Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi A3 Sportback 3.2 DSG Quattro -06 | 5118 besök totalt |
Köpte ny bil i våras och gick med i Audiklubben för att få testa på bana.....blev helsåld och sen var det kört!!!!
Hittills har det blivit OZ superleggera (ombyggda för att få ett ET som passar), fyrpunktsbälte, KW justerbart chassi (höjd och dämpning), Haldex-uppgradering för mer moment på bakhjulen (jättekul!!!), lättare och lite friare avgassystem, lättviktsbatteri, en liten mappning, och själklart har jag slängt ut allt löst som verktyg, reservhjul, domkraft mm. På önskelistan står R-däck, bättre säte för bana, Schrick höglyftkammar, supersprint headers, en ny mappning och lite mer lättning. Hittade rejsa.nu och insåg att här måste jag ju vara med. Så mycket matnyttigt som fins här. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
Välkommen! Vilken läckerbil-läckerbit!
Haldex-uppgradering låter intressant. Är det bara mjukvaran man uppdaterar? |
Tja Krångel, tack för välkomnandet.
Haldex-uppgraderingen består av ett ventilhus med tillhörande elektronik som ska bytas mot det som sitter orginal på bilen. Ventilhuset sitter lättåkomligt på bakdiffen och går att byta utan att tömma diffen på olja eller något sånt. En lyft gör dock jobbet lättare. Sen kan det vara bra att göra en diagnos på Haldex-systemet på t.ex. en VAG-verkstad. Priset på uppgraderingen är 7900:- och den finns hos ACE-competition. Resultatet blir att bilen får mer effekt till bakhjulen vid acceleration och aktiv körning. Sen finns det även ett steg 2. Då får man en omkopplare på instrumentpanelen med tre lägen där du kan ställa den som orginal, steg1, och ett läge där du får ännu mer effekt till bekhjulen. Den uppgraderingen tror jag kostar ca 3000:- (står också på min önskelista) _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
Hej!
Jag hade en A3 2.0 TDI DSG som jag också tog ut lite på bana. Den är faktiskt roligare än vad de flesta tror. Det finns roligare bilar, visst, men som daily driver + banbil är det en bra kombination. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Cédric
Midjeremmarna är fästa i samma fästen som orginalbältet vilket är ok enligt det tekniska reglementet för racing. Det var dock lite klurigt att komma på hur axelremmarna skulle fästas. Efter mycket funderande tillverkade jag först ett stag av 60x2mm rostfritt rör som bultades fast i karossen i de övre fästena för bakre ryggstödet. Fyrpunktsbältet fästes sedan runt röret på sedvanligt sätt. Detta fungerade bra men var lite krångligt då ryggstödet behövde vara nedfällt och det tog tid att skruva dit det vid varje banträff. Jag har nu testat att använda de fästen som egentligen är till för barnstol och sitter mellan sittdyna och rygg i baksätet. Självklart är fästena rejält förstärkta och reglementsenliga. Dock ligger jag nära maxvinkeln på 45% så jag kommer nog fundera vidare på vad som blir den slutgiltiga lösningen. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
Alfons
Det fanns inget alternativ för mig när det gällde fälgar snygga och lätta, dock fanns de inte med rätt ET så lite svarvning och ändring behövdes för att de inte skulle ta i skärmkanterna. Mappningen, eller chippningen om man vill kallade så, gjordes av en kille som heter Jurgen Weise. Han anlitas av många chipfirmor i Sverige. Jag gjorde mitt hos It's Fun i Sthlm www.itsfun.nu På en i annars helt orginal bil så gör det 15hkr och 30nm. orginal så känns det som det saknas effekt efter ca 5000v/min men efter mappningen så drar den ordentligt upp till rödmarkeringen vid 6500v/min. 2500:- tar dom för det. [/u] _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
Christian
Bromsning blir aktuellt först när kammar, headers, insug och en ny mappning är åtgärdat. Tills vidare räcker det för mig att effektkurvan inte planar ut innan rödmarkeringen. Lättning ligger självklart också högt på listan. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
Våra race- och banåkarbilar Audi A3 Sportback 3.2 DSG Quattro -06 | 5118 besök totalt |