Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type-R -04
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (8393 totalt)
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 46



OT:Att köra på VTEC nocken hela tiden vore rätt värdelöst då kraften på låga varv skulle vara jäkligt kass.

Poängen med VTEC är ju att man kan köra riktigt stygga kamprofiler utan att förlora kraften på låga varv dvs så är VTEC det bästa ur två världar. Både "mormor" kamprofil för bra egenskaper i vardagskörningen och en "race" profil för bra med effekt på höga varv.

CTR:en har ju i-VTEC vilket även innebär att det är variabla kamtider på insugskammen, kamdrevet kan ställas 60 grader fram och tillbaka av ECU:n om jag inte minns fel. (60 grader låter jävligt mycket nu när jag skriver det, kan inte svära på om det stämmer)

Jäkligt fin kärra mooseman!

_________________
Per Björe-Dahl
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Babbe skrev:
Måste fråga, hur det är att växla med den lite ovanliga placeringen av spaken, är det som vanlig eller?
Har undrat det länge.


Känns lite skumt till en början, men när man väl vant sig vill man aldrig byta. Jämför gärna placeringen på spaken med placeringen på spaken i tävlingsbilar.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Öberg Blyfot skrev:
En annan grej jag funderat över.

Går det inte byta kam eller något så att det blir VTEC all the way och inte bara på toppen?

Vore kanon om man kunde slippa "mormors-känslan" upp till 6k rpm eller vart gränsen går.

Erik: du får gärna svara på pmet om du har lust


Det man får göra är att mappa om databoxen eller skaff en sk vtec-controller. Dock så är det inte så lätt som att bara flytta ner vtec-tröskeln och så vips får man massor med effekt. Men visst, ett par hundra varv till med vtec hade varit trevligt på 2:an och 3:an. På 4-6 är det helt ok nu med den nya lådan med kortare växlar. thumbs up

Ska genast svara på PM, sorry

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Lynxen skrev:
OT:Att köra på VTEC nocken hela tiden vore rätt värdelöst då kraften på låga varv skulle vara jäkligt kass.

Poängen med VTEC är ju att man kan köra riktigt stygga kamprofiler utan att förlora kraften på låga varv dvs så är VTEC det bästa ur två världar. Både "mormor" kamprofil för bra egenskaper i vardagskörningen och en "race" profil för bra med effekt på höga varv.

CTR:en har ju i-VTEC vilket även innebär att det är variabla kamtider på insugskammen, kamdrevet kan ställas 60 grader fram och tillbaka av ECU:n om jag inte minns fel. (60 grader låter jävligt mycket nu när jag skriver det, kan inte svära på om det stämmer)

Jäkligt fin kärra mooseman!


Man tackar för berömmet, blev lite putsande i påsk.

Nu är ju inte jag så inne på just grader mm på kammarna, men när man kollar på kammarna så råder ju ingen tvivel om att det gynnar med vtecen på högvarv. Som du skriver är ju i-vtec mkt bättre än "gamla" vtec, inte alls samma "turbo-kick" när den kliver in, och heller inte lika taskigt mellanregister.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Betyder inte i-vtec att motorn har trestegs-vtec.
Altså fungerar den som en vtec-e motor på låga varvtal, och i mellanregistret funkar den som vanligt och på höga varv så är det prestanda-vtec?

Edit: Sökte lite på google och det var det tydligen inte så ignorera allt ovan.
Hittade däremot en bra länk om man vill läsa mer om i-vtec
http://asia.vtec.net/article/k20a/

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Mycket intressant läsning!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
D.Nilsson
Skåne
Här sen Mar 2005
Inlägg: 21



Lynxen skrev:
OT:Att köra på VTEC nocken hela tiden vore rätt värdelöst då kraften på låga varv skulle vara jäkligt kass.

Poängen med VTEC är ju att man kan köra riktigt stygga kamprofiler utan att förlora kraften på låga varv dvs så är VTEC det bästa ur två världar. Både "mormor" kamprofil för bra egenskaper i vardagskörningen och en "race" profil för bra med effekt på höga varv.

CTR:en har ju i-VTEC vilket även innebär att det är variabla kamtider på insugskammen, kamdrevet kan ställas 60 grader fram och tillbaka av ECU:n om jag inte minns fel. (60 grader låter jävligt mycket nu när jag skriver det, kan inte svära på om det stämmer)

Jäkligt fin kärra mooseman!



det är 50 grader

_________________
Daniel"Lillen" Nilsson

Kör Honda s2000 -00

www.hondaklubben.com

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen
Citera
Lövet.
Helsingborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 9



Erik (fd Mooseman) skrev:
Öberg Blyfot skrev:
En annan grej jag funderat över.

Går det inte byta kam eller något så att det blir VTEC all the way och inte bara på toppen?

Vore kanon om man kunde slippa "mormors-känslan" upp till 6k rpm eller vart gränsen går.

Erik: du får gärna svara på pmet om du har lust


Det man får göra är att mappa om databoxen eller skaff en sk vtec-controller. Dock så är det inte så lätt som att bara flytta ner vtec-tröskeln och så vips får man massor med effekt. Men visst, ett par hundra varv till med vtec hade varit trevligt på 2:an och 3:an. På 4-6 är det helt ok nu med den nya lådan med kortare växlar. thumbs up

Ska genast svara på PM, sorry


Finns VTEC killer kammar som säljs av TODA Racing.

_________________
Fredrik Löfgren

Honda S2000
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003
Inlägg: 106



Lövet. skrev:

Finns VTEC killer kammar som säljs av TODA Racing.


Skulle du kunna berätta lite kortfattat om dessa?

VTEC:en börjar 1000rpm tidigare och är aggresivare och ger mer effekt?

Ca pris? Man blir jäkla sugen på en Type-R med lite godis

_________________
Michael Öberg
Citera
Ola E
Limhamn
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



Öberg Blyfot skrev:
Lövet. skrev:

Finns VTEC killer kammar som säljs av TODA Racing.


Skulle du kunna berätta lite kortfattat om dessa?

VTEC:en börjar 1000rpm tidigare och är aggresivare och ger mer effekt?

Ca pris? Man blir jäkla sugen på en Type-R med lite godis


och man blir inte mindre sugen när man får höra en Type-R med lite godis! :woot:

_________________
Ola Ekström, Skåne
Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005
Inlägg: 195



Öberg Blyfot skrev:
Lövet. skrev:

Finns VTEC killer kammar som säljs av TODA Racing.


Skulle du kunna berätta lite kortfattat om dessa?

VTEC:en börjar 1000rpm tidigare och är aggresivare och ger mer effekt?

Ca pris? Man blir jäkla sugen på en Type-R med lite godis


Kortfattat, man tar bort VTEC kamnocken på varje "nockpar" så är de andra två nockarna/par högre lyft på istället. Samt spärrar alla 3 lyftare med varann, eller i TODAS fall får med nya lyftare.

Dvs man får en bil som är näst intill okörbar på gata men ett monster på bana. Sen är lyft o duration osv annorluda på VTEC killer cams mot orginal

TODA VTEC killer cams:


Integra Dc5 orginal:


*reservation för felstavning

_________________
Mvh Martin Peterson

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



att köra med vtec killercams är helt lönlöst om du använder bilen på gatan...

de kit med killercams som finns, så är det ruggigt stygga profiler, och du bör ligga på ett konstant varv på typ jätte mycket.. (7k och uppåt.) endast för rena rejs bilar.

det finns vtec kammar med liknande profiler på hög varvsnocken, visst, du har lite mindre roterade massa på kammen och lite lättare ventilmekanism, tar säkert 1 häst

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003
Inlägg: 106



Men helt lönnlöst är det väll inte med killercams?

Går bilen segare än orginal med killercams förutom i toppregistret där den går som fasen?

Det stod även på Todas sida att vtecen började vid 4800rpm, det är väll positivt vid allmän trafikkörning, eller är bilen jetteseg även vid tidig vtec?

_________________
Michael Öberg
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



med killercams kommer den va så gott som död på lågvarven ja.

enda tillfället det är bra, det är vid bankörningar eller strippenkörningar, och dessutom kan du plocka nästintill samma effekt med vanliga eftermarknadskammar.

var vtec ska gå in mappar man fram. På todas n2 kanske 4800 är lagom, på skunk2 pro2 kanske 5100 är lagom, beror på setupen i övrigt.
byter du kammar och gör inget mer, kommer vtec gå in på samma varv som orginal.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Nu är bromsarna monterade och klara. Ferrodoklossar o slitsade skivor skall göra susen. Jag har dock planer på att snickra ihop riktig bromskylning från de idealiska luftintagshålen i fronten. Om man tar hål i bromssköldarna och svetsar på en adapter till luftslangen så borde det gå att få riktigt bra resultat.

Hjujlinställning på tisdag, sen är det körning som gäller resten av säsongen!!


OT. Någon som vet vilka som marknadsför ACE-fälgar i Sverige? /OT.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Nu har bilen varit ute på en riktig test. Har kört ett par varv konbana innan, men i torsdags var det Superstage på schemat hela dagen med Hondaklubben. 1.34.66 på regummerade sulor, det kommer bli mycket intressant och se hur det går med r-däcken som ligger och väntar i källaren.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Nu har jag kört Mantorp och Gelleråsen samt 5 superstage och 3 konbanor till. Jag älskar verkligen bilen, det är helt otroligt hur en snudd på original bil kan bete sig så bra på bana.. HONDA

Sedan jag skrev sist har jag monterat "camber-bolts" i det övre av de undre infästningarna till fjäderbenet. Detta gav ca 1 grad mer negativ camber. Detta verkar ha gett en camber som sliter jämnt och fint över däcken på bana.

Hjulvinkelprotokollet ser ut som såhär. Det enda oortodoxa är väl att jag kör med anseenlig toe-out bak. Bilen är lite svansvilligare, men det ser jag faktiskt bara som positivt. Passar min körstil perfekt.



Sedan har jag köpt och åkt slut på mina 205/50-15 Toyo R888 som jag monterat på tidigare i tråden nämnda mattsvarta Rota Slipstream 7x15".

Bil på konbana!:




Nu är det bara en bankörning kvar på säsongen med Hondaklubben på Sturup 30/9 sedan blir det välförtjänt vintervila!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Erik "Mooseman'' skrev:
Hjulvinkelprotokollet ser ut som såhär. Det ensa oortodoxa är väl att jag kör med anseenlig toe-out bak. Bilen är lite svansvilligare, men det ser jag faktiskt bara som positivt. Passar min körstil perfekt.


Liite svansvilligare?
Trodde det var du som körde RWD på väg till öland....

Kul att du är nöjd med stålet!
Kommer du köra vidare på 888? eller var lite wild'n crazy och testa nått nytt?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Jag är inne på o prova michelins r-puckar till nästa säsong. Har ev fått tag i däck till bra pris, annars får det bli R888 igen med större rullomkrets. Upplever att anliggningsytan mot marken blir lite liten med 5% mindre rullomkrets.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type-R -04
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (8393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande