Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
funderingar ang inställning av hjulvinklar
2 besök senaste veckan (2628 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
hur påverkas hjulvinklarna beroende på storlek på fälgar och rullomkets


om man tex ställer hjulen fram 0 i toe och - 3 grader camber med ett par 18"hjul sen har 17" hjul med mindre rullomkrets

vilka värden påverkas och hur mycket?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Har för mig jag läst någonstans att någon vinkel ändras vid byte av däck? Men när jag funderar logiskt på det hela, så förstår jag inte riktigt varför? Möjligen om jag läste om Toe i mm, och det ändras ju beroende på vart man mäter, men Toe i grader borde vara samma. Styrradien kan ju iof ändras beroende på offset skillnader, och bredd på däcket.

(inser själv att jag egentligen inte borde svara då jag inte direkt kan påstå att jag vet )

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Inga vinklar ändras om du byter bromskivor, hjulmuttrar, fälgar eller däck. Det går lika bra att mäta på spindeln/navhållaren.

Scrubradien ändras om du byter offset på fälgarna eller använder spacers, byter du däck ändras det inte alls (om du nu inte hittat assymetriska däck som breddar utåt eller innåt ).

Däremot kan bekväm/lämplig/snabb inställning bli lite olika beroende på resten (olika däck gillar olika mycket camber tex).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om man bara jobbar i grader, så är det inga problem att ändra stl på hjulen.
Däremot skiljer det sig om man jobbar i mm (det används ju bara vid toe) om man har olika diameter på fälgarna.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
så om man skulle ställa 1mm toe på en 18" fälg hur mycket skulle den ändras på en 17"

borde gå att räkna ut

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Spjuvern skrev:
så om man skulle ställa 1mm toe på en 18" fälg hur mycket skulle den ändras på en 17"

borde gå att räkna ut


Ja, det finns knappt ngt som är enklare att räkna ut. Det blir ungefär 17/18 vilket är ungefär 0,94 mm om du byter till 17" utan att skruva på toe-inställningen.

_________________
Pär Hylander
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Spjuvern skrev:
så om man skulle ställa 1mm toe på en 18" fälg hur mycket skulle den ändras på en 17"

borde gå att räkna ut


Ja, det finns knappt ngt som är enklare att räkna ut. Det blir ungefär 17/18 vilket är ungefär 0,94 mm



om ja alltså har tex 1mm toe in med 18" blir det 1,94mm toe in lr 0,06mm toe in med 17"




Dude skrev:
om man bara jobbar i grader, så är det inga problem att ändra stl på hjulen.
Däremot skiljer det sig om man jobbar i mm (det används ju bara vid toe) om man har olika diameter på fälgarna.




förstår inte hur det skulle bli skilnad på om ja mäter toe in i grader lr mm förhållandet borde bli samma
eller?yter till 17" utan att skruva på toe-inställningen

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Spjuvern skrev:
Pär Hylander skrev:
Spjuvern skrev:
så om man skulle ställa 1mm toe på en 18" fälg hur mycket skulle den ändras på en 17"

borde gå att räkna ut


Ja, det finns knappt ngt som är enklare att räkna ut. Det blir ungefär 17/18 vilket är ungefär 0,94 mm



om ja alltså har tex 1mm toe in med 18" blir det 1,94mm toe in lr 0,06mm toe in med 17"




Dude skrev:
om man bara jobbar i grader, så är det inga problem att ändra stl på hjulen.
Däremot skiljer det sig om man jobbar i mm (det används ju bara vid toe) om man har olika diameter på fälgarna.




förstår inte hur det skulle bli skilnad på om ja mäter toe in i grader lr mm förhållandet borde bli samma
eller?yter till 17" utan att skruva på toe-inställningen


Skojjar du?

Nä, ställer du 1 mm toe på fälgkanten med din 18"hjul och sen skruvar av dom och skruvar på din 17" och mäter igen så kommer du att mäta upp 0,94 mm.

om du ställer 1 mm toe med din 18 tummare så kanske det motsvarar säg 0,1°. Skruvar du sen på din sjuttontummare och mäter så är det fortfarande 0.1°, exakt & precis. Däremot så har det ju ändrat sig från 1 mm till 0,96 mm.

om du ritar en triangel och mäter på den så har ju sidorna vissa längder och hörnen vissa gradtal. Om du ritar en triangel som ser precis likadan ut med i halva storleken så blir ju sidorna bara hälften så långa, men vinklarna är ju fortfarande domsamma. Samma princip med toe.

Men, även om du mäter i mm så blir skillnaden mellan 17 och 18" så liten att du kan strunta i den

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Skojjar du?


Nu skall du vara snäll Pär


Pratar man mm så måste man ange en mätlängd.
En fälj dimension är lite flumig var man skall mäta.
Iof blir felet tämligen litet typ 17" e 18".

Anger man därimot en vinkel är det klockrent.
Man har bara ETT tal/parameter att hålla kolla på.
Vet man sen vinken kan man lätt räkna ut måttet man skall mäta på vilken jä... mätlängd som hälst.

Tydligare???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Per

skojar du..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
tack för svar nu är ja överens med er

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Racetech
funderingar ang inställning av hjulvinklar
2 besök senaste veckan (2628 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande