Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Angående TURBOgrenrör
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (11754 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Har du en större twin-spool turbo av Zatzy-typen (dvs. någon dieselhistoria för billig peng) kommer du definitivt att behöva wastegate kopplat till bägge rören...gärna en stor sådan. Dessa turbosar har gigantiska turbinhus, och ju större turbinhus dessto mindre mottryck och ju mindre mottryck dessto större wastegate man måste ha för att avleda avgaser förbi turbon.

Att använda inbyggda wastegaten går ej, och för det mesta går det inte ens att köra med stor wastegate på bara en sida heller. Det är särskilgt svårt att reglera laddtryck på sansade nivåer (typ mellan 0.5 och 1 bar). När laddtrycket växer behövs det mindre wastegate då mer åker igenom turbinen och mottrycket växer.


När det gäller "flow-prepp" av turbosar:
Utan att ha sett vad just denna person gör (iofs. har jag sett en TD04 som han har "preppat" genom att typ svarva ur hålet efter turbinen) har dom flesta "flowpreppade" aggregat jag har sett varit mer eller mindre hemkörda historier med svarv utan någon som helst vetenskaplig bakgrund. Man lämnar typ sin turbo till någon lirare som svarvar upp den lite här och där, lovar att den är "flowpreppad" och man får åka därifrån lite fattigare och berätta att man har "flowpreppad turbo".

Andra bonntricket jag har sett är klippta kompressorblad för att ändra effektivitetskurvan mot det bättre vid högre massflöden på bekostnad av lågflödesdelen. Egentligen är det betydligt effektivare att skaffa annan turbo i det fallet men många faller för "flowprep"-snacket och låter någon AGA-diffa turbon istället.

Allt som allt är jag aningen skeptisk mot flow-prepp, särskilt utan några som helst bevis...vilket är ganska förståeligt då utrustning för att mäta turbons effektivitet vid olika områden kostar miljoner.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Racetech
Angående TURBOgrenrör
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (11754 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande