Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Camaro RSR 1968 - Börja om från början...senare! | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 6 besök senaste veckan (144926 totalt) |
Tja!
Tänkte presentera mitt lilla projekt som jag har valt att kalla "Camaro RSR". Är en vanlig snik coupe från början med rak 6:a + automat. Skall vara svensksåld och är inreggad första gången 1968-09-16. Är 7:e ägaren på bilen. Köpte bilen för 3 år sedan och den va redan då modifierad hårt. Här följer ett litet recept: Camaro RSR 1968 recept!! · Kaross delvis blästrad och rostlagad. Nya polerutan bussningar och leder i framvag-nen och 40mm förhöjning under övre bärarmen. Jag har använt de tidigare stöt-dämparna fram därför att dom är justerbara och satta i hårdaste läget. Krängnings-hämmaren är 1 tum. 1615 kg + förare. · Torkarblad, 45 cm långa med flyttat fäste för att inte ta i taket. Org 40 cm. · Tankarmturen är inlödat ett större rör (12mm) som är tillopp och originalet skall vara retur. · Fälgarna är 15x8,5 sfi godkända. 8mm avsvarvade inåt. · Färg: Opels keramik blå nr 29 t2. · Bakaxelen läckte vänster bak så jag har bytt lager och packningar i hjullagren. Nya bakbromsar och virar samt nya bromsrör. Tillverkat ny bakaxelupphängning typ stegar med org stötdämpare och flyttat fram vänster stötdämpar fästet. Kortat Vol-vos 140 framfjädrar. Kortat kardanen och fått den balanserad. · Motor: BB 402. Blockhöjd 9,8" planad 0,50 mm. Nya vevstakar EAGLE 6,385" långa i H-profil med brons bussning och ARP bultar 8740 part CRS63853D, total vikt 794gr, rotatingvikt 568gr, 63ft.ibs moly fett, bult sträckning .0059-.0063". · Beg 1,7 rullvippor CRANE GOLD. Morroso ventil kåpor. · Stötstänger ERSSON Crom moley 3/8 std längd och Herberts gördlar med muttrar som är tillpassade. · Vev: 396-427 slag org 95,65 efter slipning 95,765 i genomsnitt (ettans tapp är efter slipning 95,75 nr:2 är 95,88 nr:3 95,73 nr:4 95,70mm). Tapparna är på ramlagerna ,020 under(2,16") vevtapp (2,728"),040 under. Nållager till vxlåda-vev, HPX mainstud kitt 190 000 psi två bultat. Partnr: 710-025, moment 136-141 f-t ibs SAE 30 olja/88-92ft ibs moly. Ballanserad · Kam. Crane meck rulle grind nr:SR-238/350-25-12 IG, Med gjuten fördelar driv-ning, Lyft 595 in, 615 ut 288'in 296'ut, 050 238'246' (Chet Herberts B6HK custom made IN 256' lyft 683" ut 250' 680" .050" lobcenter 110' axial spel 1-2/100 mm och fila spår i förderlaren för bättre smörjning till bronsdrevet enl Herberts, mont +-0'. Adress: Herbert Cams 1933 S Manchester Anaheim, CA92802.) · Kamlager, Perfekt circle sh-616 s. · Lyftare. TBV rullyftare. · Kamdrivning Cloies true roller med Summit axial lager nr Sum-G1791, svarvat i block och drev. Inställnings värde 3,5 mm på ettan. · Titanreteiners 10'och stålknaster vikt 17gr. Org 35gr. · Ventilfjädrar dubbla +dämpare nr: 236,237. Insp 50mm 75kg max 19mm lyft. · Felpro packningar. Toppackningen är 1,04 mm hop pressad. (1017-1 111mm dia) · Blocket planat .50mm så blir klämmspalten 1.075 , kolvar avfräses, · Melling hv oil pump. Med stål pumpaxel och stålhylsa, rensad original pickup. · oljefilter. (Bosch 0451105067, Fram ph2801, Knecht fo386/1, M+H w962, Purolator pc33, med backventil. Samma som till kompressorer mm.) Fram HP-4 eller PH373 längre, och pluggad översrömmare i konsollen. OBS varmkörning innan varvet ökas VIKTIGT · Bränslefilter. Bosch 1457434106-850 passar Volvo wv med flera. Fiaam fp4935a, Fram p4183, Knecht kc18, Mann wk842/2, Purflux cs197b, Teknocar rn58b. · Edelbrock toppar 6045 oval nya år 2000-03-08, ventil nr: in 39-1206 ut39-1214. För-brännings volym 114, komp 10,5 kg. Moment 70 ftib. Tändstift NGK BCP6ET. · Kolvar ROSS 4.155" kolvhöjd 1.51 bulan 36cc efter min modifiering och 11kg komp. Ringar CILDS&ALBREKT total seal på andra ringen och std tryck på olje ringar-na. Ventil urtag 2,19x1,88. Kolvspel .004-.005"(.11-13mm) . Kolvringar Childs& Albrecht total seal NR: överst bs-116x4.160, 1/16 ducile dura-moly. zgtf-116x4.155,1/16 ductile tapper face. Ol-316x4.155,3/16 oil kontroll rco lt. Dubbla spira locks på varje sida. C&A kolvbultar 126gr.(org 158) · Svänghjul i stål nytt, moment 60 ftib, och ny 11" koppling omsvarvat till gamla Che-vor.168kuggars och Hi Power start. · Svängningsdämpare av egen tillverkning med lösa kulor i. Graderad 0-40'. · Fördelare. F-body till ACCEL DFI tre dim justerbart i datorn. · Vatten pump TRW och pluggad till insuget. · Servopump från Volvo 240 remlängd 10AV965mm, borrat upp utgående hål till 4,5mm så flödet inte stryps och kapat fjädern lite för lite lägre tryck, med olje kylare. · Heders Hooker competition 2"-3,5" bula knackad vid servosnäckan och svetsat på baksidan motsvarande, målade med svart värme skyddande färg. · Generator. 60amp Sev marschal. Rem 9.5-1221 lång. · Insprutnings system ACCEL med billet 1200 cfm spjällhus och spridare 36ib bosch nr 120150967 Ford nr f4sebia. Räcker till ca 640-700 hk. Tryckregulator nr 0280160237. Och stor bosch bränsle pump, vid mer effekt ökas trycket på regulatorn till max ca900 hkr. · Växellåda M21 med grov utgående axel som 1971 och senare, utväxling 2,20 på ettan och 1-1 på fyran. 26 splines in 32 ut. · Bakre ljuddämpare är APPEL RACING 3 ½ tummare och med 2 st. race mufflers med ett riktigt kross over system. Saker som har förändrats sedan receptet är: Bakaxeln byggts om. Sitter nya Avo coilovers som är justerbara både dämpning och "rideheight". Nytt panhardstag som sitter ovanför axeln. Framvagnen har fått nya Avo coilovers och undre bärarmarna + övre stötdämparfästena på subframen har byggts om. Styrsnäckan bytts mot en kuggstång från en -91 corvette. M-21:an har åkt ut och en t-56 sexväxlad låda från Borg Wagner har hittat in + Fidanza alusvänghjul och Centerforce dualfriction koppling. Kardanen kortad och balanserad. Momo racingstolar + 3" Momo 4 punktsbälten, Momo ratt, Autometer mätare osv... Håller just nu på med den nya växellådsbalken... Är menigen att bilen skall få 10punkts bur och i och med det inget baksäte. Wilwood:s Superlite 6 big brake kit skall tillsammans med 4kolvs ok bak göra så att bilen stannar oxå. Blir samtidigt bromsvåg och hydraulisk handbroms på bilen. Blir väl dock ett senare problem. Hoppas få bilen körbar till våren Hoppas kan man ju... Mvh Mikael Ps. Bilder skall jag försöka fixa snarast. ds. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Ska försöka fixa bilder snarast!!
Härlig liten lotus du har förresten Andreas Såg nog en skymt av ett litet sportvagnsklistermärke på dörren "Svkg". Tillhör den brokiga skaran med!!! _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Välkommen till gänget! Trevligt med en SVKG:are till.
Bara lite nyfiken, var befinner sig M-21:an nu? Letar efter en låda till ett kommande projekt
Mvh Mikael _________________ Mikael Persson |
||||
hmm... det var dig jag stod o tjöta med när jag stod och bytte till r-däck på sprintracet 21 augusti?
i så fall: heljuste bil! låter helt ok också! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
citat:
Nytt panhardstag som sitter ovanför axeln. Stopp och belägg, försök sätt panahardstaget så lågt och horisontellt som möligt. Högt rollcentrumet medför att bilen blir jä... rollstyv bak, detta medför att man måste åka jä... mjuka fjädrar för att behålla fästet bak. Rollcentrumet är i mitten av panhardstaget. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja ja ja!!! Jänk!!!!!
Välkommen! Tänk på att bilder är obligatoriska i såna här trådar |
||||
tackar för det fina bemötandet Den ligger i ett garage i guldheden, tror jag Köpsugen eller Är komplett med svänghjul, 11" koppling och hurstspak. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Tror inte det var mej du prata med Men vem vet? Bilen står i garaget och väntar på massage så jag hade inte med mig den då iallafall. Kul att folk läser om mitt lilla projekt _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Fan, jag visste att de va något galet Är redan klar med axeln så jag får väl känna på hur det funkar. Är för jäxxxxt så får väl man riva skiten > Tack för tipset _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Anders, har vägt m-21:an som du frågade om på protouring.se
Lådan vägde ialla fall ca 37kg och t-56 ca 57kg. 20kg skillnad.... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Anders. Vi måste gaddaihop oss och få ihop våra maskiner och visa va de går för. De kommer tappa hakan _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
oja farsan är en av de sista "originalen" från SVKG o ja ah, medlem sen liteliten Tackar än så länge farsan som jag fixar iordning, letar egen Europa nu Vart håller du till ? Har aldrig sett din -68 på stan eller på nån träff _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Jag hänger väl mest i Guldheden. Själv då? Jag har väl igentligen bara luftat Camaron på Kinnekulle ring med Svkg 2004 (bankalaset). Sedan har jag mest byggt om Håller just nu på att invänta ett Milodon road-race oljetråg från usa + accusump + lite annat sedan skall allt bara sättas ihop inför säsong 2006. Då blir det åka av _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Jaså uppe vid den där jänke affären som fanns där förut ?
Får la komma upp & ta en titt nån dag, håller till i Örgryte _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Hör av dig så vallar jag runt dig i mitt lilla,lilla fjut garage _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Se om man lyckas lägga upp några bilder på svängjänkaren då
Bilderna är tagna när jag köpte åket för circus 3 år sedan. Har byggt om lite sedan dess... Kinnekulle Ring 2004 Efter närkontakt med ett träd Efter lite arbete Hela bilen är nu omlackad och ser riktigt ok ut! Började dock bygga om all hjulupphängning i våras som tog kål på hela sommaren. Skall ha ut den till säsong 2006 _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Snygg & Cool bil.-.-.-
Mera Camaro's mera Camaro's jaaaaa !!!!! ( Hoppas alla inte varvar mig bara, om jag nu kommer ut på banan nån gång ) om det finns kvar & skall säljas .Vad kostar Vxl.låds paketet ? ( nyfiken ) Mvh Robin _________________ Tycker det e skitkul & sladda // Robin Englund |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Camaro RSR 1968 - Börja om från början...senare! | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 6 besök senaste veckan (144926 totalt) |