Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 744GL -86
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (5846 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
lindgren skrev:


Ska du tukta runt bana med en 740 bör du se dig om efter en annan låda. M47 gör ingen lycklig.
Andra självklara tipps för bättre väghållning är fjäderbensstag. Bak finns det massor av aliternativ...
Kolla efter en bakaxel från en 940 med sluggdiff (1031/1041 kommer inte ihåg vad dom hette)


slungdiff ska jag inte ha.. går inte att köra bra med, lammeldiff får man ha. m47 funkar allt fint om man kortar lägena och byter till lite finare olja typ redline.. bakaxeln med s diff heter 1041.
vilka fjäderstag menar du.. ambulansstag eller?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Nikel skrev:
sen att dom e fruktansvärt dyra med

Dom är väl inte dyra?? 1700:- på Micro....


ne det var ju billigt men det var värt det i alla fall. väldigt fin o köra med och att den kom närmare än original..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Nikel skrev:
lindgren skrev:


Ska du tukta runt bana med en 740 bör du se dig om efter en annan låda. M47 gör ingen lycklig.
Andra självklara tipps för bättre väghållning är fjäderbensstag. Bak finns det massor av aliternativ...
Kolla efter en bakaxel från en 940 med sluggdiff (1031/1041 kommer inte ihåg vad dom hette)


slungdiff ska jag inte ha.. går inte att köra bra med, lammeldiff får man ha. m47 funkar allt fint om man kortar lägena och byter till lite finare olja typ redline.. bakaxeln med s diff heter 1041.
vilka fjäderstag menar du.. ambulansstag eller?



Dessa tänker jag på,
Mina erfarenheter av m47 är att dom inte håller när man kör aggresivt på assfalt. Iofs så kanske man bör tillägga att dom håller bättre om man "över fyller" lådan med olja... Sen när man kortar slaget så känns dom juh sportigare, och placebo effekten ska aldrig underskattas!
[/url]

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Nikel skrev:
Nisse977 skrev:
Nikel skrev:
sen att dom e fruktansvärt dyra med

Dom är väl inte dyra?? 1700:- på Micro....


ne det var ju billigt men det var värt det i alla fall. väldigt fin o köra med och att den kom närmare än original..


Hehe ja allt är ju relativt eller hur!?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
lindgren skrev:


Dessa tänker jag på,
Mina erfarenheter av m47 är att dom inte håller när man kör aggresivt på assfalt. Iofs så kanske man bör tillägga att dom håller bättre om man "över fyller" lådan med olja... Sen när man kortar slaget så känns dom juh sportigare, och placebo effekten ska aldrig underskattas!
[/url]


ett sådant kan man nog smida fram sj rätt enkelt, haha jo håller inte så fruktansvärt bra nä, men för en gl så tuggar han på fint. nästan.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
jaha nu var det en ny vändning på byggandet.. kollade lite snabt under bilen förut och såg att vänster länkarm bak har gått av vid fjäderfästet och är helt bortrostat ända fram till stötdämparen..

vad ska jag göra nu..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
problemet fixat. får en lånkarm på mondag så jag får köra lungt tills dess. ska lackera skärmarna i helgen och kanske bygga o k hämmaren bak och ställa om camber...

//Niklas

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Fixade ny dörrsidor i går (svarta original) kände även på vad dörrarna vägde, var ju skit tunga. där kan man plocka vikt. Och har ett par fälgar på g, 3 delad splitt 15" compomotive

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Nu är båda länkarmar bytta och har även borrat om fjädertornen fram så att jag fick lite mera camber fram, blev faktiskt en stor skillnad i grepp fram. skulle även bygga om fjäderskålarna bak så jag kan montera banfjädringen från våran tr6a, men svetsgasen var slut så det fixar jag i morgon. bilder kommer i morgon.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare

över fäste


Några lösa fjädrar i olika hårdhet och längd.


nedre fäste

med det nya fästet kan jag byta fjädrar på 20 sek på båda sidorna bak. har 5 olika längder och hårdheter som jag kan laborera med, kör nu med dom mjukaste och dom är betydligt hårdare än mina kapade original med inte lika studsiga.. ska gå upp i grovlek när jag inhandlat dämpare bak. blev aningen hoppigt med dom hårdare

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
MB_190E
Torslanda GBG
Här sen Jan 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ett tips e att du kan ju byta alla bromsslanngar Då gamla slangar flexar rätt kraftigt...du kommer nog känna skillnaden thumbs up Lycka Till med projektet thumbs up

_________________
Pascal Törnqvist
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Vad är det för diameter på rören du använt till fäste för fjädern?

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 744GL -86
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (5846 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande