Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-4 Coupe' 1976. | 2 besök senaste veckan (6404 totalt) |
Combat, the return of the ugly green RX-4!
Bakgrund Alla som hänger på wankelregistrets forum och är aningens observanta känner säkert till att jag äger en Mazda RX-4 coupé av -76 års modell. Jag har genom åren vacklat, sälja eller inte sälja? Mitt stora problem är att skaffar jag något så är det för att jag vill ha det, sedan har jag stora problem att skiljas från det som jag en gång införskaffat. Bilen införskaffades såfort jag skrivits ut ifrån sjukhuset efter en SVÅR trafikolycka 1986 då jag var uppe en sväng och knackade på pärleporten och anhöll om tillstånd att få spela lyra uppe bland molnen. Apropå olycka, jag körde lugnt och fint vid nämnda tillfälle, bilen var en 929 och de gick inte så fort;-) Kolla dessa bilder och inse ni fartdårar att man kan dö i trafiken, DU är kanske världens bästa bilförare enligt egen åsikt men det finns drivvis med dåliga medtrafikanter därute som väntar på att få göra livet surt för DIG! Börjar med lite inspirerande bilder på hur det kan se ut efter en liten olycka, jämför längd på bilens dörrar, viss skillnad och inte är det förarsidans dörr som är längst. Förutsättningar När denna projektartikel startas den 26/7 -05 på wankelregistrets hemsida har jag haft semester i 1 1/2 dygn mer eller mindre. Först ska torpet få lite uppmärksamhet, och därefter är det RX-4 som gäller under en till två veckor. Jag har bara en dålig bild på bilen som knappast förgyller denna projekttråd i nuläget, däremot ska jag under tiden som jag mekar med RX-4: an fotografera som en galning. Sedan hur skicket på bilen är lär ju visa sig när jag väl börjar riva runt, bilen var i acceptabelt skick då den garagerades. Rasad motor efter allt för mycket tokgasande var skälet till att den ställdes i garage, 1989 tror jag det var. Senare försvann växellådan till en Mazda 616 som vi la en wankelmotor i och som jag hann med att köra i en folkracetävling innan den såldes. Vad har mer hänt med bilen under åren i garage. Det första garaget som bilen ställdes i visade sig ha ett läckande tak, jag var inte i garaget under ett par månaders tid. När jag en dag öppnade garageporten och såg en blöt RX-4 så var skadan redan skedd, lacken hade bubblat sig, synd eftersom den var relativt nylackerad. Därtill har jag/vi upptäckt att sidogalonet på baksätet har omhändertagits av en mus. Därtill så satt bromsarna fast då farsan skulle flytta den till ett annat garage, han upptäckte även en rostskada i ena framvagnsbalken vid infästningen för krängningshämmaren. Detta är de hitills kända bristerna på bilen, kommer fler att uppdagas när jag återförenas med den gröna? Jag kommer att åka ner till Skurup beredd på det värsta men hoppas givetvis på det bästa! För information bor jag i Göteborg sedan 1990 och det är för en skåning lite väl långt avstånd till garaget. De som bor långt norrut i landet tycker väl att 32 mil är inget avstånd för att åka och köpa korv i kiosken, men skåningar har som sagt en annan uppfattning om avstånd;-) Framtidsplaner Att få ut bilen redan i år ser jag som snudd på omöjligt, däremot ska det arbetas hårt så att bilen är väl förberedd inför nästa sommar. Bilens alla brister ska förhoppningsvis bli kartlagda och i mån av tid åtgärdas. Att lacken är tredimensionell (bubblig) bryr jag mig inte om just nu, det får bli en senare fråga. Först av allt ska bilen göras körbar och därefter får det kosmetiska avhandlas succesivt. Motor, jovisst. Bror min har tydligen under en tid samlat på sig diverse nyttigt som ska vara avsett för motorn i RX-4: an. Mitt uttalade önskemål är att bilen ska gå ungefär som hans RX-3 gjorde på sin tid, hur det sedan blir med den saken återstår att se. Bensinpriset lär ju inte sjunka framöver. Att bli värst är en ambition som jag inte har, nöjer mig med att ha en bil som går hyfsat bra och som jag har råd att köra med till vardags på den bättre halvan av året. 050819 UPPDATERING DEL 1 Den gamla bilden. Nu får den gamla bilden på bilen vara med, denna bild har varit både till irritation då jag inte kunnat göra något åt bilen samt en hetsfaktor. Hmm, det funkade, nu har jag ju börjat arbeta med bilen. Raskt över till lite mer aktuella bilder! Nu har en vecka avverkats i vad tjocka släkten kallar för lekstugan, endast ett avbrott i arbetet då Team Mohlin tävlade på Falkenbergsbanan. Det första som gjordes vara att ställa upp bilen på pallbockar och fotografera samt kolla över bilens skick summariskt, tyckte då att det kunde sett värre ut. Motorrummet. Ser väl skapligt ut, tyvärr är båda balkarna rätt så rostiga vid krängningshämmarens infästning. Ett jobb för farsan som är plåtslagare! Eventuellt ska de delar som var blanka då bilen lämnade bandet på Mazdafabriken gulkromateras för att åter se nya ut. Kylaren, i gott skick! Inga spår av vägsalt där inte. Gammalt mode går igen? Fälgarna dög gott på åttiotalet och får duga framöver också. De blir väl INNE igen förr eller senare? oavsett så ska jag behålla fälgarna på bilen, inget modernt bling bling på denna gamla kärra inte. Jag vill att bilen ska se ut som den alltid har gjort, roligare att köra ifrån nya bilar med något som ser ut att komma ifrån stenåldern. Däremot har jag inget emot lite nyare teknik under skalet. om bevarandet av annat gammalt. När jag nu skriver om fälgarnas bevarande så är det ett par andra tankar som kan nämnas. I främre stötfångaren är det två hål borrade, vill härmed anta att det innan jag köpte bilen satt extraljus monterade på bilen. Hmm, får ta och spara ihop till nya dylika. Originalstrålkastarna är riktigt sunkiga, det är inte ens H4-lampor och jag gillar LJUS! En annan tanke som jag är mer vacklande i är huruvida jag ska behålla bilens dragkrok. Den stör bilens linjer och gör akterpartiet mindre tilltalande, fast å andra sidan så är det alltid bra att ha dragkrok och den har ju alltid suttit där, lutar åt att jag behåller den. På denna bild är ett och annat demonterat varför dragkroken dominerar bilden lite väl mycket, ser något bättre ut i normalfallet. 060511 UPPDATERING DEL 2 operation rostlagning påbörjad samt byta kassa delar. Då var det tänkt att hela vecka 18, 1-7 maj skulle ägnas åt RX-4: an, tog ut semester för onsdagens och torsdagens arbetspass. Det var min kortvecka på jobbet och borde vara lämplig för lite ledighet. Tyvärr lyckades denna nattarbetare inte vända på dygnet utan komplikationer, sov medvetet för lite på måndagen efter avslutat arbete. Vaknade med en djävulsk huvudvärk som sedan satt i ett par dagar, tror jag var nere i lekstugan först på onsdags eller torsdagsmorgonen. Fast det blev en del gjort ändå på det som sedan återstod av veckan. Fram och bakvagsndetaljer lastades på en pickup och transporterades till SPECAB för sandblästring. Farsgubben (plåtslagaren med svart bälte på Mazda) blästrar bort allt äckligt brunt som en gång i tiden varit prima japansk metall;-) Hmm, kanske bäst att påpeka att vissa bilder är tagna med mobiltelefonen, digitalkameran valde att krångla lite då och då. Lite lackering utföres av farbror lackeraren, från blästergrått till rött till blanksvart! Gött å sätta den gubben i arbete. Måhända finns det andra lackeringstekniker som ger ett bättre resultat och håller längre men NU ska bilen bli klar! Sedan var det dags att förbereda bilen för operation rostlagning, så det var till att börja skrapa bort Tectyl under bilen och asfaltmattor eller vad det nu var inne i kupén. Ger mig f-n på att bilen rostade friskt medans jag höll på, ny rost dök upp varhelst jag skrapade. Jag blev lite blasé först. Sedan blev jag rosenrasande förbannad! Då lugnade jag ner mig genom att tänka på min dotter. När jag lugnat ner mig och förträngt tankarna på att köra skiten till skroten återgick jag till att skrapa fram "öh" mera rost. Plötsligt var det söndag, sista dagen som jag reserverat åt RX-4: an. Då dök fassan PLÖTSLIGT upp i lekstugan med kap- och slipmaskiner samt svets och verktyg. Föga stabil japansk plåt a 70-tal kapades raskt bort. Sedan liknade bilen en Schweizerost och ändå är inte all rostinfekterad plåt bortkapad, måste ju ha något att fästa den nya plåten i annars säckar skiten ihop. Bilen var som sagt rostskyddsbehandlad, men av någon outgrundlig anledning så fanns det inga spår utav detta inne i balkarna, där fanns bara en massa lösa rostflagor som nu ligger i en industridammsugare. Framvagnsbalkens utsida efter att korrupt svårt infekterad plåt avlägsnats. Sedan var det dags för insida utav samma före detta balk. Därefter styrde fassan iväg och hämtade ny prima SVENSK plåt (tror den var svensk i vart fall) och började återskapa framvagnsbalken. Här skymtar en del av MR Wankeltrims ansikte. Finns nog hopp för bilen, bilen ska snarast få sin hjulupphängning åter så att vi kan rulla ner den till Blennows Bil. Fassan tyckte det var tråkigt att släpa med sig nödvändigheter till lekstugan, allt skulle gå att göra snabbare och effektivare apropå rostlagning om det sköttes där alla grejor redan fanns. Apropå motor i bilen så är det nu klart att det blir en portad sexportsmotor med liggande Weberförgasare.[/b] _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Det första jag fick göra då jag köpt bilen var att laga rost, för övrigt en rostlagning som håller än idag. Började i det nedre bakre hörnet och arbetade mig runt bilen, när jag slutligen kom till det andra bakre hörnet så såg det RIKTIGT bra ut för att vara gjort av en fjunig nittonåring. Fast som sagt tillfällen då fassan plåtslagare har tid är få men väl värda att vänta på, det blir mycket snyggare och snabbare lagat. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Jag är alltid seriös, även då jag dummar mig;-) Fast det gör jag inte i detta fallet. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
060522 UPPDATERING DEL 3
operation, temporary on wheels! Börjar med att be om ursäkt för de usla bilderna, tagna med mobil igen och i ännu sämre ljus än förra gången. En stressig helg! Parkerade tjänstebilen vid halv sju på fredagsmorgonen, hem och sova ett par timmar. Därefter ner till Skåne för att på fredagskvällen fira Hampus 6-årsdag, Hampus är för övrigt son till en icke helt okänd karl som kallar sig för MR Wankeltrim. Sedan sova igen och upp kl 05:44, dra i sig ett gäng muggar med kaffe och iväg till LEKSTUGAN. Denna gång var det tänkt att det skulle bli riktigt kul och det blev det verkligen. Istället för att kämpa och plocka isär delar som tycker att de ska sitta där de skruvades fast på Mazdas fabrik 1976 så var det dags för lite MONTERING! Förvisso rör det sig om en högst temporär montering men ändå en skön känsla att få skruva tillbaka lite uppfräschade prylar. Målet denna helg var att få på fram-och bakvagn för att få ner bilen ifrån "the ugly pallbocks" så att den ska gå att transportera till en mer lämplig lokal för den återstående rostlagningen. Bakaxeln på plats. Riktigt kämpigt var det då jag inte hade med mig några verktyg ner, fick improvisera likt McGywer, nåja lånade en hylsnyckelsats av farsan men i övrigt var det ren improvisation. Inte alls kul att kämpa på när bladfjädrarna hade en annan åsikt än mig om huruvida de skulle på plats eller ej. Fast envis vinner, denna gång var jag den som var mest envis. Framvagnen på gång. Sedan var det dags att tänka på nästa födelsedag, farsgubben firade sina 60 år på planeten under lördagskvällen. Bland annat fick han en schyssssst grundplåt för att kunna åka till USA och kolla in SEVENSTOCK, alla wankelbögars stooora event. Jag låter gärna farsgubben åka dit, bara han svetsar rosten på min RX-4 först. En härligt blanksvart pryl som går från en sida av motorrummet till den andra. Nästan klart! Bromskivor ej monterade då det förmodligen ska monteras ventilerade skivor, plus att en del dåliga gummidetaljer ska bytas ut. Här står en annan fattig svensk i motorrummet och avslutar montering av styrsnäckan, blev lite borrning i vänster framvagnsbalk då hålen täckts över med ny fräsch plåt. Bilen äntligen återförenad med golvet, inga äckliga pallbockar som ger mig kväljningar. Sen var det hem till Göteborg igen, längtar redan tillbaka! Vaksamma läsare noterar att både jag och farsan är iklädda NISSAN-overaller, det var många år sedan Blennows Bil krängde Mazda. Nu är det Nissan som gäller, tyvärr. Fast de har sålt en himla massa såna där 350Z eller vad de heter, fast de är ju felmotoriserade. En tanke som slår mig nu apropå födelsedagar, denna sommar SKA bilen köras även om det yttre är skabbigt, men till vintern fyller JAG 40, gissa om ett önskemål om NY lack i samma färg är en stark önskan i födelsedagspresent när man nu fyller jämnt. (Läs detta jäkligt noga brorsan!) Värt att nämna är att farsgubben köpt sig en riktigt trevlig 60-årspresent, ännu så länge kan jag bara säga följande: femtiotal, V8, cab, Ford. Så fort den egeninköpta presenten landat hemma i byn avslöjar jag mer, någon hitills lyckligt ovetande släkting ska få sig en liten chock. Just nu är det lite småhemligt av förklarliga skäl, delar av släkten lär bli överraskade;-). _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Nu kör jag på med ett litet förord såhär i efterhand. Skrev det egentligen inatt men datorn behagade krascha precis då jag klickade på skicka-knappen så nu får jag ta det lite ur minnet!
Denna Mazda har jag haft i min ägo sedan 1986, då jag köpte den fanns det fortfarande ganska gott om sådana på vägarna, förvisso finns det fortfarande en hel del sådana då de såldes i förhållandevis stora volymer. Men rosten har som bekant befriat de svenska vägarna ifrån ett stort antal. Jag har inget intresse, tid eller resurser att originalrenovera bilen till 100% originalskick. Sådant överlåter jag åt andra att göra, avsikten med min bil är att den ska brukas och ju snabbare desto bättre. Min tanke är att bilen utvändigt ska se ut som den alltid har gjort, vilket inkluderar dragkrok och de i dagsläget löjliga små fälgarna. Här ska det inte sättas på några artontumshjul och annat bling bling, tror bilen kommer gå läskigt fort ändå;-) Initialt ska bilen ut på vägarna och förmodligen kommer det monteras på ventilerade bromsskivor ifrån någon äldre RX-7 och nya stötdämpare ska monteras där bak. När sedan tid och råd finnes är avsikten att jag ska testa mig och bilen på bana, detta har hänt en gång tidigare. Det var när Sturup Raceway precis blivit en asfaltbana, det gick bra den gången förutom att det käkades fläktremmar. Jag kommer förmodligen aldrig köra bilen på MAX attack då jag är rädd om den, men tillräckligt fort för att kunna avgöra om framtida modifieringar påverkar körbarheten positivt. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Hur var det, tänkte du byta front till den äldre lite mer aggresiva eller ska den se ut som den gör nu med massiv kromgrill?
Hjulen är helrätt på den bilen. Det hade varit fel att byta! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Utseendet får bli som det är, den gamla fronten och bakpartiet har farsan och brorsan slängt på skroten, sicka typer. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
och jag som trodde att jag skulle bli först på rejsa.nu med en Rx4 HT '76. Kul att se att fler tar hand om de gamla japanerna! Min Mazda lär inte heller bli någon originalkärra, utan diverse roligare saker som t.ex att göra mig av med bladfjädrarna. Ska se om man orkar slänga upp en projekttråd här någon dag. Har i dagsläget inte hunnit långt alls, men så är det inte meningen att den ska byggas på en helg heller.
Håll oss uppdaterade med gott om bilder nu! Mvh Jonathan |
||
Årets bästa tråd i Våra race- och banåkarbilar (och efter saligen insomnade, förlåt, brutalt mördade, sabbatråden, ett ljus i motormörkret). Du är officiellt skyldig min arbetsgivare en kvart, eftersom det är så mycket den här tråden stal av mitt arbete.
|
||
bra tråd..
men det där monstret med masheten kan du väll klippa bort.. höll på att skita knäck |
||
Gissa om jag funderade på vad du menade med MASHETEN, var tvungen att kolla mina inlägg. Ljuset i skallen tändes när jag såg bilden på slaktarkniven. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
|
||
Kan ju nämna att min bror har kommit med en del kreativa förslag apropå fram- och bakvagn och visst låter det lockande men det får VÄNTA ty JAG SKALL KÖRA bilen denna sommar.
Sån eventuella uppgraderingar får vänta tills vintern är över oss igen. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Jaha, hur kommer det gå med rostlagning nu då?
Farsan har gjort vad hans bror gjorde nå'n gång på 60-talet, införskaffat en sån här! Ford Fairlane med riktig cab, inte att förväxla med plåtcab och som jag förstått det oerhört ovanlig i Sverige. Ser ut som hans nya hobbybil kräver lite rostlagning den med, fast han kommer väl ställa den i någon av alla lokaler som disponeras för klassiker och veteranare så min bil ska väl bli klar i sommar? _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
060606 UPPDATERING DEL 4
Miniuppdatering, sjuk för närvarande och orkar inte skriva speciellt mycket! Rostlagning äntligen avslutad, förvisso finns det mer rost men den prioriterade rosten är nu fixad. Bilen lastades på släp och togs till de tidigare nämnda mer ändamålsenliga lokalerna. Då blev det fart på farsgubben, på två dagar fixades den rost som skulle fixas och lite till. Jag ägnade mig bland annat åt att montera nya p-ändar i framvagnen, demonterade även delar av bakvagnen för att komma åt rost i balkar just där länkarmar sitter monterade. Därefter monterades bakvagnen fast seriöst, inte en skruv saknas och allt är väl åtdraget denna gång. Nu ska bromssystemet och några smådetaljer i framvagnen ses över. Nu känns det som att möjligheterna till en riktigt rolig sommar inte är alltför optimistiska! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
hör av dig om du vill ha trimtips känner en kille som är överjävlig på wankel
själv är jag nyfiken som fan att lära mig denna motortyp |
||
Tack för erbjudandet men trimmandet ska min bror stå för, jag tror nog att han kan klassas som extremt överjävlig på wankel? _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Det kan jag intyga att han är... Jag ser verkligen fram mot att få se en grön RX-4 visa vad den kan på vägarna i Göteborg...! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-4 Coupe' 1976. | 2 besök senaste veckan (6404 totalt) |