Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Dubbla bränslepumpar, ingen catchtank. | 1 besök senaste veckan (2070 totalt) |
Jag funderar hur det skulle bli om man har dubbla bränslepumpar, som suger från varsin sida av bränsletanken, och matar samma fuelrail.
vad händer när den ena suger luft? På en förgasarbil kommer det att fungera, då flotörhuset ventilerar bort luften Men vad händer på en insprutarbil? kommer pumpen som pumpar soppa att hindra den andra att pumpa in luft i systemet? kan man på ett enkelt vis bli av med eventuell luft. |
||
Problemet är nog bränslepumpen, den gillar inte att gå tort. Dels kommer den antagligen ta en liten stund påsig att pumpa upp tryck efter att den fått luft. Dels är det farligt eftersom hela pumpen är dränkt (också smörjd) av bensin, så när den går tort kan det tända av gnistbildning vid kolen... Men det kanske finns specialpumpar som klarar det?
_________________ Martin Engström |
||
Det med torrheten skulle ju isåfall vara ett lika stort problem för alla som kör med catchtank, den har man ju med för att pumpen i långa kurvor suger luft...
|
||
Detta är en ofta berättad myt. Med bensin är detta inte ett problem, dock kanske med E85. Bränsle/luftblandningen i en bensintank är för rik för att den ska gå att antända. Modiga kan testa genom att slänga ned en tändsticka i tanken Står pumpen och pumpar luft under en längre tid och luften släpps ut utanför tanken så att ny luft kommer in i en tom tank så blir blandningen för eller senare brännbar men det lär ta en stund. om detta var ett problem skulle bilar brinna upp (eller explodera om man tror på Hollywood) varje gång någon fick slut bensin vilket sker dagligen. _________________ Tomas Lindbäck |
||
Racetech Dubbla bränslepumpar, ingen catchtank. | 1 besök senaste veckan (2070 totalt) |