Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -95
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7518 totalt)
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Fick några bilder i mailen nyligen. Bilderna är tagna av Frank Trexler i Brünnchen II, dvs högern innan Eiskurve.



Frank var tämligen stolt över att ha fått delar av mitt "älgtest" förevigat. Föraren av CLK:n hade förmodligen fått för sig att det var ok med omkörningar på höger sida.



Då jag inte hetsar upp mig över ett "förstört varv" (man kan ju alltid köra ett till ) så gjorde jag det enda rätta. Till publikens stora förtjusning hängde jag ist på tutan.


_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Grabbar: Håll i er, för nu åker vi.


_________________
Anders Dauner
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det ser lika bekvämt ut som på t-banan under rusningstid

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Hobbe skrev:
Det ser lika bekvämt ut som på t-banan under rusningstid


Verkligen.

Detta var dock sista gången jag körde med två passagerare. Janne som satt bak filmade det hela, och det gör ont att titta på filmen. Bakhjulen skrapar i hjulhus och skärmkanter hela tiden.

_________________
Anders Dauner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Härligt Anders!
Intresserad av att komma till Sviestad nästa lördag?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
BTG skrev:
Härligt Anders!
Intresserad av att komma till Sviestad nästa lördag?

Inte helt omöjligt att jag dyker upp. Har funderat lite på det, och om tiden räcker till så blir det nog så.

Men först blir det lördag och söndag den här helgen.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
En lite längre rapport...

onsdagen 1:a Juli körde jag ner bilen till Tyskland, och inför denna resa bytte jag belägg och skivor mot vad jag hade liggandes. Det blev liksom lite akut. Skivor och belägg blev således helt orginal.

165 mil ner till södra tyskland (Gerstetten/Heidenheim, 3 mil norr om Ulm, för den som vill veta var) avverkades på 13.5 timmar med en snittförbrukning på 1.0 liter/mil (!). Detta inkluderar stopp för frukost, färja Rödby-Puttgarden och Lunch och en hel del vägarbeten längs A7. Inte allt för tokigt. Är den inte väldigt snål på soppan? om jag kör Minin i det tempot så drar den närmre 2 liter/mil.

Dagen efter bar det av upp till ringen (42 mil) för att lämna av en Recaro-stol hos Ring-Racing och naturligtvis lite turistkörning. Konstaterade ganska tidigt att däcken (Super Sport Race) funkade utmärkt på B3:an i kombination med mig bakom ratten. Vad som (inte helt oväntat) inte funkade lika bra var bromsarna. Trots endast ett varv åt gången med rejäl avkylning innan nästa så märkte jag hur pedalen blev svampigare och tog längre och längre ner. Några varv på lördagen och en 3-4 varv på söndgen fick vara nog för den här gången.

Jag lämnade sedan bilen i Tyskland för att sedan plocka upp den den 15:e Juli för en (sedan tidigare inplanerad) ren semester. Lite tittande på det 6:e VLN-racet (som vi som bekant inte deltog i) och sedan turistkörning på lördag kväll och söndag skulle bli toppen.

Första varvet på lördag kväll gick bra, men någonstans i höjd med Metzgesfeld på andra varvet börjde bromsarna kännas riktigt dåliga. Jag fick ta i som en gnu för att på stopp innan kurvorna, och när jag svängde ut på parkeringen vid Grüne Hölle fick jag förklarat för mig att bromsbelägg var något man skulle ha. Metall mott metall är tydligen inte helt optimalt.

På söndag morgon hängde jag på låset hos Ring-Racing med en liten förhoppning om att man skulle kunna uppbringa något som passade på min bil. Meino letade och letade, och hittade till sist gatbelägg. Bättre än ingenting och förhoppningsvis inte sämre än de som jag hade innan. Söndagens körning var således räddad. Ring-Racings service är verkligen helt fantastiskt thumbs up. Finns det något annat ställe på den här planeten där man kan få nya belägg monterade så tidigt en södagmorgon? thumbs up

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
En liten uppdatering...

Här skrev jag först en jättelång utläggning om hur bilen vägrade starta efter vintervilan. Jag redogjorde även för alla symptom som bilen uppvisade med en liten förhoppning om att få tips om vad som kunde vara fel. Men någon ville annorlunda och datorn kraschade.

Å andra sidan så medförde datorkraschen att jag gick ner till garaget och testade lite nya vägar för att få liv i B3:an. Och efter lite CRC Elektronikrengöring i säkring/reläboxen så startar bilen iaf med startkablar.

It's Alive!

Att batteriet är kasst står ju därmed ganska klart, men varför funkade det inte tidigare med startkablar? Jag har iofs bytt reläet till soppapumpen, men kan Murphy vara så djävlig att han gav mig två fel på en gång? Eller var det ärgade kontaktytor som gjorde att batteriet gav upp?

_________________
Anders Dauner
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



om det är kortis i batteriet så kan det hända att man inte kan kabla igång bilen via batteriet, har råkat ut för det själv några gånger. Har då provat att lossa kabelskorna från det dåliga batteriet & sätta startkablarna rakt på kabelskorna med stor framgång.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
CARGASM skrev:
om det är kortis i batteriet så kan det hända att man inte kan kabla igång bilen via batteriet, har råkat ut för det själv några gånger. Har då provat att lossa kabelskorna från det dåliga batteriet & sätta startkablarna rakt på kabelskorna med stor framgång.

Jag är också inne på att det är kortslutning i batteriet. Men nu när jag testade så gick den igång med batteriet kopplat och batteriladdare på detta. inget av detta fungerade tidigare så jag är lite inne på att det enbart varit dålig kontakt på något relä.

Ska låta batteriet ladda över natten och se om den startar som den ska utan hjälp imorgon.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Bilen startar numera utan starthjälp så batteriet är uteslutet. Märkligt.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Jag har tidigare konstaterat att bakhjulen tar i innerskärmar på vissa partier på ringen. Framförallt om jag har passagerare. Fuchsröhre och karusellen är ställen som jag kan komma på så här på rak arm. Men iom att det mest är plast i hjulhusen så har jag inte varit särskilt orolig. Fram till nu...

Idag fick jag nämligen för mig att byta belägg på bakbromsarna. Det var liksom dax för det. Ljudet som kom från de bakre regionerna av bilen vid bromsande skvallrade om att det var mest metall mot metall. Själva beläggbytet vållade inga större problem, men synen som mötte mig när jag plockade av höger bakhjul var ju minst sagt annorlunda.

Däcket har ätit sig igenom innerskärmen och även börjat tugga lite på bränslepåfyllningsröret.


_________________
Anders Dauner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Åhh fy sjutton.
Kanske dags att arbeta fram en plan för regelbundet underhåll?

Hur såg däcket ut?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



BTG skrev:
Hur såg däcket ut?

Däcket är det väl ingen som helst fara med, plastmaterialet till innerskärmen är ju så mycket mjukare så det är det som ger med sig.

Säger jag tvärsäkert utan att veta

Nåja, jag har ju själv samma dilemma på min E36-cabrio, som är ordentligt sänkt, att det skrapar i bakre innerskärmarna mest hela tiden.
Annars får man väl ta bort innerskärmarna helt, och spola lite noggrannare i hjulhusen när man tvättar bilen.
Bränslepåfyllningsröret kan man väl flytta upp lite kanske? Jag ska palla upp min och krypa under och se hur det ser ut där

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Frazze skrev:
BTG skrev:
Hur såg däcket ut?

Däcket är det väl ingen som helst fara med, plastmaterialet till innerskärmen är ju så mycket mjukare så det är det som ger med sig.

Säger jag tvärsäkert utan att veta


ok, kanske skillnad då? För jag fick använda vinkelslip för att rationellt kunna kapa i mina platsunderreden.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Som Frazze skriver så är det ingen större fara med däcket. Plasten i innerskärmarna på E36 är nästan löjligt mjuk.

Frågan är väl snarare vad jag ska göra åt det hela? Det tar ju inte i vid normal körning. Inte ens vid körning på svenska banor har jag märkt av något utan det är uteslutande vid kraftiga kompressioner som tex Fuchsröhre och karusellen.

Byte av bussningar i bakvagnen är något som ligger på agendan framöver. Kan det vara så att hjulet (eller hela bakvagnen) flexar i sidled?

_________________
Anders Dauner
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



om jag minns rätt så har ämnet med skrap i bakre hjulhusen på E36 varit uppe tidigare, jag har för mig att Niklas Sandström hade en vettig lösning på det hela, som gick ut ungefär på att ta bort innerskärmarna helt och sen gjorde man någon slags modifiering vid bränslepåfyllningsröret, men jag minns inte exakt vad det var, Niklas läser väl troligtvis detta och kan ge en mer detaljerad beskrivning.

Kolla bussningar i bakvagnen: lyft upp bilen baktill och ställ bakänden på pallbockar, sedan tar du ett kraftigt tag i bakhjulet, och försök att vicka hjulet hårt både uppåt-nedåt samt framåt-bakåt, alltså både lodrätt och vågrätt så att säga, hoppas du förstår hur jag menar och sen likadant andra sidan/det andra bakhjulet.
Det ska vara i princip helt glappfritt åt båda hållen när bakvagnsbussningarna är fräscha och ok.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B3 3.0 -95
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande