Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -80
4 besök senaste veckan (6500 totalt)
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Då hade jag med tänkt berätta lite om mitt ban/busbils objekt

Det är en ascona b från 1980 med 2,2l rekord motor, femväxlad getrag 240 från manta b och diffad bakaxel från manta b.

några rally fjädrar av något slag som satt på när jag köpte den för några år sedan, fast numer höjdanpassade med vinkelslip fram funkar väl sådär.. fast inte tillsammans med org stötdämpare thumbs down

några bilder mer kommer senare.. så här såg det ut förra året..



och så här nu.. lite dålig bild, men man ser ju vad det är

_________________
Johan Månsson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Kul med fler oplar. Hoppas man får se dig vid någon OSC-träff i sommar

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Kul med fler oplar. Hoppas man får se dig vid någon OSC-träff i sommar


Skulle väl varit kul, men just nu ser det inte ljust ut.. motorn ska bytas igen, tänkte renovera en som jag har liggandes om det bli av.

och golvet ska svetsas lite och sedan målas invändigt, och så tänkte jag byta framskärmar och dörrar med, inte jätte mycket igentligen, men jag har inget garage direkt att vara i längre, så jag står på tomten och skruvar när jag gör det, har dock inte skruvat på den sedan februari. Tänkte jag skulle ta tag i det igen.. nu är det ju lite behagligare väder iaf skulle ju så gärna ta ut den på en sväng igen

_________________
Johan Månsson
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
lite före/efter bilder kanske?

sommaren -03


vintern -03/-04

_________________
Johan Månsson
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
och även ett några bilder från min första konbane körning




och här längst till vänster skymtar man även en annan här från rejsa.nu:s bil

_________________
Johan Månsson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Håller på att kicka fart på ascona folket för att få iderer till mitt eget projekt!

Är åxå sugen på en 2.0/2.2L/2.4L motor i min, och en annan låda..
vilka bilar är passande donatorer om man är sugen på en 2.+L motor med insprut och har en vettig låda som passar rakt av?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
lindgren skrev:
Håller på att kicka fart på ascona folket för att få iderer till mitt eget projekt!

Är åxå sugen på en 2.0/2.2L/2.4L motor i min, och en annan låda..
vilka bilar är passande donatorer om man är sugen på en 2.+L motor med insprut och har en vettig låda som passar rakt av?


manta, rekord kan man ta motor och låda ifrån, fast på rekordens låda så sitter det ett längre spakställ och även annan kopplingsarm har jag för mig.

fast ska du ha låda från manta eller rekord så måste spakhålet i torpeden flyttas lite och även annan växellåds balk, man kan använda mantans växellådsbalk i ascona b också, jag har det på min.

_________________
Johan Månsson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



JM skrev:
lindgren skrev:
Håller på att kicka fart på ascona folket för att få iderer till mitt eget projekt!

Är åxå sugen på en 2.0/2.2L/2.4L motor i min, och en annan låda..
vilka bilar är passande donatorer om man är sugen på en 2.+L motor med insprut och har en vettig låda som passar rakt av?


manta, rekord kan man ta motor och låda ifrån, fast på rekordens låda så sitter det ett längre spakställ och även annan kopplingsarm har jag för mig.

fast ska du ha låda från manta eller rekord så måste spakhålet i torpeden flyttas lite och även annan växellåds balk, man kan använda mantans växellådsbalk i ascona b också, jag har det på min.


Tack för tippset.
Nu har jag slaktat en Opel manta gt/e -84 och tog allt som jag kunde komma på.
Tog hela fram och bakvagnen...
Har Asconan krängningshämmare orginal eller måste jag kapa ner fästena från mantan?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
asconan har krängningshämmare org, men mantans är styvare.

_________________
Johan Månsson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



helt ot, men jag tror att vi har tom samma orginalfärg på bilen
Ljusröd

snubblade över en 2.4L bottendel, den ska visst bara ha en annan slaglängd motför 2.2an
vet du om det stämmer?
Farbror Newton vorejuh trevlig att ha med i bilen
Vet du om det kan stämma, så man inte handlar på sig mer än man behöver...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
jo, det stämmer det Lröd har jag för mig den heter i papprerna

ok, jag vet inte så mycket om det blocken än, men jag tror det är annan slaglängd på det iaf. Vad har du tänkt dig för topp till den?

_________________
Johan Månsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Lite snabba svar på motorfrågorna:
2,0 2,2 och 2,4 har samma borrning 95 mm. Däremot skiljer slaglängden, alltså vevaxel, vevstakar och kolvar är olika för motorerna. 2,0 har 69.8 mm slag, 2,2 har 77,5 mm slag och 2,4 har 85 mm slag.
Alltså kan man lägga i en 2,4 vev med stakar och kolvar i ett 2,0 eller 2,2 block.
2,4 och 2,2 topparna har även lika utformning på insugskanalerna, de sitter högre upp och är större än 2,0 toppen. De har även större förbränningsrum.
Det är busenkelt att se vad det är för storlek och modell på motorn om man kollar motornumret på fördelarsidan, mitt på blocket.
Börjar det med 20S eller 20E så är det ett 2 litersblock, 22E betyder 2,2 liter och C24NE är 2,4 liter.
2,4 litersblocket skiljer sig lite från de andra, bla har de alutråg som sitter med M8 bult, plåttråg på de andra motorerna, sitter med M6. Alutråget passar inte i Ascona/Manta B eftersom det sticker ner framför framvagnsbalken. I övrigt är de lika utvändigt, samma motorfästen och generatorfästen mm.
Väldigt pedagogiskt blev det visst!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Anders Karlsson skrev:

Börjar det med 20S eller 20E så är det ett 2 litersblock, 22E betyder 2,2 liter och C24NE är 2,4 liter.
2,4 litersblocket skiljer sig lite från de andra, bla har de alutråg som sitter med M8 bult, plåttråg på de andra motorerna, sitter med M6. Alutråget passar inte i Ascona/Manta B eftersom det sticker ner framför framvagnsbalken. I övrigt är de lika utvändigt, samma motorfästen och generatorfästen mm.
Väldigt pedagogiskt blev det visst!


hoppas detta inte klassas som tråd kapning då det inte är min bil
Men passar då 2L tråget på 2.4? ienom att bara borra upp hålen lite ?
isof så kan man juh lösa det så?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



lindgren skrev:
Anders Karlsson skrev:

Börjar det med 20S eller 20E så är det ett 2 litersblock, 22E betyder 2,2 liter och C24NE är 2,4 liter.
2,4 litersblocket skiljer sig lite från de andra, bla har de alutråg som sitter med M8 bult, plåttråg på de andra motorerna, sitter med M6. Alutråget passar inte i Ascona/Manta B eftersom det sticker ner framför framvagnsbalken. I övrigt är de lika utvändigt, samma motorfästen och generatorfästen mm.
Väldigt pedagogiskt blev det visst!


hoppas detta inte klassas som tråd kapning då det inte är min bil
Men passar då 2L tråget på 2.4? ienom att bara borra upp hålen lite ?
isof så kan man juh lösa det så?



2.0 plåt tråget passar på 2.4 blocket,använd dom M8 bultar som alutråget sitter med förutom några i framkant som blir för långa(Alutråget är tjockare i godset).
Edit: Du behöver inte borra i tråget.
GLÖM inte att ta olje pickuppen från 2.0:an + fästet till den.
Sen får man borra upp ett nytt hål för olje stickan 12mm tror jag det va,(om man nu vill kolla olje nivå )


Kul med fler Asconor

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Nu, är denna bil såld, va väl lika bra annars så hade den väl rostat bort. platsen behövs till annat.

Men jag har annan bil som får agera busbil ibland med så inga tårar =)

_________________
Johan Månsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -80
4 besök senaste veckan (6500 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande