Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Assymetrisk hjulinställning?
2537 besök totalt
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
När jag tittade på Barcelonas GP i helgen och noterade hur kommentatorerna pratade om att vissa bilar/förare har problem på olika delar av banan skenade tankarna iväg. Förekommer det att man har olika camberinställningar på racerbilars höger resp. vänstersida (undantaget ovalracing) för att minska tex problem med slitage på vänster framhjul på en del banor?
Man kan ju lätt tänka sig att det ställer till det vid inbromsningar men allt är ju en fråga om bästa kompromissen som ger låga varvtider under loppets totala längd.

En följdfråga är om även aerodynamiken på motsvarande sätt justeras olika för höger och vänster i "nödfall"?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Minns nåt rejsainlägg om STCC på Falkenberg där Engströms Honda tydligen hade -5grader camber på vänster fram (men inte lika extremt på höger).
Men Falkenberg var ju nästan ovalracing då...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Micke Holmström skrev:
...Förekommer det att man har olika camberinställningar på racerbilars höger resp. vänstersida...

Ja! 'själv kör jag med olika gummiblandning på höger- respektive vänster sida.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jepp, när jag var på STCC i mantorp -03? så hade en Honda(har jag för mig) jag såg i depån med öppen motorhuv olika camber v-h

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Usch!
Komplexiteten i den perfekta inställningen ter sig på en gång ÄNNU större
Nästan lite konstigt att ett flertal F1-team har problem med slitage på vänster fram när det finns så mycket olika inställningar att ta till.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Micke Holmström skrev:
Usch!
Komplexiteten i den perfekta inställningen ter sig på en gång ÄNNU större
Nästan lite konstigt att ett flertal F1-team har problem med slitage på vänster fram när det finns så mycket olika inställningar att ta till.


Nja, det är ju ändå vänstersidan.. man kan nog kompensera lite men det är trots allt naturens krafter att det mesta av vikten hamnar på vänster i högerböjarna.

I slutändan är det ju även i F1 en kompromiss med slitage(så mycket att det kräver depåstopp innan någon annan faktor kräver det?) vs. varvtider

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Micke Holmström skrev:
Usch!
Komplexiteten i den perfekta inställningen ter sig på en gång ÄNNU större
Nästan lite konstigt att ett flertal F1-team har problem med slitage på vänster fram när det finns så mycket olika inställningar att ta till.
Vill du ha det ännu komplexare :
Tänk på att inställning för jämnt slitage inte är det samma som den för snabbaste varvtiden, vilket tror du går först för ett F1team?

Som exempel kan en bana ge snabbare varvtider med camber som ger mer slitage och värme på innerkanterna. Om optimal kurvhastighet går före acc/broms så kan detta bli fallet. Nån annan bana kan ha annan variant som ger bästa tiderna.
och är det långlopp så kanske man kan ge mera avkall på varvtid och är intresserad av jämt slitage istället.

Sen finns ju tex inte den inställning i världen som ger jämnt slitage på Kinnekulle (VF är alltid offerdäck).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



jag fick en annan tanke när jag läste rubriken

om asymetrisk hjulinstälning

om man ocentrerar rotationscentrum så borde man väll kunna få så att man varijerar camber beroende på hur mycke man vrider på ratten och så man får neutral eller posetiv camber på innerhjulet och en extremare neggativ camber på ytre hjulet i kurvan och när man kör rakt en mer blygsam camber

(tänkte att är det ocentrerat så borde det gynna körningen både på och av bana)

Jag VET att det var lite OT men det var min tanke när jag läste rubriken!!

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Micke Holmström skrev:
Förekommer det att man har olika camberinställningar på racerbilars höger resp. vänstersida (undantaget ovalracing) för att minska tex problem med slitage på vänster framhjul på en del banor?


Min gule fule bil har mer neg camber på vänstersidan

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Rullen skrev:
om man ocentrerar rotationscentrum så borde man väll kunna få så att man varijerar camber beroende på hur mycke man vrider på ratten och så man får neutral eller posetiv camber på innerhjulet och en extremare neggativ camber på ytre hjulet i kurvan och när man kör rakt en mer blygsam camber
Du menar genom att ha positiv Caster

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Tänk på att inställning för jämnt slitage inte är det samma som den för snabbaste varvtiden, vilket tror du går först för ett F1team?



Sannolikt det som går fortast under hela loppet totalt, mao även inräknat det man eventuellt förlorar på att byta däck i förtid för att ett däck tar slut väldigt fort men det är givetvis också intressant att kunna åka riktigt fort i vissa skeden av loppet beroende på vilken strategi som lagt upp, nästan oavsett däck- och motorslitage. Tur att de har gott om kluriga människor som räknar på sådant här

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Niklas Falk skrev:
Vill du ha det ännu komplexare :
Tänk på att inställning för jämnt slitage inte är det samma som den för snabbaste varvtiden, vilket tror du går först för ett F1team?

Som exempel kan en bana ge snabbare varvtider med camber som ger mer slitage och värme på innerkanterna. Om optimal kurvhastighet går före acc/broms så kan detta bli fallet. Nån annan bana kan ha annan variant som ger bästa tiderna.
och är det långlopp så kanske man kan ge mera avkall på varvtid och är intresserad av jämt slitage istället.

Sen finns ju tex inte den inställning i världen som ger jämnt slitage på Kinnekulle (VF är alltid offerdäck).


Spot on! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Ni har väl inte samma fjäderkonstant på höger och vänster sida hoppas jag?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



Niklas Falk skrev:
Rullen skrev:
om man ocentrerar rotationscentrum så borde man väll kunna få så att man varijerar camber beroende på hur mycke man vrider på ratten och så man får neutral eller posetiv camber på innerhjulet och en extremare neggativ camber på ytre hjulet i kurvan och när man kör rakt en mer blygsam camber
Du menar genom att ha positiv Caster


det var inte riktigt det jag mena men liknande

castrer vinkeln mäts väll mellan spindelledenas infästning eller undre sprindelled och fjäderns infästning (i McP)

för då blir rotationen mellan den övre och undre spindelleden medan det jag syfta på var ifall man offsetta rotationscentrum lite från spindelleden så att den inte blir ledens infästning som blir själva rotationscentrum utan lite från den medan spindelleden är fixerad så blir det än ändring i sidled i själva rotationscentrum

(säg att rotationscentrom flyttas bak några mm från där spindelleden går in så blir det än ändring i sidled i den undre delen på hälften av det avståndet när hjulets svängs till 30grader)

JAG vet inte ifall det används eller ifall det är användbart men det var en tanke jag fick när jag läste rubriken och det är lite av tanken som caster gör men iställe för att göra så att det är en fixerad axel som är vinklad så ändrar man så att den ändrar vinkel pga att rotationsaxeln inte är fixerad utan ett fäste som axeln roterar runt är det iställe


jag har skrivit det innan att jag har nolll koll på detta och att det var bara en tanke som slog mig och jag tycker det är intresant att läsa sig nya saker och komma på lösningar som kan funka
så ni får hjärna komentera detta ifall det är opraktiskt eller dumt för då lär man sig en lösning som inte funkar
eller om jag förklarar det lite oklart vad jag menar men kl 03 så funkar inte hjärnan som den borde

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Racetech
Assymetrisk hjulinställning?
2537 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande