Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Teoretiskt bästa kolven | << 1, 2 1 besök senaste veckan (12321 totalt) |
Jag har en fråga som jag inte sätt svar på
vad ska motorn / bilen användas till??? och vilka toleranser/livslängd räknar du med BigAl ? (är det en motor som ska vara överladdad så slipper man de extrema kolvhastigheterna, ska det vara för etanol, ska du byta hela motorn efter 2-4timmar körning eller ska den hålla i nått år och när jag såg vissa av förslagen så är vissa ganska dyra så vart är budjeten på (är det 2000kr för kolv och stake eller är det 20000kr för ett par eller änu mer ?) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Varför slipper man extrema kolvhastigheter om den är överladdad? Är det ett antagande du gör att man inte varvar lika mycket om man överladdar? Låter trist. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Bilderna jag postade tidigare visar en något nyare F1 kolv, tror den är från 1999, dvs Ferrari Tipo 048. Har även bilder på kolv/stake i Tipo 049 och man kan mellan dessa notera ett par små skillnader. Kolven som sitter i Ferraris F1 motor tillverkas för övrigt av Mahle Motorsport, vevaxeln av Chambon, vevstakarna är förmodligen från Pankl, ventilerna från Del West, koppling från Sachs och gasspjäll från VECA. |
||||
Jag är så fattig så jag tänker bara ut den teoretiskt bästa kolven för att sedan hitta en bra kompromiss (som jag gör med hela min motor och chassi) : tanken i teorin är iaf att kunna köra ALLT , dvs banåka, konbana, gata, isrejsing, rally, stripp sen ska motorn vara en bra kompromiss mellan alla dessa , så det blir överladdning med riktigt tidigt ladd samt hög toppeffekt och även toppvarv (om man nu motförmodan skulle behöva varva lite extra sådär tvärt) även chassit ska vara rejält ställbart bränslet ska kunna vara bensin eller e85 därför blir dethär med livslängden lite speciell, den måste vara "lång" det som begränsar är igentligen att jag är en lat mekaniker (4x4 motor är jobbig å byta kolvar på) _________________ AIexander StenvaII |
||||
min tanke var att man inte behöver varva lika mycke om man har överladning för en regäl effekt utan ställa upp trycket lite iställe för att kompensera lite lägre varv och kör man på lite mer humana varv så antar jag att livslängden blir lite längre på motorn för de varven vissa antar jag var uppe på i denna teoretiska fråga ligger över 12000rpm för det extrema effekterna och då är det ju bätre att ta ner varvet och ladda mer sen om man pratar om en vältrimmad gatbil som ska hålla så antar jag att val av kolvar mm kan ändras och hur mycke man varvar mm ska hållas lite mer moderat när sakerna ska håll ett tag Al : vad är det för motor ? hur mycke har du tänkt plocka ur den? och vart går peninggränsen ? är det motortrim för 20-30kkr eller är det 100-200kkr eller ännu mer? för specialkolvar och titanstakar är inte så billigt och då börjar nog ganska mycke andra saker behövas bytas till specialgreger som drar iväg i pris _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Al :
vad är det för motor ? hur mycke har du tänkt plocka ur den? och vart går peninggränsen ? är det motortrim för 20-30kkr eller är det 100-200kkr eller ännu mer? för specialkolvar och titanstakar är inte så billigt och då börjar nog ganska mycke andra saker behövas bytas till specialgreger som drar iväg i pris En 4x4 Cosworthmotor just nu kommer det landa runt 400hk, men lite vill ha mer kanske 800hk är drömmålet jag har inte bråttom att bygga en seriös maskin tar det 5 år pga pengagränsen så tar det 5 år bygger den endå "på sidan" så det kommer inte påverka körningen så mkt _________________ AIexander StenvaII |
||||
Är det inte så att värmeavledning från förbränningsrummet sänker den termiska verkningsgraden? Altså, leder man bort energin från förbränningsrummet så blir expansionen av gaserna i förbränningsrummet mindre, då temperaturökningen blir lägre. |
||||
Ja, titta på slutet i tråden om E85 och V-power så är just detta avhandlat. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Racetech Teoretiskt bästa kolven | << 1, 2 1 besök senaste veckan (12321 totalt) |