Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker styrning!
3709 besök totalt
Lill-Dainer
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 12


Trådstartare
Tjena.
Skulle villja ha lite hjälp med vart och vilken som är en bra inkörnigsklass.

Söker styrning till säsongen 2006

_________________
Christian Axelsson
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Beror på din budget. Men Msls är en bra och billig serie. www.msls.info
De kör på Mantorp och Linköpings Motorstadion (Sviestad).

_________________
Rachid Rachid
Citera
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 94



9-timmars är en bra instegsklass. Orginal insugsrör, bränslesystem av typ och fabrikat som original, 2,3 liter 8 ventilsmotor eller 1,8 med flerventilsteknik. Voala, där har du Sveriges största startfält i en och samma klass. (29 bilar förra racet) I år blir det 7 tävlingar på Karlskoga, Kinnekulle och Härnösand.

_________________
Micke Jakobsson f.d 9-timmars
Citera
Peter Kjellsson
Alvesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 28



ERcup trodde jag hade största startfält med 43 team i SAMMA klass, också en serie där man kan hålla budgeten nere.

_________________
Peter Kjellsson
ALT racing, ERCup
www.altracing.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter Kjellsson skrev:
ERcup trodde jag hade största startfält med 43 team i SAMMA klass, också en serie där man kan hålla budgeten nere.

Skillnad på antalet anmälda och antalet startande
Kommer jag ihåg statistiken rätt var det 29 bilar i senaste 9h och 28 bilar i senaste Erf... vilket som, imponerande startfält i bägge serierna thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Peter Kjellsson
Alvesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 28



Helt rätt! jag viker mig men med flaggan i topp för motorsporten då det är j-gt roligt med så stora startfält i flera serier.
Jag har en liten dröm att vi hade haft ungefär lika reglemente i alla serier, körde t ex 6 tävlingar i resp syd nedre mitt, mitt och norr fram t o m början september. Därefter körde man 3 tävlingar i tex 2 divisioner så de 10 bästa från varje region körde en final och kanske plats 11-20 körde en "mellanfinal".
Då skulle vi få lokala serier som höll nere kostnaden, ett avslut för de team som satsar hårdare och de får då pröva nya banor i nya regioner som kostar lite med resor och övernattningar m m.
SLC kanske skall köra sitt för de som satsar rejält och även vill åka utomlands, men vi andra har ju i grund och botten ganska lik filosofi om jag förstått det rätt med mycket körning för rimlig penning.
Stannar förmodligen vid en dröm, jag tror dock det vore utvecklande för sporten.

Det finns många entusiaster på Rejsa, kanske finns någon som tycker mitt utkast känns rätt och orkar driva något liknande.

_________________
Peter Kjellsson
ALT racing, ERCup
www.altracing.se
Citera
Micke B
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 37



Hej!

Håller med föregående, tror också att långlopp hade tjänat på någon form av nationellt reglemente,
på budgetnivå, för övriga finns alltid slc som är i en klass för sig.
Nu skriver alla serier egna reglementen som skiljer här o där, vilket jag tror hindrar utvecklingen.
om jag förstått saken rätt har någon tagit upp frågan vid något "officiellt" tillfälle.......
och möttes av ramaskri från alla håll....!
Alla arrangörer blev livrädda att tappa "sina" team....
och därmed inkomster.....
Kanske nån som har en bra ide hur man ska gå tillväga..?

Mvh Micke

_________________
Mikael Brinck
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Micke B skrev:
Hej!

Håller med föregående, tror också att långlopp hade tjänat på någon form av nationellt reglemente,
på budgetnivå, för övriga finns alltid slc som är i en klass för sig.
Nu skriver alla serier egna reglementen som skiljer här o där, vilket jag tror hindrar utvecklingen.
om jag förstått saken rätt har någon tagit upp frågan vid något "officiellt" tillfälle.......
och möttes av ramaskri från alla håll....!
Alla arrangörer blev livrädda att tappa "sina" team....
och därmed inkomster.....
Kanske nån som har en bra ide hur man ska gå tillväga..?

Mvh Micke


Hade inte grupp H i rally olika reglemente förr? Men nu har dom väl ett gemensamt.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Micke B
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 37



Snart får vi nog be Christian om ursäkt, som startade den här tråden och sökte styrning...
Några förslag på budgetserier har du fått, hoppas du också får åka lite någonstans..!
Den andra "tråden" ang reglementen tycker jag är värd att fundera på , vore synd om det blir som
båtracing var ett tag...hur mycket klasser som helst...med 3 båtar i varje...

mvh Micke

_________________
Mikael Brinck
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Micke B skrev:
Den andra "tråden" ang reglementen tycker jag är värd att fundera på , vore synd om det blir som
båtracing var ett tag...hur mycket klasser som helst...med 3 båtar i varje...

mvh Micke


Jo, vi borde nog be om ursäkt. Men han får ju åtminstonde uppmärksamhet runt sin tråd. Kom igen! Ni som ha kontakter i teamen. Tipsa!

Men är inte motorsport allmänt för många klasser och serier? Kollar man runt så är de ju bara att först köpa en bil och sen finna en serier där den ha störst chans och vinna.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Björn Scheuer
Fjärås
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41



Hej!
Idén med "korpserier" i långlopp måste kanske formuleras först.
I ER Cup är det mesta möjliga kul racing till lägsta möjliga pris och lika stor vinstchans för alla deltagande bilar.
Två komponenter tar hand om detta på ett beprövat sätt:
1. Däcksreglementet med "gatu-godkända" däck, max fälgdia 16" och max däcksbredd 205.
2. Motorreglementet med enda begränsningar 2500 cc med 2-ventiler/cylinder alt. 2000 cc med 4 ventiler/cylinder. Överladdning inte tillåten.

Det som lönar sig är att skruva väl och trimma lagom.
Skruvar man illa räcker inte väghållningen till och trimmar man för mycket så håller inte motorn hela vägen.
Kan detta vara något värt som inlägg i debatten?
Själv funderar jag på hur mycket ett "korp-team" har råd att åka per år.
ER Cup har 6 tävlingar eftersom det stora flertalet team tycker att det räcker.
Kommentarer?
Björrn Scheuer

_________________
Björn Scheuer
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Micke B skrev:
Hej!

Håller med föregående, tror också att långlopp hade tjänat på någon form av nationellt reglemente,
på budgetnivå, för övriga finns alltid slc som är i en klass för sig.

--------
Alla arrangörer blev livrädda att tappa "sina" team....
och därmed inkomster.....

Mvh Micke


SSK skulle köra långlopp på kinnekulle för några år sen, en söndag..

Jag rinde och kollade att vi fick köra med Bettan för då kunde vi åka direkt dit efter östgöras lördagstävling på Mantorp. Varpå man flyttade din tävling till Lördan..
Som om vi skulle droppa östgötas bara för att det var SSK som ornade den andra tävlinge.. Och dom fick inte fullt fält heller.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Söker styrning!
3709 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande