Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
1, 2, 3 ... 140, 141, 142   >>
13 besök idag (1008821 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Hej!

(Ni som inte gillar historia kan hoppa ner en bit nu)

Efter att ha kört sen 2001 med en 1.3l Corolla -90 för ekonomins skull, var det dags att skaffa sig något roligare. Eller snarare skaffa sig en hobbybil som brukas endast på sommaren, och som man kan meka med utan att det måste vara färdigt dagen därpå.

Efter att ha läst om och sett KristianAE86's bil, blev jag seriöst intresserad av att skaffa mig en Toyota Corolla GT-S eller som man brukar kalla dem, en AE86'a. En bil med varvvillig 1,6l fyra och bra viktfördelning, LSD mm som standard lät intressant, och de skulle ju inte vara dyra heller! Jag började söka runt på danska Toyota forum mm för att finna ett bra exemplar, tog även kontakt med självaste Kristian . Men efter ett tag förstod jag att efterfrågan på dessa bilar skjutit i höjden och därmed även priset. Jag hade tänkt lägga 20000:- men insåg att det dubbla skulle behövas för att inte få ett vrak. Jag lade därför ner idén om en AE86'a. Men nu måste jag ju köpa en annan bil, för suget hade ju inte gått ur kroppen.

Jag var nere hos min kompis Mattias (Mattias B här på forumet) och tittade på hans banrace Porsche 911 en dag. Ja "HA" begäret lär ju inte minskat när man satt där i rejsstolen omringad av störtbåge, med händerna på den greppvänliga moccaratten... Hmm något måste jag ju köpa nu!!!


Jag fick se att en Mazda RX7 var till salu i Göteborg.. Det var en Turbo 2 -89 som bara hade gått ca 9000mil. Jag var och provkörde den eftersom jag tycker wankelmotorer är intressanta och man har hört mycket om RX7'or. Men jag blev nog lite besviken... för bilen kändes klumpig och plastig, och de 200hästkrafterna kändes inte så mycket heller. Min Corolla kändes piggare i kurvorna när jag åkte därifrån kommer jag ihåg.

Eftersom jag 1997-2001 hade en lätt trimmad BMW 535i -91 så föll tankarna rätt snabbt åt BMW-hållet. En skojig gammal 3-serie kanske man skulle köpa sig. Jag såg ett par 320i med 325motor på nätet. Det lät kul. Jag såg även en annons (av Peter o här på rejsa) som lyder som följer:

S: E30 Busbil

320i -87:a, tvådörrars utan lucka. 2,5 liters maskin med portat och renoverat lock, ny Dr Schrick-kam, programmerbart styrsystem ca 200 hästar. Ombyggda M3 Bilstein clubsport dämpare, H&R banracefjädrar, Powerflex-bussningar runtom (fram med M3-geometri) 5-ekrade 16" fälgar med nästan nya Toyo R1R R-däck, Tarox-belägg, stålspunna slangar. Givetvis sitter det 4,10 utväxling med lamelldiff på bilen. Kolfiber/kevlar GA-stol, Momoratt. Saknar lite finish samt ev. en bur/bälte för att bli komplett. Mycket snabb på bana i ljuset av att det är min åkatilljobbet-bil, 2 min blankt på långa Anderstorp.

Tyvärr var bilen såld.. så man fick glatt leta vidare. Efter ett tag så verkade samma bil vara till salu, och jag åkte dit för att titta. Den såg ingevidare fin ut på utsidan.. såg snarare ut som en skrothög. Och så var nått paj i toppen sa killen. Detta verkade inte kul, men jag ville för säkerhetsskull kolla under ventilkåpan ifall det var nått enkelt. Och det var det Bara en vipparm som gått av, och inga delar verkade ha skadat något annat i toppen. Jag fick priset sänkt med 7000:- i och med detta fel. Jag funderade en dag, sen slog jag till.

Tyvärr fick jag ett fett oljeläckage på köpet. Fick tipset om att det kunde vara kampackboxen som gett sig. Bilen drog 4L olja på 100mil ungefär. Inte så bra, blir dyrt i längden osv

Några bilder på "skönheten" hösten 2005 innan rostlagning och lackering






535 gasspjäll och MAP-sensor mm!


Här var det bara en halv vipparm, resten låg jämte.


DTA sprut är ju rätt kul!



Sen finns det ju såklart saker att göra på bilen med.

Saker att fixa
* - oljeläckan FIXAT
* - Vipparmen FIXAT
* - Väldigt glappig växelspak FIXAT
* - Instrumentpanel som har disco (lampor blinkar i kapp med vägens ojämnheter) FIXAT
* - Stort glapp i drivlinan, antagligen hardyskivan FIXAT
* - Laga rosten och lacka om den FIXAT

Uppgraderingar


Fixat eller uppgraderat
* - oljeläckan tätad. Oljetryckskontakten läckte rakt igenom, oljan följde kabelhöljet, sprutade ut på ett helt annat ställe
* - Instrumentpanelen fixad genom byte av SI-batterierna och lite lagning av ledningsbanor
* - Vipparmen är bytt
* - Bytt alla bussningar i växellänkaget + tillverkat nytt stag
* - Bytt den trasiga hardyskivan
* - Är klar med bromsuppgraderingen 312mm fram och slitsat runt om (senare 323x28mm skivor och 540i bromsok)
* - Quickshift blev också byggt, har 7,5cm mellan ettan och tvåan nu
* - Extraktorgrenrör, sportkat och rostfritt 2,5" system (Blev senare turbo och 3,5" downpipe och 3" resten ut)
* - Servostyrning med E36 styrväxel för att få ca 3,2 varv istället för 4,7 monterat! Till slut blev det ca 2,9 varv.
* - Mer negativ camber önskas fram, blev med ställbara camberplates
* - Bättre och hållbarare drivlina i form av större diff, ZF låda från E36 M3/328 med kardan
* - 100hk och 100Nm extra önskas.. Blev till slut ett turbosystem. Resultat 600hk & 800Nm....
* - Ny motorstyrning, spridare, spolar, 3,5" downpipe 2013. Blev då 633hk och 838Nm med 100hk mer vid varvstopp.
* - Gamla toppen sprack, köpte en fabriksny, portade och mappade igen, nu 673hk och 900Nm och dessutom 300rpm tidigare spool

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123



Verkar vara en väldans rolig bil. Om du får lite stil på utsidan så är den perfekt

Önskar dig all lycka till i framtiden.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Ett kanon köp thumbs up. DTA sprutet är väll nästan värt 20000.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Tackar!

Jo DTA sprutet verkar i alla fall gå på 13000-15000:- vad jag fattat det som.. Sen kostade tydligen chassieuppdateringen (bussningar, fjädrar, dämpare mm) plus fälgar och r-däcken ca 28000:- sa säljaren. Så man fick lite rabatt på de grejerna.. Och sen bilen liksom på köpet

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Ja bromsuppdateringen har jag börjat med för några månadersen. Jag började att leta efter lämpliga lite större skivor. Orginal är 260mm. Det blev bättre begagnade 280mm Corradoskivor som jag blästrade till.


Nu skulle jag "bara" öka centrumhålet 1mm och tillverka en adapter för att flytta ut oket 10mm. Efter ett tag märkte jag att det skulle bli problem att "bara" flytta ut det 10mm, det blev väldigt svårt att få plats med en adapter då.. Och fästhålen gick i varandra hur jag än vred och vände på det. Medan jag funderade på hur jag skulle göra med adaptern, så renoverade jag alla bromsoken. De där bak var redan renoverade för nått årsen.. men jag tänkte att jag har ju ändå isär skiten nu... Jag blästrade även oken och hållare. Lackade sedan med mattsvart grenrörsfärg som tål 650grader efter lite härdning i ugn på 250grader.


Blästrat


Lackat


Tillverkat låsringar av rostfri pianotråd, efter tips från jobbarkompis


Jag vill tillverka sådana där mässingsbussningar till bromsoken också. Har ju hört flera som säger att de motverkar att klossarna blir snedslitna mm. Så jag började lite tester för att se hur tight spel jag kunde ha i bussningen. Ganska snart insåg jag att mina glidpinnar var både sneda och böjda.. Så jag försökte rätt till dem, men det gick inget vidare.. de är 11,5mm tjocka nu istället för 12mm, men när man gängar in dem så flyttar de sig exentriskt vilket medför att oket låser sig, även om jag har flera tiondelar i spel. Nu är nya påväg istället.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Måste vara tämligen trevlig respons i den maskinen iom att den förhatliga luftmängdmätaren fått stryka på foten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Kul att den lever vidare!
Tummen upp för detta bygge, klart rolig bil.
Åkte med Peter o på a-torp med den bilen, dock var det den gamla 129hk i den...
Men s_tan i gatan vad den svängde!
(Försökte även åka ifrån en gång med en halvgungig 520i
Gick sådär... )
Prestanda rakt fram är ungefär som en org M535, dock är M535an snabbare i högre farter.
Stort grattis till bilen, torts det ledsamma utseendet är den klart värd pengarna!
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Måste vara tämligen trevlig respons i den maskinen iom att den förhatliga luftmängdmätaren fått stryka på foten.

Jodå den svarar bra tycker jag!

Christer Lundman skrev:
Kul att den lever vidare!
Tummen upp för detta bygge, klart rolig bil.
Åkte med Peter o på a-torp med den bilen, dock var det den gamla 129hk i den...
Men s_tan i gatan vad den svängde!
(Försökte även åka ifrån en gång med en halvgungig 520i
Gick sådär... )
Prestanda rakt fram är ungefär som en org M535, dock är M535an snabbare i högre farter.
Stort grattis till bilen, torts det ledsamma utseendet är den klart värd pengarna!
Mvh Christer

Ja för att citera Peter -Den svänger så skjortan står rätt ut!!! Gissade att detta var positivt Kul att du fått åka med! Själv har jag inte fått möjligheten att köra den på bana än. Men på gatan har jag inte fått den att släppa i kurvorna än. Eller ja.. en gång när det var blött ute och däcken var kalla, gjorde jag en 50m drift ut på Daghammarsköldsleden i Göteborg....


Jag fick tag i ett par bättre begagnade IX bakbromsskivor av en kille. (Det är IX bakvagn och bromsar) De var knappt slitna nånting, men såg inget fina ut. Så de blev svarvade, blästrade, slitsade, blästrade igen och sen lackade.






Najs!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Hmm, fattar det inte.
Du är och kollar på en riktig sportbil (Porsche)
och sedan går du och köper en gubbil (BMW)...

Ganska så roligt, Nisse har fått halva hans jobb att bli intresserade
av roliga bilar och bilkörning genom detta köp!

Måste erkänna att bilen var himla rolig att köra!!

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nimba skrev:
Hmm, fattar det inte.
Du är och kollar på en riktig sportbil (Porsche)
och sedan går du och köper en gubbil (BMW)...

Ganska så roligt, Nisse har fått halva hans jobb att bli intresserade
av roliga bilar och bilkörning genom detta köp!

Måste erkänna att bilen var himla rolig att köra!!


Jamään du vet väl att det är tuffare att ha en icke sportbil som går fortare än en riktig sportbil Men den lär väl inte gå fortare än din 911 på bana skulle jag tro, fan också! Hehe!


Jag och Mattias tyckte att bilen kändes rätt glappig i drivlinan i höstas... Tror jag hittade felet, eller vad säger ni! Vilken är finast, den till vänster eller den till höger?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Efter att ha funderat en stund på hur jag skulle göra med mina bromsskivor, beslutade jag mig för att försöka få tag i större skivor än 280mm, eftersom jag då kunde få plats med en adapter att flytta ut oket med. Det blev begagnade 312mm Bremboskivor som sitter på Cupra turbo, Audi S3 mfl. De hade exakt samma offset som orginalskivan men 1mm mindre centrumhål och gjord för fembultat. Jag fick ge 300kr st för dom. De hade suttit på en Cupra turbo som gått 2800mil bara.

Lite större än orginalskivan va!?


Sen upp i svarven.


Tyvärr var en skiva skev.. så jag fick tangera upp skivans bromsyta och sen svarva och fräsa av centrumet. Efter det kunde den svarvas precis som den andra skivan. Hade jag valt att svarva av allt det skeva på bromsytan hade det nog blivit obalans i skivan gissar jag. Den slog 0,20mm.


och så upp på delningsdockan i fräsen för lite slitsning. Som ni kanske la märke till lämnade jag bara en så stor bromsyta som är lagom för mina belägg. Tycker det skulle se dumt ut om man ser att de inte använder hela skivytan.


Svarvat upp centrum, borrat om för fyrbultat och sen blästrat


och slutligen på med lite mattsvart värmetålig färg. Det blir snyggt sen när färgen åkt bort från bromsytan



Mer byggbilder kommer sen

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Kul att följa projektet Nisse thumbs up . "Keep up the good work".


Hoppas bara du inte är av banan lika mycket med denna bil som med bilarna i GTR

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Stacken skrev:
Kul att följa projektet Nisse thumbs up . "Keep up the good work".

Instämmer!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Stacken skrev:
Kul att följa projektet Nisse thumbs up . "Keep up the good work".

Hoppas bara du inte är av banan lika mycket med denna bil som med bilarna i GTR


Hehe! Nä det får man väl hoppas att jag slipper! Ska bli kul att köra bana på riktigt sen. Har ju bara på banor i GTR, men det är ju ett bra sätt att lära sig banorna. Tex Anderstorp kanske man hamnar på nån gång sen

Jag är inte med i någon motorklubb än. Men jag måste väl gå med någonstans om jag ska få rasta den på bana gissar jag. "En dag på racerbana" finns väl. Men det är bara en gång om året va?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Nisse,

BMW Sport Club: www.bmwsc.com

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Hobbe skrev:
Nisse,

BMW Sport Club: www.bmwsc.com


Jo det är väl det som gäller antar jag!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Nisse977 skrev:
Hobbe skrev:
Nisse,

BMW Sport Club: www.bmwsc.com


Jo det är väl det som gäller antar jag!


Jajjemen!
Så kan vi Göteborgare ta sällskap till träffarna.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Bra jobbat Nisse, verkligen...

Men har du lackat skivorna även på ytan där bromsbelägget ligger an ?

Hmm, får du in dessa bromsar nu under 15" hjul eller hur blir det !?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Ja det är alltid kul att vara fler biltokar!

Bistec skrev:
Bra jobbat Nisse, verkligen...

Men har du lackat skivorna även på ytan där bromsbelägget ligger an ?

Hmm, får du in dessa bromsar nu under 15" hjul eller hur blir det !?


Ja färgen är tunn.. så den lär ju åka bort första gången man trycker på bromsen! Nej bromsarna får inte plats innanför 15" fälgar... Det blir jävligt tight mellan oket och mina 16" fälgar. Hoppas man slipper köpa 17" *svettas*


När jag ändå hade nere kardanen för att byta hardyskivan så passade jag på att slita ner mitt VÄLDIGT glappiga växellänkage. Jag bad en kompis vispa med spaken lite när jag låg under och tittade på föreställningen, och man kan väl säga att det mesta som inte ska glappa var rätt glappigt.



Nya bussningar kan man ju alltid fixa.. men pinnarna på staget var rätt kassa så jag bestämde mig för att göra ett nytt stag i rostfritt. Sen gjorde jag även nya bussningar, och fixade ett nytt 6mm stift som ska sitta längst fram i anslutningen till växellådan.


Jag svarvade pinnarna så att de går igenom staget och svetsas fast på båda sidor


Det är kul att TIG-svetsa


Färdigt


Ps. måste vara fel på den här ritningen.. den där sitter väl på andra hållet...


Så jag tog och fylde den med hårt silicon på båda sidor efter att ha rengjort den ordentligt. Nu kommer den inte kunna åka runt så mycket

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Fet maskinpark du verkar ha tillgång till...avis!

Verkar vara en kul bil!

Lycka till med vidare mek!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
headline skrev:
Fet maskinpark du verkar ha tillgång till...avis!

Verkar vara en kul bil!

Lycka till med vidare mek!

Mvh


Tackar tackar! Nja fet maskinpark vet jag inte.. bara ett par svarvar å fräsar mm.. men vad skulle man göra utan dem? Det jag saknar mest är en styrd fräs.. det hade jag tillgång till på mitt förra jobb. Där i kunde man göra fina saker!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
1, 2, 3 ... 140, 141, 142   >>
13 besök idag (1008821 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande