Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen.
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (20075 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bak ja, pga typ svingarm på sniskan =(semi)trailing bakvagn .

Men fram är det som min skiss, det är ju MacPeston där om jag nu inte cyklar i badkaret förstås
Hmm lite relaterat till bärarmsvinkel + vinkel på stg till krängrna förstås.

Jag hängde upp mig på "Led till mitt hjul" på framkrängran


citat:
Har jag räknat rätt?

Håller på att kolla lite. Jag skriker om jag hittar något.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Post som ska editeras

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dan Hovang skrev:



Posta gärna vad du har kommit fram till vad gäller kränghämmare, Pär! thumbs up


Jag är förvirrad....

Efter en massa mätningar och beräkningar så har jag kört med följande data.


                Fjäder        K.häm        Total "rollkonstant"       Bak/fram
Fram          25,3 N/mm      27,7 N/mm    78,3   N/mm               141%
Bak           46,1 N/mm      18,4 N/mm    110,6 N/mm   


Den totala rollkonstaten är beräknad med 2 x fjäderkonst + K.häm-konstant. (är det rätt?)

Eftersom jag har justerbara kränghämmare är detta rätt noga utprovat till en balans jag tycker bilen känns neutral och bra att köra med. Vidare tycker jag mig kunna känna av balansföränding vid så liten justering som ca 5 N/mm på bakre krängaren.

Det som stör mig och som jag inte kan begripa är hur jag kan uppleva min bil som välbalanserad vid en kvot bak/fram på 141% när i princip alla andra har en sådan som är mindre än 100%. Felkällorna är naturligtvis felmätningar och felräkningar, att jag kör illa och att mina icke justerbara bilsteindämpare har skumma värden. Jag har ingen stor vinge baktill, däremot en front som nog är rätt bra, så aerodynamiskt borde bilen snarare dra mot det understyrda.

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Den totala rollkonstaten är beräknad med 2 x fjäderkonst + K.häm-konstant. (är det rätt?)

Ja om vi pratar hjulkonstanter och om "-" i K.häm-konstant är ett binde sträck och inte ett minus.

Edit:
jag skulle vilja skriva

%f=78,3/(78,3+110,6) --> 41,5%
%b=110,6/(78,3+110,6) --> 58,5%

Ingen hisklig skilnad, men jag håller med fel håll

Hmm bilen är väll ca 50/50 i viktfördeling, eller?
Samma däcksdimensioner runt om?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



fuling skrev:
citat:
Den totala rollkonstaten är beräknad med 2 x fjäderkonst + K.häm-konstant. (är det rätt?)

Ja om vi pratar hjulkonstanter och om "-" i K.häm-konstant är ett binde sträck och inte ett minus.

Edit:
jag skulle vilja skriva

%f=78,3/(78,3+110,6) --> 41,5%
%b=110,6/(78,3+110,6) --> 58,5%

Ingen hisklig skilnad, men jag håller med fel håll

Hmm bilen är väll ca 50/50 i viktfördeling, eller?
Samma däcksdimensioner runt om?


Helt rätt ang bindestrecket ja!

ok, köper ditt sätt att ange procentsatserna.

Mkt nära 50/50 och snarlika dimensioner fram och bak. Antingen 205/45-16 f&b, eller 225/50-15 f&b, eller 225/50-16 fram och 245/45-16 bak. Faktiskt så har jag inte märkt skillnad i balans på dessa olika däcksuppsättningar. Däremot så tycker jag ju mig känne skillnad på små ändringar av kränghämmare. Är inte helt säker på vad som som så att säga är verkliga ändringar och vad som är inbillning (eller s.k. självuppfyllande profetia på mumbojumbo mentalträningsspråk)

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pär:
För att rensa bort köttklumps relaterade grejor.

1. Låt någon annan justera krängarn/arna utan att tala om det för dig och testa.
2. Låt någon annan testa din bil och se om den/de har samma oppfating om neutral som du.
3. Man ska inte igenligen titta på vad andra åker med för sätting, men det kan vara bra att göra för att man kan göra fel/köra fel och kompensera felen med inställningar.

Hmm bara lite spånerier av mig

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003
Inlägg: 106



Shit!

Fina uträkningar!

Vem skall man betala för att få en fin uträckning till min bil? (skämt)

_________________
Michael Öberg
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Pär Hylander skrev:

Efter en massa mätningar och beräkningar så har jag kört med följande data.


                Fjäder        K.häm        Total "rollkonstant"       Bak/fram
Fram          25,3 N/mm      27,7 N/mm    78,3   N/mm               141%
Bak           46,1 N/mm      18,4 N/mm    110,6 N/mm   


Den totala rollkonstaten är beräknad med 2 x fjäderkonst + K.häm-konstant. (är det rätt?)


I enlighet med vad jag spekulerat om i andra trådar och andra forum så tror jag att det borde vara 2 x fjäderkonst + 4 x Krängare.
Då skulle resultatet bli


                Fjäder        K.häm        Total "rollkonstant"       Bak/fram
Fram          25,3 N/mm      27,7 N/mm    161,4   N/mm               103%
Bak           46,1 N/mm      18,4 N/mm    165,8 N/mm   

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
2 x fjäderkonst + 4 x Krängare


Ja om fjäderkonstnten är för hela krängran så är det rätt.

Tyvärr så verkar det som jag åkt cykel i badkaret igen tidiare i denna tråd.
Sorry för det.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
...Tyvärr så verkar det som jag åkt cykel i badkaret igen tidiare i denna tråd.
Sorry för det.

Vi tycker om dig ändå.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



fuling skrev:
Tyvärr så verkar det som jag åkt cykel i badkaret igen tidiare i denna tråd.
Sorry för det.

Jag tror inte du behöver skämmas för det, detta verkar inte vara helt enkelt. Sökte i min bokhylla om jag hade något som tog upp hur man beräknade sammanlagd rollstyvhet. Av de tre böcker jag hittade så var det bara en som överhuvudtaget försökte redogöra för hur den beräknas och vad jag kunde förstå av texten och exemplet (som var mycket luddigt) så gjorde boken precis som Pär skrivit här ovan.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag skäms inte ett dugg, vill bara inte mörka tavlan.
När väll tioöringen trilla ner så vart det oooOPPPPPPPSSSSSSSSSSSSS

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Jag hoppas bara vi tänker rätt nu..........

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Är ni överrens nu hur det ska vara? Kan ngn av er förklara hur det hänger ihop?

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Här har vi krängar tugget.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27247

Har vi nu en HEL krängare på 25N/mm
Vi antar MR=1 hela tiden.
En fjäder på 100N/mm, också MR=1

Per hjul/sida har vi en fjäderkonstant på
100+2*25-->150
k=150N/mm



a1----o----a2

Nu antar vi att bilen rollar i markplanet.

a1 är ett hjul och a2 det andra hjulet.

Mellan a1 och a2 är spårvidden=tw

Från o till a1 och a2 har vi en hävarm på tw/2.

om vi nu antar att vi lyfter a1 lite så kommer a2 åka ner lika mycket.
Vi kallar stäckan vi lyft dz

Kraften som behövs vid a1 och a2 för att flytta dz är
F1=k*dz
F2=k*-dz

uppåt=+ neråt=-

Momentet runt o är
M=F1*tw/2-F2*tw/2
M=k*dz*tw/2-k*-dz*tw/2
M=2*k*dz*tw/2

Vinken bilen rollat är arcsin(dz/(tw/2)--> arcsin(2*dz/tw)
För små vinkar upp till ca 0-10grd så är arcsin och arctan=2*dz/tw
Hmm måste räkna med radiener.
om vi nu kall rollvinken för rv

Så går det åt M/rv [Nmm/rad] att rolla bilen

Men rv=2*dz/tw
--> M/(2*dz/tw)
-->2*k*dz*tw/2/(2*dz/tw)
-->2*k*dz*tw/2*tw/2/dz
-->2*k*tw/2*tw/2
-->2*k(tw/2)^2 [Nmm/rad]


k är ju, se överst, 100+2*25
om vi nu kallar 100 för ks
(s=fjäder på utrikiska)
och 25 för karb
(arb=förkoring på kränagre på utriksisak)
anti roll bar

k=ks+2*karb

Det står 2*k --> (2*ks+4*karb)

-->(2*ks+4*karb)*(tw/2)^2 [Nmm/rad]

Nu har vi 2st axal på bilen så vi får 2st (2*ks+4*karb)*(tw/2)^2
Vi kallar (2*ks+4*karb)*(tw/2)^2 för C
Allså va har Cf och Cr (f=front, r=bak på utrikiska)

Vi kommer ta % fram av kräningen
%f=Cf/(Cf+Cb)

Är nu tw fram lika med bak så kan vi slänga (tw/2)^2 när vi tittar på balnsen.
--> 2*ks+4*karb

om vi nu roddar runt med olika fjädar och krängare men behåller förhållandet f%
Kommer biljä... vara oförändrad vad gäller balansen(över/understying).
Hmm kanske inte riktigt sant men nästan. Det blir i alla fall inte åt he....


Hoppas någon vart lite klokare på min rotvälsak

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



om Johans förklaring framstår för rotvälsk kan jag oxå göra ett försök.

Vi använder din framvagn som exempel.
Fjäder: 25,3N/mm
Krängningshämmare: 27,7N/mm
Krängningshämmarens värden baseras på skillnaden i läge (i mm) mellan de två ändarna. Alltså om bilen kränger så att fjädringen på ena sidan trycks ihop 1 mm och den andra följaktligen dras ut 1 mm så har krängningshämmaren rört sig 1 mm på varje sida. Krängarens totala rörelse mellan ändarna är alltså 2 mm. Kraften som påverkar ett hjul från krängaren blir då 2 x 1 mm x 27,7 N/mm = 55,4 N.
Samtidigt har ju fjädern tryckts ihop 1 mm och får därför krafttillskottet 1 mm x 25,3 N/mm = 25,3 N.
För ett hjul får vi alltså kraften 2 x 1 x 27,7 + 1 x 25,3 = 80,7 N.
Vill vi veta den totala rollmotverkande kraften multiplicerar vi ovanstående med antalet hjul (2 st) och får då formeln 4 x krängare + 2 fjäderkonstant.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Börjar uppskatta mitt excelblad över det ovanstående mer och mer.

Fast karl nog att reda ut "de halva krängarna" var jag inte även om alla överslag gav MYCKET underliga värden. Men tack vara Fuling så räddades man igen. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Racetech
Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen.
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (20075 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande