Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSi 16v -87
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7535 totalt)
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Tjena Jonas!
Kul att höra att banbilsprojektet har tagit fart. Ska du måla samma ränder på insidan som det är på utsidan?
Kommer ner till helgen å kollar in den.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Pontus skrev:
Tjena Jonas!
Ska du måla samma ränder på insidan som det är på utsidan?


HAHA, *skrattar så det gör ont*

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
ont det gör ont är ju en välkänd låt hehe

Nu är det lilla rosthålet lagat och i bara farten hittade jag en bit som jag tyckte skulle få ny plåt också. Nu är även alla nypolerade ställen galvade och redo för golvfärgen thumbs up

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Golvfärgen ligger i garaget och om den inte har någon specialeffekt så är den INTE randig. Nu är burbygget påbörjat och jag tror det jobbigaste är klart. Ska bli skönt när det är helt klart och man kan måla det orandigt.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Nu är buren färdigsvetsad. Vissa delar är jag helnöjd med och andra lite mindre. Hela jobbet tog runt 12 timmar för två man. Stod ute och med en enfassvets. Har heller inte svetsat så mycket innan. Förutsättningarna var inte dem bästa som ni förstår. Nu ska jag rengöra, måla och återmontera diverse delar i instrumentbrädan. Sen är jag lite tveksam om jag ska köpa riktigt burstoppning eller vanlig rörisolering som en del kör med

Är iaf kul att fått ihop buren själv även om inte allt blev perfekt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438





Vad tog smileyn "This tread is worthless without pictures" vägen

Upp med bilder på buren nu Jonas!!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Finne ett par som jag tog medan den byggdes på http://home.tiscali.se/Opelinfo . Lägger nog upp nyare imorgon.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Idag kl 9.45 gick kadutten igenom regbes och kontrollbes utan anmärkning

Så nu är det dags för dem roliga modifieringarna

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Grattis grattis, vet precis hur du känner för tillfället

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Senaste nytt för att väcka liv i tråden är

* Gula koni monterade runt om
* Supersportfjädrarna även dem på plats runt om
* Nya topplagringarna i aluminium med flyttat hål för mer camber monterade
* Ny vindruta då den gamla spruckit lite varstans (gick igenom regbes iaf )

När jag lämnade bilen för att få rutan bytt så märktes nästa bekymmer > . Bilfan läckte bensin thumbs down . Tur nog var det bara en slang som fick för sig att spricka efter bara 18 år . Men efter lite svordomar och bensinindränkta kläder sitter nu en ny slang på som jag hoppas ska hålla lika länge .

Att göra listan har krympt men kvarstår gör fortfarande:

* Hjulinställning måste göras för nu pekar framhjulen lite varstans
* Bygga stolsunderredet till nya "sittastillstolen"
* Montera en extra varvräknare. Orginal ser jag inte när jag kör.
* En STOR röd lampa för oljetrycket för inte heller den syns orginal.
* Montera nya bromsslangar runt om
* Montera nya ok, skivor och belägg fram
* Dra lite rör för att ordna en "luffarturbo"
* Byta chip i databoxen till Grupp N chip
* Montera 4-punktsbälten på bägge sidor fram

Nu blev jag ännu tröttare än jag var innan. Tänkte ha bilen klar till OSC:s träff den 14 maj men det börjar kännas mer och mer tveksamt nu. Ska hinna med att flytta och byta jobb innan dess också .

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Bromsarna fram är nu bytta och även slangarna.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Nu har jag äntligen hunnit med lite med bilen igen. Har flyttat och bytt jobb så tiden har runnit iväg fort.

Att göra listan har krympt men kvarstår gör fortfarande:

* En STOR röd lampa för oljetrycket för orginal syns så dålig.
* Byta chip i databoxen till Grupp N chip
* Byta slangarna till oljekylet som ser jobbigt torrspruckna ut
* oljebyte och byte av givare för oljetrycket

Efter bromsbytet dök fler jobbiga problem upp. Valde bromsar från saab 9-3 (98-01) vilka på saaben kräver 15 tumsfälgar. Men att hitta 15 tumsfälgar som rymmer dessa bromsar med 4/100 bultcirkel och ET som gör att dem går in bak i mina trånga hjulhus som vid rostsvetsning, av tidigare ägare, smalnats av är inte lätt. Tur nog var mina gamla r-däcksfälgar för smala så byte var ändå planerat.

Allt har slutat med att jag åker med Opel Zafira orginal plåtfälg och 6 mm spacer fram. Känns som en riktig budgetlösning med hela bilen är ju en sån . Grannarna undrade nog vad jag och farsgubben gjorde när jag låg under bilen hamrandes så det stod härliga till för att bonka ut inre plåten i hjulhuset .

Men det var inte måttligt kul att ut och testköra efteråt. Rönninge är numera fullt av halv vettskrämda familjer och svarta långa bromsspår

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Nu har jag hunnit med lite igen. Däcken är testade ch fungerar bra även om det är ruskigt tajt. Lite elfel är åtgärdade och olja mm är bytt. Den nya extraoljelampan kan man itne missa. Sitter nu en 10 wattslampa precis under hastighetsmätaren

oljeslangarna var inte så illa som det först såg ut och hjulet kan omöjligt ta i dem (som jag trodde) så det bytet är framflyttat. Sen var givaren inte trasig för oljetrycket utan en sladd satt lös . Ska bli spännande att se och framför allt höra hur motorn låter med nya oljan som är klart tjockare än den innan. Man kanske inte kan avgöra det så enkelt men redan när den nya skulle hällas i märktes KLAR skillnad i viskositeten. Nya är 10W-60 och gamla var 5w-30 så så stor skillnad tycker jag inte det borde vara . Har tom hunnit tvätta av bilen hehe. Senast det gjordes var strax efter köpet förra sommaren . Bilen går ju inte fortare av att tvättas

Så attgöra listan är nu bara:

* Byta chip i databoxen till Grupp N chip

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Kom på att det var ett tag sedan jag uppdaterade här senast.

http://gallery.voodoo-people.com/album712/IMG_2111?full=1

Så såg bilen ut när den tog mig till en trevlig bronsplats på OSC:s vårträff.

Hela att göra listan är nedlagd 'och nu kör jag tills jag är tvungen att skruva något. Lite smått har dock fixats men återigen har bilen åsidosatts då jag bytt jobb igen. Nu ska det vara bra med sånt på ett bra tag framöver så nu kanske jag hinner nåt skoj ändå.

Bilen har servats igen med ny bromsvätska, ny motorolja samt filter och sen har batteriet flyttats till precis bakom huvudbågen. Hade tänkt ställa det på golvet bakom passagerarstolen men där fick det inte plats så det fick bli 15cm upp där gamla baksätet satt. Men vilken skillnad bara att köra lite slalom p åvanlig väg i sakta fart. Styr in mycket bättre nu när man tagit bort 18 kg från längst fram på bilen. Batteriet satt et par dm framför framaxeln . Stort tack till Henke för batteriet thumbs up .

Nu finns lite planer på omlackning och att ta bort takluckan men det är en rätt stor apparat att dra igång eftersom jag måste bygga om buren då den är inpassad under takluckan och måste upp 5 cm om luckan tas bort.

Ideér om hur luckan lättast tas bort tas tacksasmt emot. Funderar på en platta i rostfritt popnitad i kanten där luckan en gång satt. Skiter i utseendet bara SBP inte bråkar

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSi 16v -87
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7535 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande