Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 405 Mi16 -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
7 besök senaste veckan (26877 totalt)
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Naqref skrev:
Eric Josefsson skrev:

Skickar ett PM.




Kul om du kommer igång igen! Mer franskjärn på banorna!

Ett litet tips om du vill ha något mer rostfritt alternativ att stoppa motorn i så kolla på bilarna i systerbolaget i koncernen.

Tar man systerbilen till 405 så var den färdiglättad från fabrik med plasthuv och dito baklucka plus en drös andra plastdetaljer. Snygg enkeltorkare fram som man kan ställa rakt upp för en mer rejsig look. Byter man till coilovers och till normalt bromssystem så slipper man det extra oljesystemet.

Edit: nu vet jag inte hur klurigt det blir men det känns som en intressant idé i a f.


Jag har redan försökt övertyga Eric om fördelarna med BX, men han har inte blivit frälst än
Bromsarna och fjädringen är redan bra, och blir bättre med väldigt enkla medel så det behöver man inte kasta bort

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Nänänä, någon cittra blir det nog inte.


Är så jäkla sugen på en lätt 406 med xu9j4z

Frågan är vad som håller bäst.. 405an verkar nästan skottsäker. Ok bakaxeln har börjat dö och rosten kommer något föbenat just nu, men alla leder osv.

Har en P-ände som haft trasig damask sen jag köpte bilen, den har säkert varit med i många år innan dess också och nu harvat rejält på bana med både R-däck och slicks, och den glappar ingenting. thumbs up

SPB har kommenterat att damasken är helt uppspruken och att den måste bytas annars rasar den på en månad varje år..

Ska se om den går att rädda en sista gång (ska ju ändå börja riva för att riva så då kommer jag ju åt bättre samtidigt.)
Klart billigaste alternativet är att låta 405an gå några sista år..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Jävla dyra bilsläp
Ska jag ta upp bilen så får det ske under en endags-resa framöver..

En "normal weekend" som jag brukar köra hem under innebär 3dygns hyra.. typ 1800:-
+en 500ing i bensin, men den åker oavsett antalet dagar iofs.

Ska hem och förbereda häcken och se att den startar osv så man inte står där nere med skägget i bilsläpet såas

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Hmmm, släp till låg kostnad kanske kan hittas i Kalmar, men det blir ju en jäkla massa resmil för din del istället, så då spricker kalkylen för det.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
500:- på norsk hydro, verkade vara den enda som hade släp, har iofs inte ringt runt helt, men två mackar sa att det var hydro som hade..

ett dygn är ju gott om tid iallfall, ska se om jag inte kan ta mig en tripp första veckan i juni, helgen innan åker jag ner och ser att aset startar som det ska.
Släpet var typat för 1000kg och vägde 500. liiiiite tight kanske både med bilens tillåtna dragvikt och 1000kg men jag får väl slänga ut lite extra ur räsern så den ser lätt ut ifall någon skulle fråga.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

PLocka av regplåtarna ifrån Peggan också. Då blir det svårare att kolla vad den faktiskt väger.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
P.P. skrev:
PLocka av regplåtarna ifrån Peggan också. Då blir det svårare att kolla vad den faktiskt väger.
thumbs up

Är "Max släpvagnsvikt B-behörighet", motsvarande tjänstevikten?
Står inte tjänstevikt i VV register..

Isåfall väger den 1220kg..

Då måste jag kunna hävda att jag lättat den 250kg.. (får bara dra 1470 med fyrtiosexan)
kvarts ton.. hmm kanske kan vara ett gränsfall lika bra att göra som du säger patrik
Passagerarstolen måste ut iallfall.. då ser den mycket lättare ut, det är väl ungefär det som jag har kvar att kunna lätta och fortfarande ha den körbar..
Slanga bensin så kanske jag spar 20kg också..

Det finns iofs hur som helst inga vågar efter karlsro.. vi passerar en i linköping också precis när vi brölar ut på E4 fast den är på andra sidan trafikplatsen så det bör vara lugnt.

Kan jag bara hävda att jag vägt in den på 950kg?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lyckas du få upp bilen så finns en plats klar

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Lyckas du få upp bilen så finns en plats klar


thumbs up
3e juni är målet.

Räknade på en stripp-kalkylator som anger hk, jag vet min ET och hk så jag justerade bara vikten tills jag landade på en HK som motsvarar mina drivhjulshästar(hoppas den räknade på drivhjulshästar iaf), då tyder det på att jag har 1000kg att släpa på på strippen. Ut med lite bensin och batteri (och med tanke på att jag inte sitter i bilen (70kg)) så borde jag vara nästan laglig med marginal. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Alive! thumbs up

Batteriet fick laddas för det hade viss inte klarat att stå inkopplat och ostartad sen i september, men efter en natts laddning hoppade hon igång hur snällt som helst. thumbs up

Farsan (som var den som startade eftersom bilen skulle flyttas så han kunde fylla på ved) Är alltjämt, iofs nöjd över att bilen gick att flytta utan bekymmer, men han retar sig ändå på att den där gamla franska bilen startar år efter år utan starthjälp. Förra året behövde inte ens batteriet laddas, men då hade hon bara stått i 6månader.

Undrar om man kan våga sig på en tur runt kvarteret i helgen trots att hon är avställd och obes.

Hur kan man sakna plåtrasselljudet så mycket?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Bromsarna låg på, men hon har ett ganska gott "ryt" så hon tuffade iväg med lite tjut(firestonedäck) på tomgång utan problem.

På rundan runt kvarteret tänkte jag bromsa bort lite av anligget av bromsarna, tryckte till lite på den obefolkade delen av gatan och bromsade direkt efterråt.
Glömde bort racebeläggen och bromsade nog lite väl hårt, firestonedäcken gör sig påminnda och lämnar med ett skrik två korta men rykande svarta spår efter sig.
Kolvarna går tydligen inte tillbaka riktigt så nu får jag mer anliggande bromsar fram som skriker raceaktigt på min "retur" väg till uppställningsplatsen. Grannarna tittar konstigt på mig.

Nåväl, slut på det roliga och till det roligare.
Hydro trots mina värsta farhågor (hydro har sagt sen jag bokade släpet för 3veckor sedan att "den ska in på reperation så vi vet inte om det är klart" när jag ringde i tisdags var den ännu inte klar så jag har gått som på nålar.) men i morse när jag ringde så bekräftade dom. släpet blev klart igårkväll och står bara och väntar på mig. thumbs up
Imorgon bär det av mot småland för att hämta räserbil.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Inte en dag för sent..

_________________
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Eric Josefsson skrev:
Imorgon bär det av mot småland för att hämta räserbil.


Varför inte åka ikväll och ta en sista (?) vända på flygfältet??
Imorgon klockan 9 vid rasta är det samling! KSR anordnar, finns i inför träffar!

Du behöver inte knuffhjälp?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Eric Josefsson skrev:
Imorgon bär det av mot småland för att hämta räserbil.


Varför inte åka ikväll och ta en sista (?) vända på flygfältet??
Imorgon klockan 9 vid rasta är det samling! KSR anordnar, finns i inför träffar!

Du behöver inte knuffhjälp?


Släpet kostar 500:-/dygn så jag tänkte klara det på en snabbis tur/retur.
Iofs, har du en poäng, hyr jag precis innan dom stänger så bör jag ändå har gott om T/R tid.
och med släpet så är det ju inga bekymmer att ta sig till flyget lagligt (fast jag har inte kollat vad det är för regler ang. besiktigat fordon osv. för att köra på flyget)
Dock fanns det andra planer ikväll, så det ryker ändå.

Knuffhjälp? Behövs det? jag har aldrig lastat en bil så jag vet inte, jag antar att jag kör upp iaf? ok att bromsarna ligger an men jag kan nog finjustera bilen på släpet med ett spett om inte annat. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Eric Josefsson skrev:
Släpet kostar 500:-/dygn så jag tänkte klara det på en snabbis tur/retur.
Iofs, har du en poäng, hyr jag precis innan dom stänger så bör jag ändå har gott om T/R tid.
och med släpet så är det ju inga bekymmer att ta sig till flyget lagligt (fast jag har inte kollat vad det är för regler ang. besiktigat fordon osv. för att köra på flyget)
Dock fanns det andra planer ikväll, så det ryker ändå.

Knuffhjälp? Behövs det? jag har aldrig lastat en bil så jag vet inte, jag antar att jag kör upp iaf? ok att bromsarna ligger an men jag kan nog finjustera bilen på släpet med ett spett om inte annat. thumbs up


Besiktning är inget krav när vi själva ordnar och tror inte det behövs nu heller. kolla med Erik på: teh_mooseman@hotmail.com om du lyckas övertala dig själv!

Knuffhjälp kanske inte är nödvändigt, men är det tiltat släp kanske du vill kunna sitta i och bromsa när någon tiltar ner.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Vet faktiskt inte vilket sorts släp det är, har bara kört förbi lite snabbt och tittat, ska se om morsan och farsan är hemma imorgon, ev sticker dom iväg för att hämta en båt imorgon, vilket kanske är något olämpligt. Ringde till farsan men han var upptagen med att skriva mail till mig så jag ska se vad han säger

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Förutom bekymmer med att handsken på släpet var trasigt så det for in i häcken på oss med en gång utanför macken så gick det väldigt bra.

Släpet låg finfint på vägen, man märkte knappt av det, bortsett från att bilen inte orkade accelerera eller hålla farten i backar.

Nu är bilen avslängt ute i ödemarken och jag har nästan helt glömt vart den är, jag har en enkel skiss som jag ritade när jag kom hem, men när jag försöker följa den på eniro så verkar jag hamna väldigt fel så jag har efterfrågat navigeringshjälp på pm nu.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Veiko
Hultsfred
Här sen Okt 2004
Inlägg: 45



Jag gav bara 325kr för att hyra ett bilsläp i ett dygn på Preem när jag hämtade min 205:a

_________________
Veiko Sveen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 405 Mi16 -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
7 besök senaste veckan (26877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande