Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Att förlänga en momentnyckel och få momentet rätt
<<   1, 2, 3
52 besök senaste veckan (22287 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Niklas Falk skrev:
Johan Lekås skrev:
Niklas Falk skrev:

En adapter med den längden ger mao +-50% av momentet beroende på hur den vinklas (0-180 grader).
.

Fast i -50% fallet (halvera momentet) måste man dra åt "fel håll", dvs dra i momentnyckeln som om man skruvar ur skruven. Hur många momentnycklar kan det? Inte min (om jag inte minns fel? Det klickar väl bara när man drar åt?)
Rita en bild så ser du hur det ser ut...
Jag tänker mig en förlängare som är hälften så lång som momentnyckeln, dvs du lägger fortfarande kraften på samma sida om skruven (och drar då medurs på en högergängad skruv).

Många momentnycklar är vändbara och kan även dra vänstergängade skruv.

Rita en bild var precis vad jag gjorde, och då blev det tok...Men nu begriper jag! (Jag tänkte mig situationen när man ska dra åt hjulmuttrarna på ett hjul som snurrar fritt)

_________________
Johan Lekås
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Westfield skrev:


Hm...ok. Jon80, jag hänger med, inser du har rätt, men jag gillar det inte


, var ju själv ute och svävade i samma tankar som du hade.. Fick också motvilligt krypa till korset

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Dude skrev:
DJ skrev:
Det spelar visst roll var och hur du håller på momentnyckeln!

"Klicken" sitter inte i skruvens centrumlinje, utan en bit ifrån, så det spelar visst roll var man håller handen på nyckeln. Man kan se det som att det redan från början finns en liten förlängare inbyggd i momentnyckeln.

Extremfallet blir om du håller handen precis över klickanordningen, då kan du dra oändligt hårt utan att nyckeln känner av nåt moment alls...



Det förutsätter att du kan ta tag i den del som roterar med hylsan(dvs efter momentmätpunkten).
Så fort du tar tag i ngn del som är direkt förbunden med handtaget och sitter före momentmätpunkten (klickmojängen), så kommer det inte spela ngn roll för det moment du vill uppnå.

På t.ex. en av mina momentnycklar, så är hela mätdelen inkapslad och har ingen "Led" som den viker sig runt. Enda sättet att lura den är att ta direkt i hylsan.


Jag skulle vilja säga att du har fel.

Det finns fog för att vi har våra krav på att testa momentet 5 gånger innan åtdragning.
Även fast momentnyckeln är inställd och kalibrerad enligt konstens alla regler.
(beror givetvis på hur noga man behöver vara)

Samma momentnyckel med samma inställning ger olika moment i olika händer.


[sidospår]
Det finns dock mycket raffinierade momentdragare.
En kund hade en gång med sig en utrustning från Renault som var helt datastyrd och mätte både moment och åtdragningsvinkel. En stor databurk med en massa kablar till nåt som liknade ett momentskaft som man bara behövde hålla still.

Har för mig den mätte momentet med hjälp av inbyggda trådtöjningsgivare i den axel som höll hylsan och drog skruven. Genom att mäta skjuvtöjningen i axeln så kunde man mäta momentet eftersom hela apparaten med givare, axel och allt var kalibrerat tillsammans.

Kostade en bit över halvmiljonen...

Kunden var givetvis fransk...
[/sidospår]

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Finns såna på varje station där man drar fast säkerhetsklassade produkter t ex airbags. Alla åtdragningar loggas så att man i efterhand kan utläsa exakt vilka skruvar som dragits åt och med vilket moment.
Mäter startmoment, slutmoment och åtdragningsvinkel har jag för mig, om nåt inte faller inom ramen så loggas ett fel och bilen spärras.

Slinter man med verktygen blir det dyrt för tillverkaren mao.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Skruv och åtdrgningsmoment är simpelt, eller???

Jag har inte riktigt än köpt hela resunumanget ÄN med förläningen
Måste tränga in först.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



De' va' då himskans vad denna tråd blev lång. För oss vanliga finns det bara två alternativ:

1. Köp en nyckel med "knäckpunkten" i linje med skruven; och håll var f-n du vill, eller
2. Köp en nyckel med "knäckpunkten" på "fel" ställe; och håll på strecket.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Att förlänga en momentnyckel och få momentet rätt
<<   1, 2, 3
52 besök senaste veckan (22287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande