Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Färg på bromskivor
1844 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
På mina bromsskivor har den del av ytan som ligger utanför bromskolvscentrum blivit blå, men den del av ytan som ligger innanför bromskolvscentrum är fortfarande stålgrå (detta gäller både fram- och bakskivor).
Varför har det blivit så?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Berg

Här sen Maj 2004
Inlägg: 75



Bara en teori men innanför bromskolvscentrum är det en större stålmassa som tar upp värmeenergin =>lägre temperatur än utanför där endast luften kyler. Det är också en högre periferihastighet ju längre ut man kommer på skivan. Blev två teorier;)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ice skrev:
På mina bromsskivor har den del av ytan som ligger utanför bromskolvscentrum blivit blå, men den del av ytan som ligger innanför bromskolvscentrum är fortfarande stålgrå (detta gäller både fram- och bakskivor).
Varför har det blivit så?


Tillåt mig gissa lite. Blå färg uppstår vid en viss temperatur, och den försvinner om det blir både varmare och kallare. Man borde utreda vilka temperaturer som är för hande i ditt fall.
MVH

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44



hmm, har sett detta uppstå när skivorna inte har kylts ner efter hård bromsning... Säger inte att detta är fallet men annars kan du prova att se över kylningen...

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
Racetech
Färg på bromskivor
1844 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande