Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Nybörjar frågor angåene långlopp | 1 besök senaste veckan (5106 totalt) |
Vi är ett gång som funderar på att börja köra långlopp för att få rutin men framföallt för att ha kul.
Bilen i fråga är en Alfa Romeo Berlina med bur och all säkerhets utr. Vi ahde tänkt att hålla oss i de södra delarna av Sverige om möjligt. Eftersom ingen av oss har koll på långlopps serierna så ställer jag frågan här 1. Vilken serie skall man välja 2 Vad är en rimllig budget 3.Fungerar biltypen för långlopp Tacksam för svar Tomas _________________ Tomas Palmlöf / Esther 001 |
||
Rent geografiskt är väl ERF mest rätt. Dock är det Väldigt tufft att slåss i täten.
I ERF går racen på ca 10 000kr och uppåt beroende på ambitionsnivå. om bilen funkar? Varför inte? Dock blir den förmodligen mer rätt anpassad till reglementet med en Volvospis på 2,5 liter.. Vad är den god för i varvtider idag? _________________ Rikard Ahlin |
||
Är det i södra Sverige ni vill hålla er är ERF ett bra val. Vettig instegsklass, bra klass för kompisgäng som vill ha kul och dessutom en bra plantskola för team som vill få erfarenhet för att sen ta något kliv uppåt.
Tror att det finns en "buget i ERF"-tråd någonstans Bilval? Men en juste Alfa kan väl aldrig vara fel. _________________ /Kristian Elisson |
||
bilens varvtider varierar lite beroende på förare, har gått ca 1.14 på knutan utan problem.
Motorn kommer at bytas till en 2l ts motor för bättre hållbarhet. Men vi är glada för att få erfarenhet så täten siktar vi inte på direkt _________________ Tomas Palmlöf / Esther 001 |
||
Ett bra alternativ är att ha en bil som bara behöver tankas en gång på 6 timmar. I så fall behöver ni inte åka tokfort; runt 1,12 och ni borde vara hyggligt med. _________________ Rikard Ahlin |
||
lånar tråden lite då jag med är på gång i ett teambildande för långlopp med en alfa...
Bör man ha och finns det utkast någonstan till "team kontrakt"... dvs sätta på pränt de ekonomiska aspekterna så väl som ambitionsnivån kring körningen, demokratiskt uppdelad eller toppad resutatkörning etc etc |
||
Tja, ett teamkontrakt kanske är att gå lite väl långt. Kan nog vara lite knepigt rent juridiskt. Däremot är det naturligtvis en förutsättning att alla i teamet vet hur det fungerar. Att bygga bil är inget konstigt. Kostar xxx tusen kronor och delas lika på teammedlemmarna. För att sen underlätta om någon skulle vilja kliva ur är det lämligt att man gemensamt kommer överens om vad en andel är värd. Sätt nu inte den summan för högt då det kan bli jobbigt att få fram pengarna till den som vill kliva ur. Snarare en fördel att sätta summan ganska lågt. Det löpande är i viss mån svårare om det är så att det finns teammedlemmar som inte åker alla race. Anta att motorn rasar och Pelle var hemma för han var förkyld. Ska Pelle då vara med och betala för en ny maskin ?? Skulle man göra detta på ett helt riktigt sätt skulle man behöva dela in alla komponenters hållbarhet i timmar och sen räkna avskrivning på dem. Det funkar naturligtvis inte i verkligheten. Den enklaste lösningen är att inte vara för många ägare på bilen. Vill man vara fler vid något tillfälle tar man in hyr chaförer. Se till att de du bygger bilen med har ekonomi och att allas förarförmåga ligger på ungefär samma nivå. Då har du eliminerat de vanligaste orsakerna till osämja i ett långlopps team. Till sist, bygg en bil ni har råd att hålla. Tänk på att alla tätväxlade lådor och special preppade motorer någon gång rasar. Det ska finns pengar att köpa nytt för. Jag hoppas att jag får se dig på startlinjen i 9-timmars när vi gästar Härnösand nästa sommar. _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||
Tack 9-timmars för det svaret.... kontrakt kanske var fel och för tunget ord... sätta en målsättning på pränt kanske är mer rimligt. Inte omöjligt vi dyker upp på 9-timmars även om vi i inledningsfasen bygger till hcr.
Ett utkast jag skissade ihop till vårt team ser ut så här, några synpunkter. "Ansvar och arbete delas så gott det går och efter förmåga... Låt det hellre ta lite tid än att det ska bli ett jobbigt krav, vi gör det för att ha kul. Körning delas jämnt mellan deltagarna och vi toppar inte eller jämför körförmåga mot varandra, däremot är ju de individuella framstegen kul... och vi gör det för att ha kul! Vi försöker att ha en låg och rimlig budget och det får hellre ta lite tid än att det ska bli ekonomiskt jobbigt för någon... Det är ingens fel då bilen går sönder.... för det lär den ju få göra några gånger. Vill någon kliva av så säljs delen av projektet till någon godänd av de övriga alt av kvarvarande deltagare. Vi är alla lika viktiga och det är lika viktigt att alla har kul." |
||
Ytterligare alternativ erbjudes: Billig 4-timmars racing med reglemente som håller nere kostnaderna t.ex; enhetsdäck, reglerad bränslemängd, samkörning med annan klass (BMC) osv. I övrigt ganska fritt reglemente som möjliggör innovationer. Massor av rolig racing, se vidare på www.ht2.nu
Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||
Gör som vi kör Sveriges billigaste serie tillsammans med BMC-Motorsport där HT2 numera ingår som en egen klass med mycket körtid för en billig peng och god gemenskap.
Se vårt reglemente på www.ht2.nu eller kontakta oss via kontakten på hemsidan så besvarar vi era frågor. HT2 kör 4-timmars race på Anderstorp, Gelleråsen, Sturup, Kinnekulle och Finalen på Gelleråsen. Startavgiften per tävling låg på 2200 (om jag inte missminner mig) under säsongen 2005 och kommer nog inte att bli dyrare denna säsongen. Hoppas att ni hör av er och kör tillsammans med oss i den klart billigaste serien. Roger LSL-Racing www.lsl-racing.se _________________ Roger Andersson |
||
den nya ERcup kan oxå vara ett bra alternativ _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||
Allmänt banåkaforum Nybörjar frågor angåene långlopp | 1 besök senaste veckan (5106 totalt) |