Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom S21 clubman (rs1800) -03
3774 besök totalt
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Phantom S21. Bilen kör jag i Automobil sports car cup (gamla sportvagnsmästerskapet) i clubmanklassen som är större än någonsin i år. Tröttnade på att kasa av dyrt gummi med en ganska potent BMW Z3 M coupé som jag körde i Roadsport A. Kan varmt rekomendera denna klass. Det finns inte någon klass som ger sådan kick för pengarna. En vinnarbil kostar begangnad runt 250-300" pengar. Den håller värdet bra och sliter lite däck. Att jämnföra med standardbilar blir löjligt. Värsta porschen eller Ferrari challange står still! Prestandan är grymt bra. Åker varvtider som är mycket snabbare än Stcc med en god chaufför. Därför är mitt råd till alla som lägger ner stora pengar på en standardbil, köp dig en clubman och känn på 2,5 G i kurvorna till lägre driftkostnad. Pm:a om ni vill ha tips om begagnade bilar. Har rätt bra koll på vad som finns.

Phantom är faktiskt byggd i Sverige då rättigheterna köptes av JNC AB 2001. Kolla mer på phantomracing.nu I Här följer lite info om bilen:
PHANTOM S21 - SINGLE SEATER RACERSPORT
Motor: Ford Zetec 1800 cc med Weber DCOE 40 förgasare. Avgasrör av extractortyp. Torrsump. Effekt 155 - 160 hkr. Lite drygt 3,6 kg per hästkraft!!
Transmission: Dogring, 4-växlad manuell växellåda. Ford Sierra slutväxel.
Chassi: Fackverk av stålrör, alt krommolybdenstål.
Kaross: Glasfiberarmerad polyester, alt kevlararmerad.
Framvagn: olika långa A-armar tillverkade av ellipsrör.
Pushrod med coil-overs placerade inombords. Egentillverkade uprights i härdad aluminium. Spårvidd 1.470 mm. ställbar droop stop.
Bakvagn: De-dion med liggande Wattlänk och fyra momentstag, coil-overs. uprights i härdad aluminium.
Kan förses med krängningshämmare. Spårvidd 1.430 mm.
Styrning: Titan kuggstång, aluminiumhus. Finns med olika utväxlingar.
Bromsar: Skivbromsar, AP racing caliprar, 4-kolvs fram och 2-kolvs bak. Full aeroquip. Balansvåg justerbar från förarplats.
Hjul: Speedline magnesiumfälgar med centrummutter. (snukigt lätta) 8,5" x 13" fram med Clubman 170/510. 10,5" x 13" bak med Clubman 210/570.
Aerodynamik: Främre splitter med venturis.
Plan botten med bakre diffusor. Justerbara vingar fram och bak. Heltäckande kaross kan väljas.
Vikt: 470 - 500 kg raceklar, beroende på specifikation.
Hjulbas: 2.240 mm.

Resultat hitentills i Automobil sports car cup:

Mantorp 2:a
Knutstorp 2:a
Kinnekulle 1:a, 1:a
Falkenberg 1:a
Anderstorp final körs den 16/9 och där avgörs om det blir seger i serien!
Mgcc i Rs klassen

Vårracet Knutstorp 1:a

Lite goa åkbilder tagna av Racefoto med Bengt-Åce bakom kameran:





_________________
Petter Berger
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



thumbs up Härlig bil!!! en seven med bra aerodynamik Vad sitter det för kammar I zetecen för att plocka ut 160hk?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Klart en av dom vettigaste klasser, jag saknar min gamla Mallock, nakdelen är den begrensade beganade utbudet mm.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Ja man kan säga att den har en del gemensamt med en seven såsom motorns placering och att chassit är uppbyggt i fackverk. De äldre clubmanbilarna var mer eller mindre seven med aerodynamiska former men idag är de moderna bilarna mer lika en formelbil i konstruktionen vad det gäller fjädring och chassibyggnation.

Vad det gäller effekten så är följande gjort och detta ska användas enligt reglementet: motorn får köras med en överdimension i kolvstorlek, toppen kan planas något (båda dessa förändringar är inte gjorda på min), Dunnel tändbox med varvstopp 7250 rpm, dubbla weber 40 med 36 mm halsring, extraktorgrenrör, formel ford svänghjul och torrsump. Det är vad som du får göra och detta räcker till ca 155-160 hk. Kamaxlarna får inte modifieras eller ens ställas annat än som original. En del av oss har motorer som är sammansatta av Dunnel. Han sätter ihop kolvar och stakar som är så jämna i vikt som möjligt

Begagnade bilar finns det ett par stycken just nu. B.l.a Mallock mk20 (gammal men fin för 90.000:-), Mallock mk29 för ca 160.000:-, Mallock mk31 för 200.000:- dkk, Phantom p94 vilken jag inte vet priset på samt en rent ny Phantom S22 för 300.000:- exkl. motor. I england finns det ett antal Clubmanbilar av varierande kvalité och årsmodell.

Mvh Petter Berger #75

_________________
Petter Berger
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Med lite fler clubman-bilar i MGCC's KM kanske även jag kan blir övertalad att sadla om.
Grattis till en bra säsong så här långt. thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Tyvärr så blir det att man inte klarar att åka allt. De flesta som åker Clubman åker Automobil cupen. Vi brukar vara mellan 15-18 bilar i startfältet där varav 5-6 från Danmark, 3-4 från Norge och resten svenskar. Ska åka höstracet med Mgcc. Kanske Ljungbyhed om jag hinner...

Mvh Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Phantom S21 clubman (rs1800) -03
3774 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande