetsat en stödram inuti . Som får sitta där tills karossen är ihopplastad igen. Det känns väldigt ångestfullt att sätta kapen och tigersågen i en TVR kaross i det fina skicket!!

Men man får ju tänka på hur det blir när det är klart!!


Bland höstlöven skymtas en Stackars kaross och en tigersåg.


Stödramen är verkligen inte fint konstruerad eller byggd. Men den håller för ändamålet.

_________________
Måns Puur
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad kommer en sådan där ball engelsk rörhög väga färdig?
och ca viktfördeling?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
fuling skrev:
Vad kommer en sådan där ball engelsk rörhög väga färdig?
och ca viktfördeling?


Uppskattar på runt 950 - 1000kg körklar. Motorn sitter en relativt bra bit bakom framaxeln, så en viktfördelning på 50/50 är inte orimligt.

_________________
Måns Puur
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 5000ML -73
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (40322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande