Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech kolvhastighet | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (37305 totalt) |
|
||||
Det går över 25 m/s . Speedway motorer har en högre kolvhastighet än F1 motorer senaste gången jag räkna på dom
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Något förenklat: Kolvhastighet(m/s)=Varvtal(varv/min)*Slaglängden(mm)*Л/(60(sec/min)*1000(mm/m)). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hmm har inte ice glömt /2 ???? Edit: Nu tror jag det blev rätt v=kolvhasighet i m/s sl=slaglängd i m n=vravtal i r/min v=sl*2*n/60 På ett var så går kolven upp en gång och ner en gång, därav 2an Allså sträckan kolven rör sig på ett vevaxelvarv. n är varv per min. Om vi delar n/60 har vi varv per sikund. Hmm nu är det tiden för ett varv vi är ute efter om man nu helt sonika inverterar(vänder på) r/s --> s/r Så allså tiden för att snurra ett varv är 1/(n/60) Hastighet är sträcka genom tiden Sträcka är i vårt fall 2*sl tiden är 1/(n/60) Allså v=s*2sl/(1/(n/60) --> v=sl*2*n/60 _________________ Johan Sjölinder |
||||
Visst går det fortare, även i standardbilar (Honda S2000 25,2 m/s) men det börjar gå rätt så fort utför med driftssäkerheten |
||||
hehe en kolv ligger på 30-60 heat typ = runt 30-60 min innan den byts typ . .
Motorerna plockas ner efter ungefär 30 heat Tror de ligger en bra bit över 25 m/s tror de va 27 eller nått sånt _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Maximal kolvhastighet är:
omega*slaglängden/2. omega = varvtal/60*2*pi Kolvhastighet i meter / sekund är alltså = slaglängden i meter * varvtalet i varv per minut * pi / 60 ex: motor på 6000 varv 80mm i slag. 0.08*6000*3.14/60 = 25 m/s _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Nu är det nog vevtapphastigheten du räknat ut, kolvhastigheten bör väl räknas: slaglängden i meter *2* varvtalet i varv per minut /60. |
||||
Maximal kolvhastighet med oändligt lång vevstake(m/s)=Varvtal(varv/min)*Slaglängden(mm)*Л/(60(sec/min)*1000(mm/m)).
Medelkolvhastighet från övre till nedre dödpunkt, eller viceversa(m/s)=Varvtal(varv/min)*Slaglängden(mm)*2/(60(sec/min)*1000(mm/m)). Medelkolvhastighet=0. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Mental logg för min egen skull: Slag*pi*varvtal ger max kolvrörelse/tidsenhet, resten är bara faktorer för att få rätt enheter (mm, m, sekunder, minuter). Hur mycket avviker maxhastigheten pga stake kortare än oändligheten (staken kan ju luta mer än 30 grader från vertikalt i detta läge)? Spelar detta förresten någon roll när max kolvhastighet bara är ett jämförelsevärde? |
||||
Jodå, kolven rör sig endast med vevtappens hastighet när veven är exakt 90° i förhållande till cylindern. Precis i vändnigen står ju kolven t.om. still. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Mer tugg om kolvhastigheter diagram mm, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php EDIT: Hmm som jag tolkade grundfrågan var det max medelhastighet på kolven. Det är det man brukar ange till 25m/s. Är det max hastigheten på kolven är det en annan sak. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Annars får man ju problem med att andra halvvarvet blir negativt (om man inte tänker sig för). Då är det ju bara slaget/tiden för ett halvt varv (30/rpm) som gäller. |
||||
Nyfiken fråga från en okunnig:
Vad är det som begränsar kolvhastigheten? Är det oljans förmåga att bibehålla smörjande film? Blir det för mycket friktion mot fodret? Däremot att titta på vilka dynamiska krafter t.ex. kolven utsätts för när den hela tiden måste accelerera/decelerera förstår jag direkt påverkar vilka krafter stakar mm måste klara av. Med andra ord; är inte de dynamiska krafter "värre" än kolvens hastighet gentemot cylinderfodret? _________________ Vincent Wong |
||||
Jag tror inte att kolvens hastighet gentemot cylinderfodret är begränsningen utan att vevstaken (m.m.) helt enkelt inte håller för högre belastningar. |
||||
nu får ni hjälpa mig för det ni har skrivit är rena hebreiskan för blir det mer än 1+1 så är jag borta
hur mycket kan jag varva utan att det far i bitar med en vevaxel som har 86 mm slaglängd och en som har 97mm slaglängd? |
||||
Jo, nog rör de sig med olika hastighet största delen av tiden i och med att de sällan är på väg åt samma håll. Kolven har både högre och lägre hastighet än vevtappen under ett varv. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Jo, det ser jag som principiellt rätt. Och den största belastningen ligger o tdc i och med att där går vevaxelradien emot radien som storänden beskriver hängande under kolven. X antal vevaxelgrader ger en större förflyttning av kolven. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Det enda fallet jag kan komma på är om stakens fjäderkonstant hjälper till att accelerera kolven och att staken är oändligt lång. Hittade bara en trevlig animerad Gif... |
||||
Racetech kolvhastighet | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (37305 totalt) |