Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Assymetrisk hjulinställning? | 2537 besök totalt |
När jag tittade på Barcelonas GP i helgen och noterade hur kommentatorerna pratade om att vissa bilar/förare har problem på olika delar av banan skenade tankarna iväg. Förekommer det att man har olika camberinställningar på racerbilars höger resp. vänstersida (undantaget ovalracing) för att minska tex problem med slitage på vänster framhjul på en del banor?
Man kan ju lätt tänka sig att det ställer till det vid inbromsningar men allt är ju en fråga om bästa kompromissen som ger låga varvtider under loppets totala längd. En följdfråga är om även aerodynamiken på motsvarande sätt justeras olika för höger och vänster i "nödfall"? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Minns nåt rejsainlägg om STCC på Falkenberg där Engströms Honda tydligen hade -5grader camber på vänster fram (men inte lika extremt på höger).
Men Falkenberg var ju nästan ovalracing då... |
||||
Ja! 'själv kör jag med olika gummiblandning på höger- respektive vänster sida. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Usch!
Komplexiteten i den perfekta inställningen ter sig på en gång ÄNNU större Nästan lite konstigt att ett flertal F1-team har problem med slitage på vänster fram när det finns så mycket olika inställningar att ta till. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Nja, det är ju ändå vänstersidan.. man kan nog kompensera lite men det är trots allt naturens krafter att det mesta av vikten hamnar på vänster i högerböjarna. I slutändan är det ju även i F1 en kompromiss med slitage(så mycket att det kräver depåstopp innan någon annan faktor kräver det?) vs. varvtider _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Tänk på att inställning för jämnt slitage inte är det samma som den för snabbaste varvtiden, vilket tror du går först för ett F1team? Som exempel kan en bana ge snabbare varvtider med camber som ger mer slitage och värme på innerkanterna. Om optimal kurvhastighet går före acc/broms så kan detta bli fallet. Nån annan bana kan ha annan variant som ger bästa tiderna. och är det långlopp så kanske man kan ge mera avkall på varvtid och är intresserad av jämt slitage istället. Sen finns ju tex inte den inställning i världen som ger jämnt slitage på Kinnekulle (VF är alltid offerdäck). |
||||
jag fick en annan tanke när jag läste rubriken
om asymetrisk hjulinstälning om man ocentrerar rotationscentrum så borde man väll kunna få så att man varijerar camber beroende på hur mycke man vrider på ratten och så man får neutral eller posetiv camber på innerhjulet och en extremare neggativ camber på ytre hjulet i kurvan och när man kör rakt en mer blygsam camber (tänkte att är det ocentrerat så borde det gynna körningen både på och av bana) Jag VET att det var lite OT men det var min tanke när jag läste rubriken!! _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Min gule fule bil har mer neg camber på vänstersidan _________________ Pär Hylander |
||||
|
||||
Sannolikt det som går fortast under hela loppet totalt, mao även inräknat det man eventuellt förlorar på att byta däck i förtid för att ett däck tar slut väldigt fort men det är givetvis också intressant att kunna åka riktigt fort i vissa skeden av loppet beroende på vilken strategi som lagt upp, nästan oavsett däck- och motorslitage. Tur att de har gott om kluriga människor som räknar på sådant här _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Spot on! |
||||
det var inte riktigt det jag mena men liknande castrer vinkeln mäts väll mellan spindelledenas infästning eller undre sprindelled och fjäderns infästning (i McP) för då blir rotationen mellan den övre och undre spindelleden medan det jag syfta på var ifall man offsetta rotationscentrum lite från spindelleden så att den inte blir ledens infästning som blir själva rotationscentrum utan lite från den medan spindelleden är fixerad så blir det än ändring i sidled i själva rotationscentrum (säg att rotationscentrom flyttas bak några mm från där spindelleden går in så blir det än ändring i sidled i den undre delen på hälften av det avståndet när hjulets svängs till 30grader) JAG vet inte ifall det används eller ifall det är användbart men det var en tanke jag fick när jag läste rubriken och det är lite av tanken som caster gör men iställe för att göra så att det är en fixerad axel som är vinklad så ändrar man så att den ändrar vinkel pga att rotationsaxeln inte är fixerad utan ett fäste som axeln roterar runt är det iställe jag har skrivit det innan att jag har nolll koll på detta och att det var bara en tanke som slog mig och jag tycker det är intresant att läsa sig nya saker och komma på lösningar som kan funka så ni får hjärna komentera detta ifall det är opraktiskt eller dumt för då lär man sig en lösning som inte funkar eller om jag förklarar det lite oklart vad jag menar men kl 03 så funkar inte hjärnan som den borde _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Racetech Assymetrisk hjulinställning? | 2537 besök totalt |