|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591
Trådstartare
21 Mar 2006 20:17
Håller på att bygga nytt grenrör på Rush:n
Har fått till primär rören hyffast, punkat ihop alltihop.
Nu till funderingarna har frågat lite var stans och fått
många olika bud
Förhållandet mellan längden på primärrör kontar sekundärrör?
Tar vi extraktorröret jag kapat sönder och moddat så det skall rymmas
så var det lika långa primär respektiver sekundärrör.
Sen grenrören som funkar på Volvo:n enligt Gunnar L
30-35cm primär och 60-65cm sekundär.
Dock så är det ju rena race motorer Gunnar pratar om
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
21 Mar 2006 20:22
Vi pratar allså 4-2-1 rör. Eller?
900-1000mm total-längd känns som ganska långa rör. Allså inget högvarvit.
_________________ Johan Sjölinder
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591
Trådstartare
21 Mar 2006 20:34
Japp.
Tror varvet ligger kring 6500...och uppåt
fuling skrev: | Vi pratar allså 4-2-1 rör. Eller?
900-1000mm total-längd känns som ganska långa rör. Allså inget högvarvit. |
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
21 Mar 2006 21:36
6500 låter rimligt med lite ryggradskänsla
Jag har läst att primärrören skall vara minsta 381mm.
_________________ Johan Sjölinder
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591
Trådstartare
21 Mar 2006 22:07
fuling skrev: | Jag har läst att primärrören skall vara minsta 381mm. |
Tror jag är kring 360mm nu
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640
21 Mar 2006 22:33
mina är 900 primärer. 0mm sekundärer.
_________________ Michael Vallinder
"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
21 Mar 2006 22:35
Citat: | Tror jag är kring 360mm nu |
Då så, inom rätt bollplank.
Hur långa senkundär-rör?
_________________ Johan Sjölinder
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
23 Mar 2006 17:51
Kan någon förklara för en novis vad primär- och sekundär-rör är? Hade för mig att alla rör från cylindrarna skulle vara av samma längd fram till kollectorn?! Eller är det ett: 4-2-1 system som diskuteras?
Lär mig
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591
Trådstartare
23 Mar 2006 21:20
Så här grenröret ut just nu
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208
_________________ Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
27 Mar 2006 19:31
super7 skrev: |
Sen grenrören som funkar på Volvo:n enligt Gunnar L
30-35cm primär och 60-65cm sekundär.
Dock så är det ju rena race motorer Gunnar pratar om |
För att ta upp denna tråd igen. Jag undrar finns det något som säger att sekundär rören ska vara ungefär dubbelt så långa som primär rören?
Sen säger ni att långa rör = inget med högt varv?! om vi tar mitt åk som ett exempel en 1,6liter som i framtiden kommer varvas till 7000rpm vad kan vara lämplig längd på Primär- respektive sekundärrör på den??
|
Lozec
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 7
28 Mar 2006 13:37
borttaget
_________________ ____________________________
Bernt Anderberg
991.2 GT3 Touring
|
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548
01 Apr 2006 11:23
fuling skrev: |
Jag har läst att primärrören skall vara minsta 381mm. |
Gäller detta endast 4 cyl eller är det samma på en 6a?
Avser rak 6a, varvtal över 7000.
_________________ Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
|
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759
02 Apr 2006 23:53
Hallå.
Jag vill bara lägga in en liten tokig grej..
Det finns olika vägar att gå..
Nåt som är helt uppåt väggarna tyckte jag.. men bevisat det funkar.
är på en 2.0L Kitcar motor (270hk ungefär) men byggdes liknande på en banracingmotor i en super 7(~295hk).
är.. hör och häpna..
Opel motor C20XE
1.5" rördiam i prmärerna. Som var 740mm långa
samt 2" i sekundärerna. Som var 380mm långa
Sammanlagd längd är alltså 1120mm och motorn har effektregister från ca 5500-9000rpm med vridpeak vid ca 7500rpm.
_________________ Patrick Wetterskog
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591
Trådstartare
04 Apr 2006 20:41
Kadett4wd skrev: | Opel motor C20XE
1.5" rördiam i prmärerna. Som var 740mm långa
samt 2" i sekundärerna. Som var 380mm långa
Sammanlagd längd är alltså 1120mm och motorn har effektregister från ca 5500-9000rpm med vridpeak vid ca 7500rpm. |
Du har inga bilder på den bilen
Skulle vara intressant att se hur det rymms
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759
11 Apr 2006 22:16
här är en mycket liten bild:
_________________ Patrick Wetterskog
|
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759
11 Apr 2006 22:20
_________________ Patrick Wetterskog
|
|