Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech funderingar ang inställning av hjulvinklar | 2 besök senaste veckan (2628 totalt) |
hur påverkas hjulvinklarna beroende på storlek på fälgar och rullomkets
om man tex ställer hjulen fram 0 i toe och - 3 grader camber med ett par 18"hjul sen har 17" hjul med mindre rullomkrets vilka värden påverkas och hur mycket? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Har för mig jag läst någonstans att någon vinkel ändras vid byte av däck? Men när jag funderar logiskt på det hela, så förstår jag inte riktigt varför? Möjligen om jag läste om Toe i mm, och det ändras ju beroende på vart man mäter, men Toe i grader borde vara samma. Styrradien kan ju iof ändras beroende på offset skillnader, och bredd på däcket.
(inser själv att jag egentligen inte borde svara då jag inte direkt kan påstå att jag vet ) Mvh Jon |
||||||||
Inga vinklar ändras om du byter bromskivor, hjulmuttrar, fälgar eller däck. Det går lika bra att mäta på spindeln/navhållaren.
Scrubradien ändras om du byter offset på fälgarna eller använder spacers, byter du däck ändras det inte alls (om du nu inte hittat assymetriska däck som breddar utåt eller innåt ). Däremot kan bekväm/lämplig/snabb inställning bli lite olika beroende på resten (olika däck gillar olika mycket camber tex). |
||||||||
om man bara jobbar i grader, så är det inga problem att ändra stl på hjulen.
Däremot skiljer det sig om man jobbar i mm (det används ju bara vid toe) om man har olika diameter på fälgarna. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Ja, det finns knappt ngt som är enklare att räkna ut. Det blir ungefär 17/18 vilket är ungefär 0,94 mm om du byter till 17" utan att skruva på toe-inställningen. _________________ Pär Hylander |
||||||||
om ja alltså har tex 1mm toe in med 18" blir det 1,94mm toe in lr 0,06mm toe in med 17"
förstår inte hur det skulle bli skilnad på om ja mäter toe in i grader lr mm förhållandet borde bli samma eller?yter till 17" utan att skruva på toe-inställningen _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Skojjar du? Nä, ställer du 1 mm toe på fälgkanten med din 18"hjul och sen skruvar av dom och skruvar på din 17" och mäter igen så kommer du att mäta upp 0,94 mm. om du ställer 1 mm toe med din 18 tummare så kanske det motsvarar säg 0,1°. Skruvar du sen på din sjuttontummare och mäter så är det fortfarande 0.1°, exakt & precis. Däremot så har det ju ändrat sig från 1 mm till 0,96 mm. om du ritar en triangel och mäter på den så har ju sidorna vissa längder och hörnen vissa gradtal. Om du ritar en triangel som ser precis likadan ut med i halva storleken så blir ju sidorna bara hälften så långa, men vinklarna är ju fortfarande domsamma. Samma princip med toe. Men, även om du mäter i mm så blir skillnaden mellan 17 och 18" så liten att du kan strunta i den _________________ Pär Hylander |
||||||||
Nu skall du vara snäll Pär Pratar man mm så måste man ange en mätlängd. En fälj dimension är lite flumig var man skall mäta. Iof blir felet tämligen litet typ 17" e 18". Anger man därimot en vinkel är det klockrent. Man har bara ETT tal/parameter att hålla kolla på. Vet man sen vinken kan man lätt räkna ut måttet man skall mäta på vilken jä... mätlängd som hälst. Tydligare??? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Racetech funderingar ang inställning av hjulvinklar | 2 besök senaste veckan (2628 totalt) |