Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (15766 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Världens tuffaste bil!

Kanske kan du hitta ett korn av visdom här!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Underhållande och informativ läsning kraniel!

oskar, min bil har ju redan bra viktfördelning men kanske... fast baljan skulle ju bort, så det får hamna någon annanstans i sånna fall.

Har rivit vidare smått nu, ut med mittarmstödet, stereon å det där andra plastiga under handbromsen, nu är bara fästena för bältena ivägen för att jag ska kunna riva ut mattan.

Det går frammåt, måste beställa mina reservdelar nu, vilken alfa-reservdelshandlare är trevligast?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Nu har det kommit hem lite trevliga bitar!

Lite trevliga bromsprylar från pean åsså 105-serie casterstagskulleder, har fått lite servicedelar också, tyvärr fel oljetrycksmätare (sitter 2st, skulle haft den andra)


Några fynd från returbilen i malmö, som råkar ha fått in en annan röd 75TS från 89... Baklucka med hel reflexlist, ny grill och underdel till luftburk som kanske ska modifieras lite för att få in kallluft ifrån fronten på nåt vis... Köpte även en ny huv som ska utsättas för lite gjutäventyr vad det lider (lärde mig verkligen att uppskatta storleken på vår L200 som svalde huven utan att den ens stack upp över kanten på flaket


Till verket att göra en mall för de nya hålen i hjulhuset att fästa kullederna i.


Hela familjen (minus lillsyrran som inte var hemma) skred till verket att röja ur det som ska bli vårt nya garage/verkstad. Det kommer bli grymt gott om utrymme, väggen till vänster ska ner, taket ska bort, dörren rakt fram ska sättas igen, allt ska isoleras, nytt golv ska gjutas osv!


Bakom väggen till vänster i förra bilden stod en gammal skiktmaskin och skräpade, väldigt intressant arbete att riva ner, mycket våld gick åt väldigt bra terapi!

Får se hur mycket som hinns med i helgen, annars blir det ju ett par veckor påsklov ganska snart (inga omtentor, yay!). Framtiden håller nog ytterligare en tur till returbilen, hoppas fronten och dämparna är kvar (de hade en mystifik gul färg, men inga tillverkarnamn eller nåt, de såg lite slitna ut också... vi får se!)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Va kul att det rör på sig thumbs up
Ditt garage verkar lovande också

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
superkey
Limhamn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 17



tänkte bara skriva ett litet inlägg här nu när jag har haft min första dan med alfan.dröjer inte länge tills det blir vår=) tja hej

_________________
Anton Ekman

Ducati Monster S2R1000 -07
Alfa Romeo GTV -82
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Ny stol inhandlad och framkommen



har inte köpt några fästen än dock, får bli på måndag!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17



/OT/
Du råkar inte vara medlem på helsingkrona nation..?

Läser Teknisk Fysik nere i lund. Känner igen dig ^^


/OT/

Intressant projektbil, hadde varit gött att se den nån gång. Speciellt med tanke på att att det är en annan från LTH som pillar och kör bilen.

//Peter F05

_________________
Peter Valdt
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
BusHi skrev:
/OT/
Du råkar inte vara medlem på helsingkrona nation..?

Läser Teknisk Fysik nere i lund. Känner igen dig ^^


/OT/

Intressant projektbil, hadde varit gött att se den nån gång. Speciellt med tanke på att att det är en annan från LTH som pillar och kör bilen.

//Peter F05


Haha jo visst är jag det!! bor där faktiskt

Vad roligt! Håller du på med något projekt?

Anton Ekman här på forumet är också M04 å har också en röd 75TS, å vi har väl ungefär samma mål han och jag

Vi får allt ta å snacka lite via pm tror jag, droppar dig ett...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Inte en uppdatering på 7 månader och sen när det äntligen blinkar till snackar ni skola!

Nä, fram med några bilder på uppdateringarna nu!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Inte en uppdatering på 7 månader och sen när det äntligen blinkar till snackar ni skola!

Nä, fram med några bilder på uppdateringarna nu!


ok, får kapa en bild från antons tråd då:

golv å så i garaget klart för i år, ska helgjutas nästa år så vi får det 100% plant.

Sen ska lite isolering in å en av portarna ska byggas igen.

Har vart rätt loj på att åka hem å jobba med bilen... men innuti är plåten iaf 95% skrapad, bakdörrar är urkapade på plåt, kämpar med "lådorna" som stolarna suttit på då lite plåt måste lagas där under och sparcostolen kan inte sitta på dem ändå.

gula bilsteindämpare är hemkomna och ska monteras när resten av grejjerna funkar... just nu har jag problem med vänster drivaxel bak som inte vill lossa, 4st runtdrana insex. måste byta vänster bak bromsok då ena kolven hade låst sig ut yttre läge, slitit sönder hela belägget samt skivan och eldat upp damskyddet. så jag har snott ok från antons reservdelsbil...

Reservbaljan är borta... plockat av plastskärmarna bak och hittat lite rost under, kör på sniklagning där, kapa bort allt rostigt, smeta på rostskyddsgegga sen sätt på plastskärm igen, så vart det gjort på antons bil så det verkar kanon

annars, som synes, fram å bakspoiler av, lite rostfix där också.

Lite allmän el-urkapning har också gjorts, givetvis alla hissar å sånna dumheter bortplockade... instrumentbrädan har fått stryka på foten, ska svänga ihop nåt så jag kan fästa hastighetsmätare och värmereglagen på ett fint sätt bara, å dölja lite kablage.

Annars var det väl inte så mycket, har fått upp suget bra nu igen i alla fall, med garaget hyfsat klart å sådär! Ska ut igen nästa helg, hoppas kunna påbörja lite fibergjutningsäventy å förhoppningsvis få loss den drivaxeln.

till next time,

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jösses här händer det grejjer thumbs up thumbs up
Har varit tyst i tråden ett tag men det verkar inte ha stått stilla.
Lycka till i fortsättningen och jag hoppas att se bilen på banan nästa sommar .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Efter en lång sommar med fokus på väldigt mycket annat än bilar har det börjat hända lite saker i garaget igen, bilen är på villovägar men väl valda delar av den är i allafall kvar.

Nån har varit å kladdat svart gegg på motorhuven


Kan det vara den här typen?


Det är nån som har vart framme å fixat till lite bling också... Jag skyller på farsan tror jag


Var tvungen å se fall fälgarna blev snygga i svart också, men säg inget till Anton för de är hans...


Det var väl allt för stunden... ska gömma mig i garaget å se vad den maskbeklädda mannen hittar på härnäst!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare


Det verkar ha blivit något slags huvskydd!!

Robert Ajdén för den ypperliga fiberguiden som jag insåg att jag inte läst helt noggrant nu när jag kom in, skulle ju rensat kanterna innan jag tog loss den... nåja det är la bara lägga tillbaks å get to work!

Det var lite svårare än jag trott att få dit divinycellen på ett bra sätt, men det blir nog bättre på själva huven sen, gjorde det nog lite väl svårt för mig i det här fallet också. För övrigt den första glasfiberdetalj jag gjort!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Idag hjälpte Fridh mig med sin stora rörtång, nu är 75an utan drivaxlar skivor och ok.

Den har även blivit med servicehål i bagageutrymmet ner till bakbromsarna, underlättar montering och luftning på ett aldeles ypperligt sätt thumbs up

På framtidslistan står, nytt bromsrör bakåt, nya rör till tkorset på diffen, montera dit de "nya" bakoken och skivorna, skruva dit framoken, evt svarva av de skivorna något...

Det går lättare att ta sig till garaget mitt ute i ingenstans 6 mil bort när man har bruksbil

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Bra att du satt fart igen. Om du får till snittsen kanske du skulle kunna göra huv och baklucka åt oss?

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -89
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (15766 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande