Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Att förlänga en momentnyckel och få momentet rätt | << 1, 2, 3 20 besök senaste veckan (22307 totalt) |
Rita en bild var precis vad jag gjorde, och då blev det tok...Men nu begriper jag! (Jag tänkte mig situationen när man ska dra åt hjulmuttrarna på ett hjul som snurrar fritt) _________________ Johan Lekås |
||||||
, var ju själv ute och svävade i samma tankar som du hade.. Fick också motvilligt krypa till korset |
||||||
Jag skulle vilja säga att du har fel. Det finns fog för att vi har våra krav på att testa momentet 5 gånger innan åtdragning. Även fast momentnyckeln är inställd och kalibrerad enligt konstens alla regler. (beror givetvis på hur noga man behöver vara) Samma momentnyckel med samma inställning ger olika moment i olika händer. [sidospår] Det finns dock mycket raffinierade momentdragare. En kund hade en gång med sig en utrustning från Renault som var helt datastyrd och mätte både moment och åtdragningsvinkel. En stor databurk med en massa kablar till nåt som liknade ett momentskaft som man bara behövde hålla still. Har för mig den mätte momentet med hjälp av inbyggda trådtöjningsgivare i den axel som höll hylsan och drog skruven. Genom att mäta skjuvtöjningen i axeln så kunde man mäta momentet eftersom hela apparaten med givare, axel och allt var kalibrerat tillsammans. Kostade en bit över halvmiljonen... Kunden var givetvis fransk... [/sidospår] _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Finns såna på varje station där man drar fast säkerhetsklassade produkter t ex airbags. Alla åtdragningar loggas så att man i efterhand kan utläsa exakt vilka skruvar som dragits åt och med vilket moment.
Mäter startmoment, slutmoment och åtdragningsvinkel har jag för mig, om nåt inte faller inom ramen så loggas ett fel och bilen spärras. Slinter man med verktygen blir det dyrt för tillverkaren mao. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
De' va' då himskans vad denna tråd blev lång. För oss vanliga finns det bara två alternativ:
1. Köp en nyckel med "knäckpunkten" i linje med skruven; och håll var f-n du vill, eller 2. Köp en nyckel med "knäckpunkten" på "fel" ställe; och håll på strecket. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Racetech Att förlänga en momentnyckel och få momentet rätt | << 1, 2, 3 20 besök senaste veckan (22307 totalt) |