Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen. | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (20075 totalt) |
Bak ja, pga typ svingarm på sniskan =(semi)trailing bakvagn .
Men fram är det som min skiss, det är ju MacPeston där om jag nu inte cyklar i badkaret förstås Hmm lite relaterat till bärarmsvinkel + vinkel på stg till krängrna förstås. Jag hängde upp mig på "Led till mitt hjul" på framkrängran citat: Har jag räknat rätt? Håller på att kolla lite. Jag skriker om jag hittar något. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag är förvirrad.... Efter en massa mätningar och beräkningar så har jag kört med följande data.
Den totala rollkonstaten är beräknad med 2 x fjäderkonst + K.häm-konstant. (är det rätt?) Eftersom jag har justerbara kränghämmare är detta rätt noga utprovat till en balans jag tycker bilen känns neutral och bra att köra med. Vidare tycker jag mig kunna känna av balansföränding vid så liten justering som ca 5 N/mm på bakre krängaren. Det som stör mig och som jag inte kan begripa är hur jag kan uppleva min bil som välbalanserad vid en kvot bak/fram på 141% när i princip alla andra har en sådan som är mindre än 100%. Felkällorna är naturligtvis felmätningar och felräkningar, att jag kör illa och att mina icke justerbara bilsteindämpare har skumma värden. Jag har ingen stor vinge baktill, däremot en front som nog är rätt bra, så aerodynamiskt borde bilen snarare dra mot det understyrda. _________________ Pär Hylander |
||||||
citat:
Den totala rollkonstaten är beräknad med 2 x fjäderkonst + K.häm-konstant. (är det rätt?) Ja om vi pratar hjulkonstanter och om "-" i K.häm-konstant är ett binde sträck och inte ett minus. Edit: jag skulle vilja skriva %f=78,3/(78,3+110,6) --> 41,5% %b=110,6/(78,3+110,6) --> 58,5% Ingen hisklig skilnad, men jag håller med fel håll Hmm bilen är väll ca 50/50 i viktfördeling, eller? Samma däcksdimensioner runt om? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Helt rätt ang bindestrecket ja! ok, köper ditt sätt att ange procentsatserna. Mkt nära 50/50 och snarlika dimensioner fram och bak. Antingen 205/45-16 f&b, eller 225/50-15 f&b, eller 225/50-16 fram och 245/45-16 bak. Faktiskt så har jag inte märkt skillnad i balans på dessa olika däcksuppsättningar. Däremot så tycker jag ju mig känne skillnad på små ändringar av kränghämmare. Är inte helt säker på vad som som så att säga är verkliga ändringar och vad som är inbillning (eller s.k. självuppfyllande profetia på mumbojumbo mentalträningsspråk) _________________ Pär Hylander |
||||||
Pär:
För att rensa bort köttklumps relaterade grejor. 1. Låt någon annan justera krängarn/arna utan att tala om det för dig och testa. 2. Låt någon annan testa din bil och se om den/de har samma oppfating om neutral som du. 3. Man ska inte igenligen titta på vad andra åker med för sätting, men det kan vara bra att göra för att man kan göra fel/köra fel och kompensera felen med inställningar. Hmm bara lite spånerier av mig _________________ Johan Sjölinder |
||||||
I enlighet med vad jag spekulerat om i andra trådar och andra forum så tror jag att det borde vara 2 x fjäderkonst + 4 x Krängare. Då skulle resultatet bli
_________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Ja om fjäderkonstnten är för hela krängran så är det rätt. Tyvärr så verkar det som jag åkt cykel i badkaret igen tidiare i denna tråd. Sorry för det. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vi tycker om dig ändå. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag tror inte du behöver skämmas för det, detta verkar inte vara helt enkelt. Sökte i min bokhylla om jag hade något som tog upp hur man beräknade sammanlagd rollstyvhet. Av de tre böcker jag hittade så var det bara en som överhuvudtaget försökte redogöra för hur den beräknas och vad jag kunde förstå av texten och exemplet (som var mycket luddigt) så gjorde boken precis som Pär skrivit här ovan. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Här har vi krängar tugget.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har vi nu en HEL krängare på 25N/mm Vi antar MR=1 hela tiden. En fjäder på 100N/mm, också MR=1 Per hjul/sida har vi en fjäderkonstant på 100+2*25-->150 k=150N/mm a1----o----a2 Nu antar vi att bilen rollar i markplanet. a1 är ett hjul och a2 det andra hjulet. Mellan a1 och a2 är spårvidden=tw Från o till a1 och a2 har vi en hävarm på tw/2. om vi nu antar att vi lyfter a1 lite så kommer a2 åka ner lika mycket. Vi kallar stäckan vi lyft dz Kraften som behövs vid a1 och a2 för att flytta dz är F1=k*dz F2=k*-dz uppåt=+ neråt=- Momentet runt o är M=F1*tw/2-F2*tw/2 M=k*dz*tw/2-k*-dz*tw/2 M=2*k*dz*tw/2 Vinken bilen rollat är arcsin(dz/(tw/2)--> arcsin(2*dz/tw) För små vinkar upp till ca 0-10grd så är arcsin och arctan=2*dz/tw Hmm måste räkna med radiener. om vi nu kall rollvinken för rv Så går det åt M/rv [Nmm/rad] att rolla bilen Men rv=2*dz/tw --> M/(2*dz/tw) -->2*k*dz*tw/2/(2*dz/tw) -->2*k*dz*tw/2*tw/2/dz -->2*k*tw/2*tw/2 -->2*k(tw/2)^2 [Nmm/rad] k är ju, se överst, 100+2*25 om vi nu kallar 100 för ks (s=fjäder på utrikiska) och 25 för karb (arb=förkoring på kränagre på utriksisak) anti roll bar k=ks+2*karb Det står 2*k --> (2*ks+4*karb) -->(2*ks+4*karb)*(tw/2)^2 [Nmm/rad] Nu har vi 2st axal på bilen så vi får 2st (2*ks+4*karb)*(tw/2)^2 Vi kallar (2*ks+4*karb)*(tw/2)^2 för C Allså va har Cf och Cr (f=front, r=bak på utrikiska) Vi kommer ta % fram av kräningen %f=Cf/(Cf+Cb) Är nu tw fram lika med bak så kan vi slänga (tw/2)^2 när vi tittar på balnsen. --> 2*ks+4*karb om vi nu roddar runt med olika fjädar och krängare men behåller förhållandet f% Kommer biljä... vara oförändrad vad gäller balansen(över/understying). Hmm kanske inte riktigt sant men nästan. Det blir i alla fall inte åt he.... Hoppas någon vart lite klokare på min rotvälsak _________________ Johan Sjölinder |
||||||
om Johans förklaring framstår för rotvälsk kan jag oxå göra ett försök.
Vi använder din framvagn som exempel. Fjäder: 25,3N/mm Krängningshämmare: 27,7N/mm Krängningshämmarens värden baseras på skillnaden i läge (i mm) mellan de två ändarna. Alltså om bilen kränger så att fjädringen på ena sidan trycks ihop 1 mm och den andra följaktligen dras ut 1 mm så har krängningshämmaren rört sig 1 mm på varje sida. Krängarens totala rörelse mellan ändarna är alltså 2 mm. Kraften som påverkar ett hjul från krängaren blir då 2 x 1 mm x 27,7 N/mm = 55,4 N. Samtidigt har ju fjädern tryckts ihop 1 mm och får därför krafttillskottet 1 mm x 25,3 N/mm = 25,3 N. För ett hjul får vi alltså kraften 2 x 1 x 27,7 + 1 x 25,3 = 80,7 N. Vill vi veta den totala rollmotverkande kraften multiplicerar vi ovanstående med antalet hjul (2 st) och får då formeln 4 x krängare + 2 fjäderkonstant. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Börjar uppskatta mitt excelblad över det ovanstående mer och mer.
Fast karl nog att reda ut "de halva krängarna" var jag inte även om alla överslag gav MYCKET underliga värden. Men tack vara Fuling så räddades man igen. |
||||||
Racetech Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen. | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (20075 totalt) |