Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (7091 totalt) |
Igår var jag och ställde lika vinklar på min bil och enheterna jag hade fått av biltillverkaren var grader och mm (camber resp. toe). Enligt gummiverkstaden så används inte grader och mm längre i Sverige utan istället använder man minuter.
Jag har fått reda på att 1 grad är samma sak som 60 minuter. Så om det alltså står -2º 06' (2 grader och 6 minuter) så är det samma sak som 2.1 grader, men hur blir det om man räknar mm för min toe? På min utskrift jag fick, så kan man läsa att min toe bak, vänster, är +0º 16' (toe-out), men hur mycket är detta i mm? Jag skall ha ca 2 mm på varje sida. jag har frågat verkstaden, men dom verkar inte helt säkra med dessa enheter. ![]() vet någon här hur det funkar? Edit: Jag skrev naturligtvis fel ovan. Det skall vara 2mm toe-in bak och INTE toe-out. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||||
mm är ju ett värdelöst mått om du inte vet hur långt från (framåt/bakåt) hjulaxeln det är mätt.
Sen är det "bara" enkel trigonometri. |
||||||
Är du duktig på detta? om du skulle vilja hjälpa mig, vilken info skulle du isf. behöva? _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||||
Däckdimensionen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Fram har jag: 195/50-16 Bak har jag: 225/45-17 _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||||
16/60 -->0,267grader om vi nu skall omvandla detta till mm så fodras det en mätlängd. Säg att vi mäter på fäljen ca 400mm på en 15"-fälj och 450mm på en 17" Detta ger att det kommer skilja 15" -->sin0,267*400 -->1,86mm (fram kan till bakkant på fjälen) 17" -->sin0,267*450 -->2,1mm Iof så går det lika bra med tan för vinken pga att de är vinken är liten. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
om man istället angav det i radianer så skulle man enkelt kunna se vad det betyder i mm, eftersom sinus utav en liten vinkel är ungefär samma som vinkeln, i radianer. Därefter tar man bara svaret gånger den sträcka man mäter på, t.ex. fälgdiametern, så får man det i mm istället för vinkelangivelsen, eller vice versa.
grader*pi/180=radianer radianer*180/pi=grader Fulings exempel: 0,267*3,141593/180=0.00466 radianer 0,00466*400=1.86 mm Så istället för att krångla med grader, minuter och sinus skulle det vara mycket lättare om man angav i radianer istället, så kan vem som helst genom att ta gånger sträckan/hjuldiametern gå mellan vinkel och mm. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
radianer är sk.... bra men jä... svårt att för kleti och pleta att förstå.
Har själv svårt att se storleken på vinkel i radiener utan att räkna om de i grader. Men som Anders säger är det klockrent sin=tan=radiner för små viklar ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Men, skall man mäta på fälg eller ngnstans på däcket då det anges typ 2mm toe in?
Elise/Exige chassit skall vara ganska exakt tillverkat och det är ju då enklare att mäta från däck/fälg till chassi. Eller? _________________ Anders Hofverberg |
||||||
Just det, att ange bara 2mm toein/out utan en mätlängd är helt värdelsöst. Vid denna typ av angivelse MÅSTE man tala om var man skall mästa.
Då var det nästa grej som både gäller vinkel som mm-angivelse. Man måste ha en referens. Snörtricket är här användbart, allså ett snöre på varje sida om bilen med samma avstånd bak och fram. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
"Toe kan mätas på ett flertal sätt: Enligt den gamla europeiska metoden, jämför man avståndet mellan bak- och framkant på däckens bredaste ställe (TEB-TEF). Enligt den gamla amerikanska metoden, jämför man avståndet mellan bak- och framkant vid fälgens periferi (TAB-TAF). Enligt den moderna internationella metoden, jämför man vinkeln mellan hjulet, och en tänkt linje som löper parallellt med bilens längdaxel (TIL och TIR)." _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (7091 totalt) |