Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318is
2 besök senaste veckan (10135 totalt)
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Saxar från projekttråden på zatzy.com

Hej!

Välkomna till min projekttråd.


Lite bakgrund på mig:

Jag heter Linus, är 20 år och studerar i Lund. Jag läser naturvetenskapliga programmet med en inriktning på fysik. Jag fattade intresse för bilar när jag tog mitt körkort, sen dess har jag haft en ford scorpio och har för nuvarande en saab 900.

Efter att ha läst ändlöst många projekttrådar blev man sugen på en egen, därför började jag leta efter något roligt och smaken föll på att köra racing. Efter några minuter på rejsa.nu så upptäckte jag att 318is var det självklara valet.

Jag for upp till Värnamo för att köpa en röd 318is som stod och samlade damm som reservdelsbil. Snubben som hade den hade dock inte tagit några reservdelar från den och passade då på att sälja den för en rimlig slant.

Eftersom jag inte kan så mycket om bilar i praktiken så valde jag att köpa denna som inte kostade så mycket, så om det sket sig så var det inte så illa.


Bilen:

Som sagt så är detta en Bmw 318is 16v -90. Det lilla s:et betyder sport, och gör stor skillnad mot en vanlig 318i. Vad jag har hört så ska det finnas likheter i chassit mellan 318is och m3. Motorn heter M42 och har fyra cylindrar på totalt 1.8l, kedja och dubbla kammar. Den utvecklar 136hk, dvs mer än en 320i som är en sexa på 2.0l. I min bil är motorn utbytt och har gått okänt antal mil. Karossen har gått 25 000mil.
För övrigt är väl bilen som att förvänta från denna åldern och mil.


Planerna:

Eftersom bilen ska gå på bana så kommer de mesta pengar att läggas på väghållning och bromsar. Sen kommer det göras lite med motorn med. Men först ska den rustast upp så att den inte pajar ute på banan. Bilen är obes och oskattad, så detta är prio 1. Sen ska det göras något åt rosten, som finns lite överallt, dock ganska begränsat undertill. Det mesta inom tuning kommer att köpas från Danmark via www.koed.dk

Pengarna finns inte än, jag håller på att sälja min saab som ska finansiera projektet. Så när den är såld så släpper det, för just nu har jag knappt råd att köpa bättre verktyg.

Jag måste också köpa ett nytt oljetråg, det gamla sprack när jag skulle köra in i garaget. Kanten var lite hög och tråget ska sitta lågt som fasen på denna modellen.


Bilder:

Jag gillar projekttrådar med mycket bilder i, därför kommer jag försöka lägga in många bilder till er.

Då kommer bilderna. De är tagna från mina föräldrars garage som jag använder som mekplats.
----



Här syns oljan som rann ut när aluminiumtråget sprack. Bakluckan är också avmonterad för rostlagning.




Interiören. M-technic ratt. Liten spricka i instrumentpanelen. Sunkig bilstero. Övrigt bra skick.


Baksätet. Väldigt fint. Sunkiga högtalare. Allt i stereoväg ska ut.


Lacken är inte den bästa, men går att polera upp ganska så mycket. Har provat på ett ställe.



Framifrån. Tycker E30 är sjukt ball. Dimljusen verkar vara tagna, samt är regplåten nerflyttad. Varför vet jag inte. Den lilla is-läppen verkar också fattas längst ner på framspoilern.


Bakluckan. "Påbörjad" rostlagning. Visade sig att borrmaskinen från biltema var för slö, ska försöka få tag i en vinkelslip så jag kan fortsätta. I väntan växer rosten som ogräs på den nakna plåten.



Underifrån. Relativt fräsch, ett hjullager som behöver bytas. Undre delen av oljetråget avplockat, oljepumpen och mätstickröret sticker ut.



oljetråget. Skrot.



oljettråget, övre del. Tyvärr så hängde en bit med här. Så det blir att byta hela som går över hjulupphängning och balkar. Blir en del jobb.



Motorn.


Bromskylare. Intaget sitter brevid dimljusen, leds sen genom denna tunneln till bromsarna. Jävligt ballt tycker jag.

Det var bilderna det.

Projektet kommer tyvärr gå sakta framåt tills jag fått sålt min saab, så uppdateringarna kommer gå sakta. Tills dess kan ni väl kommer med förslag på vad som kan göras. Har nästintill ingen verkstadsvana, så tips och kommentarer är varmt välkomna.

Mvh Linus

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Uppdatering!

Har nu fått tag i lite grejor som behövdes för att börja rostlaga. Jag har aldrig rostlagat förut så jag förväntade mig inte något bra resultat, men övning ger färdighet. Så jag provade lite. Här är resultatet.


Jag slipade bara ner rosten så gott jag kunde. Många dubbelvikta plåtar gjorde det svårt att få med all rost.



Närmare bilder.


Man fick ganska fula prickar av de varma slipresterna i lacken.


Utsidan.

Stackars bil :/

Det var allt för denna gången. Kommer att fortsätta med bakluckan när jag får tid. Ska också köpa lite mer skivor, de går åt snabbt som fan.

Mvh Linus

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Trevligt att du också fastnat för BMW Ser ut som du har en hel del rostjobb framför dig om jag var du så skulle jag nog köpa nya plåtar på bmw eller leta beg. i bättre skick....bakluckan kommer börja rosta snart igen tyvärr
Finns säkert många andra här på rejsa som kan ge många tips till dig då det är många som sagt som bygger på denna modellen......

/Ricke

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Kul med ett till bmw projekt Blir nog fason på denna med. Finns ju som sagt en hel drös med vetenskap på denna modell på forumet.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Hej! Lycka till med bilen! E30 är skitskojjiga!

Trist med rosten, men man blir nog aldrig av med den. Det får bli ställningskrig...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Uppdatering!

Nu har jag fått sålt min saab, så nu finns det pengar till grejor. Har vart på biltema två rundor och köpt det som behövs. Har beställt ett Simons sportsystem från micro. Har även handlat ett nytt tråg på en skrot i malmö.

Har haft lite garagehjälp så vi har fått endel gjort på bilen i helgen och i veckan.

Istället för det vanliga luftintaget så har vi byggt adapter som ska leda till ett sportluftfilter, som ska ta luft från öppningen där dimljusen sitter. Luften kommer därifrån via ett aluflexrör. Ett scoop har även fixats som ska sitta i huven och dra ner mer kall luft till filtret.

Vi har också börjat ta bort styrstavar och dyligt för att komma ut tråget. Det visade sig vara svårt, får inte av det från rattstången. troligtvis räcker inte detta utan vi kommer nog bli tvugna att ta ner frambalken med. Packningar, ny olja, styrservo olja och oljefilter är också fixat.

Annat vi har gjort är att rostlaga framskärm, rostlagat backspeglar. Slipat ner vingen. mm.

Äntligen har kameran och dess sladd återfunnits och jag kan lägga upp bilderna. Bilderna:


"Röran" Är dålig på att städa upp, blir en jäkla röra.






Luft! Ska bli kul att se om detta funkar. Bonnmeck på högsta nivå. Röret ska fästas i en aluminiumplåt bakom lyktan, som samtidigt som fungera som avskärmning.


Lmm. I de fyra hålen ska vårt hemmagjorda rör sitta. Vi har tagit den biten som sitter i luftburken att bygga på. I slutet ska ett KN-filter sitta, detta innanför avskärmningen.




Så ska detta se ut.




Färdigt! Setlim som grund, glasfiberspackel och sprayspackel. Avslutades med svart hammarlack.


Stötfångare avmonterad. Fin bakom.




Rostlagningar. Plåten på framskärmen är lövtunn . Ska spacklas. Backspeglarna hade oxiderat (aluminium), de målades med rostskyddsfärg, får räcka.




Skivorna fram. Håller på att bli av med styrstavar osv för att komma åt tråget.



Skivorna bak och stötdämpare. Gula Koni? De är inte gula där fram, någon som vet? Hur kan man kolla?


Det "nya" tråget har kommit. Ska rengöras litegrann.


Erm... öl.... mekanikerns viktigaste verktyg!


Vingen lackas, blir inte så bra men det räcker såhär. Blev ganska ojämn när den slipades ner. Vart röd innan.




Det nya avgassystemet har också kommit. Kan tipsa om att micro har 15% rabatt på avgassystem i helsingborg.


Det gamla avgassystemet, ska tydligen vara nytt då förra ägaren hade problem med avgasvärden och bytte hela. Av märket Walker, till salu! PMa

Mvh Linus

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



Hur går det med bilen?

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Anders Toll
Växjö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 93



infinity_ skrev:
Skivorna bak och stötdämpare. Gula Koni? De är inte gula där fram, någon som vet? Hur kan man kolla?

Mina gamla dämpare på min is var också gula innan jag satte dit min gula Koni. Fram var de svarta.
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Anders Toll skrev:
infinity_ skrev:
Skivorna bak och stötdämpare. Gula Koni? De är inte gula där fram, någon som vet? Hur kan man kolla?

Mina gamla dämpare på min is var också gula innan jag satte dit min gula Koni. Fram var de svarta.


Japp, samma på min. Hittade ett bmw-märke på dem. Det var ett tag sen jag uppdaterade tråden här på rejsa, på zatzy är den up to date. Får ta och uppdatera den här med.

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Här kommer alla de gamla uppdateringarna:

23 Juli:

Uppdatering!

Nu har vi varit ute i garaget och fixat lite. Det har gått framåt med tråget, tills det krävdes en invändig torx, som vi inte hade. Vi fick stanna där, började lite på bromsar och så. Fick loss draget (till salu). Lackade även bakluckan och främre skärmkanten.

Känns drygt och stagnerande nu, men detta för att det finns för mycket saker i garaget. Så fort vi får på det nya tråget och bilen rullar så kan jag få ut den och städa upp. Ska montera hyllor och liknande på väggen så jag kan hålla ordning på alla verktyg. Däck finns i överflöd, så några sånna ska nog också läggas undan/slängas/säljas.

Bilder:



Bakluckan. Vi satte skarven under vingen så att man inte ser nyansskillnaden. Gjordes med sprayburk från micro.



Skärmen. Blev inte likabra, men det satsades inte på förarbete, rosten togs bort, orkade spackla hela. Lagade de hålen som fanns.


Denna har jag lånat av en polare, lär komma väl till pass.


Tråget. Rengjordes, får inte bort all olja som fastnat, vågar inte slipa för mycket heller.


Undre delen blev bättre, det enda som bekymrar mig är en lite spricka i botten, precis vänster om avtappningspluggen. Närmare bild:


Vad säger ni som kan om detta? Är det något att oroa sig för? Är det något vidare stort tryck i blocket?


Skiva fram. Frambromsarna är renoverade, de är i bättre skick än de där bak.


Var en del kvar på beläggen med.


Bromskolven, lagom rostig.


Denna bubblan är lite oroande


Hjullager fram.


Hjullager fram, andra sidan. Detta är kasst, känns på det om man drar det runt, blir segt vid ett ställe. Har ett begagnat som ska sättas där istället.


Hjullager och bromsbackar bak. Backarna på denna sidan var bra, på den andra sidan så hade fjädrarna rostat sönder. Är dessa svåra att byta?





Servon nere, kommer åt tråget lättare nu. Var ett helvete att få av den från rattstången, men det gick tillsist.


Lyckades även med att böja en styrled, får nog bytas.


Här är de utvändiga torxskruvarna som ställde till det för oss. Nu har jag ett kit som ska lösa detta problemet. En bra fråga är om jag kommer få en växellådsoljedusch om jag plockar av tråget som sitter emot växellådan?



Bagaget. Passade på att knacka fram lite rost. "Bara ytrost" enligt förra ägare



Blev tvugna att ta av ratten för att undersöka rattstången.

Detta var allt. Har kameran hemma nu hela tiden, så nästa gång blir det även bilder under tiden vi meckar. Närmaste projekten är att fixa tråget och få ut bilen så jag kan städa. Jag har inte beställt så många grejor till bilen än, vill helst att den ska starta och så först. Något allvarligt kan ha pajat när jag körde in i kanten, då är det inte så kul med massa grejor hemma man inte kan använda.

Har gjort en skiss för ett tag sedan på allt jag behöver för att få den i raceskick. Detta är endast en skiss, och kommer inte stämma överrens med verkligheten, men det gör dem ju sällan. Uppskattningsvis så kommer projektet då kosta mig runt 42 000kr. Men i verkligheten så får vi se hur mycket det blir.



Vissa grejor har redan ändrats. Men jag uppskattar mycket gärna kommenterar på min plan.

Mvh Linus

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
28 Juli:

GruppN skivorna har kommit. Tog lite snabba bilder med mobilen så ni kan se.

R-däcken har kommit fram dem också, ska monteras på kryssekerfälgarna. Nya std. bromsbelägg har också beställts. Bromsgafflarna har blästrats, oken ska blästras. Oklack är inhandlat

Letar nu efter någon bra bromsolja och stålomspunna bromsslangar.

Bilderna:



_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
31 Juli:

Uppdatering!

Igår (söndag) så fick vi gjort en hel del. Servopump och styrdelar hittade tillbaka, alla de dryga slangarna hittade också rätt tillsist.

Bromsrenoveringen kom en bit längre, alla okgafflar rengjordes och lackades röda. Oken monterades av och togs hem av polaren som ska blästra dem. Problem uppstod dock med nipplarna som var "ganska" rostiga. Tre av dem gick av, den sista bröts av innuti. Vi ska försöka göra nya gängor.

En del grejor håller på att beställas, andra grejor är framme. Nya belägg runt om och R-däcken. Yokohama A539.

Bilder:



okgafflar. Blev riktigt bra med sprayburk från Mekonomen.


Styrdelar på plats med slangar osv.


De nya skivorna passar in fint, bromsskölden vill jag dock göra något åt! Hjullagret sitter i vägen för att få bort dem. Förslag någon?


Bromsoken nerpackade och ivägskickade.



R-däcken. Porr.


Sportskruvmejselratt? Av märke Momo. Ger minst 2 hk.


Polaren bil agerar servicebil

Nu ska jag sticka till biltema och köpa en ny styrled, 6mm gänggrej och styrservovätska.

Mvh Linus

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
4 Augusti:

Uppdatering!

Har varit på shoppingrunda och hämtat lite bromsgrejor. Stålomspunna bromsslangar och en vassare bromsvätska.

Vi fick dock problem (läs rost) igår med att få bort de gamla bromsslangarna, kopparrören ville gärna vrida sig runt och runt. Där fram gick det bra, men där bak behövs det nya kopparrör.

Vi också fast lite andra grejor vi plockat bort innan.

Bilder på de inköpta grejorna:





Mvh Linus

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
13 Augusti:

Uppdatering!

I fredags så hade vi gjort klart alla bromsoken, de skulle bara torka innan vi kunde montera fast dem. Vid 9 på kvällen började vi montera på dem, detta tog några timmar då olika problem uppstod, bl a ett glapp i ett av bakoken.

Detta löste sig och allt gick som det skulle, klockan blev 0400 på natten när vi plötsligt inte hittade den sista nippeln. Att hitta den visade sig lättare sagt än gjort. Vi letade i en timme innan vi gav upp, så vi åkte vars ett håll och la oss.

Det visade sig att nippel fortfarande låg hemma hos polaren där vi blästrat. doh!

På lördagen satt vi igång klockan 3 för att göra de sista grejorna. Fylla på bromsvätska och lufta hela systemet. Koppla på styrleder och samtidigt få någorlunda hjulinställning. Lite annat småfix som tog några extra timmar.

Till sist skulle det röjas upp bakom bilen, byggas en ramp så att man inte förstör tråget igen. Bilen skulle också ner från pallbockarna.

En timme senare var det dags att rulla ut. Bilen knakade och hade sig, men det gav sig och bilen rullade som en riktigt bil. Så vi körde runt lugnt och fint för att prova så allt funkade. Sen var vi ju tvugna att låta den sträcka på sig!

Det nya luftintaget gör så att bilen svarar ganska mycket snabbare på gasen, den är mycket rappare i första växeln än vad den var innan. Vid 6000rpm så ylar intaget som det vore en kompressor.

Bilen pinnar på riktigt bra, men den är fortfarande alldeles för låg, hade man haft is-läppen på också så hade det vart några cm ner till marken. Även det nya avgassystemet tar i mycket när man ska in och ut ur garaget.

Tyvärr så var inte kameran hemma, så vi knäppte bara några bilder med våra mobiler. Kommer fler bilder sen när jag jagat fatt på polaren.






Mvh Linus

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
14 Augusti:

Uppdatering!

Igår var vi ute och körde lite, passade på att spela in lite filmsnuttar som vi klippte ihop senare på kvällen.

Resultatet kommer här:


_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
10 Sept:

Igår var vi i Ljungbyhed för att plåga bilen mellan koner. Hade problem med kopplingen, men efter luftning så funkade den igen.

Problemen började dock när vi kom fram till Ljungbyhed, bilen pissade olja, efterspänning av tråget gjordes och det slutade.

Vi hade jäkligt tur och bilen gick som den skulle. Vi jämförde våra tider med en e30 325 som var trimmad till 185-190hk och var totalt urplockad. Vi körde 2 sekunder snabbare än den på 1.37.50 kontra 1.40.13.

Bilen är grymt stum, rör sig inte mycket när man svänger, men detta gör också så att den släpper lätt i kurvorna. Bromsarna gjorde sitt jobb som de skulle, men för att få till det riktigt bra så behöver man nu justera fördelning av bromskraft.

Idag chippade jag även bilen hos jurgen, på en parkering i helsingborg. Vitt var det ju inte, men chippet kom på plats efter bara några minuters väntan. På testrepan (med 95 bensin, optimerad för 98) så kändes den rappare och aggressivare. Varvstoppet ligger runt 7400 rpm.

Lägger upp lite bilder från igår som är tagna av en fotograf på plats. Våra egna bilder kommer också sen.






Mvh Linus



[QUOTE=jigga]Har du inte bytt stötdämpare och fjädrar nu innan banpremiären orre? Vad är det för chip den får och vad får du ge för det?[/QUOTE]

Nä, inte fått ur tummen för det, men det ska förhoppningsvis göras innan nästa säsong börjar. Då blir det justerbara konisar. Möjligtvis topplagringar med.

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Aha, en till från Rejsa som var där igår

Vad tycker du om däcken? Jag hade A539 tidigare men det är ju inget "riktigt" R-däck egentligen, det är jättestor skillnad mot t ex Bridgestone RE540S som jag kör på Miatan nu.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
miataninja skrev:
Aha, en till från Rejsa som var där igår

Vad tycker du om däcken? Jag hade A539 tidigare men det är ju inget "riktigt" R-däck egentligen, det är jättestor skillnad mot t ex Bridgestone RE540S som jag kör på Miatan nu.


Kan inte uttala mig så mycket om greppet när det var varma, för så långt kom man aldrig innan banan var slut . Man kunde känna på dem att de blev mycket mer ruggade än bakelitdäck (vanliga däck). Däcken slets inte så fort och var billiga i inköp.

Eftersom det är första gången jag körde så var de mer än tillräckliga, med tanke på priset osv.

Mvh Linus

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
Zetterberg
Sandviken
Här sen Feb 2006
Inlägg: 140



Någon som vet om A539 finns att köpa någonstans.. Jag har 3st nya, det fjärde exploderade vid montering :S

_________________
Peter Zetterberg. Sandviken.
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



Zetterberg skrev:
Någon som vet om A539 finns att köpa någonstans.. Jag har 3st nya, det fjärde exploderade vid montering :S


kolla med http://www.molway.com

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Zetterberg
Sandviken
Här sen Feb 2006
Inlägg: 140



Johan Friman skrev:
Zetterberg skrev:
Någon som vet om A539 finns att köpa någonstans.. Jag har 3st nya, det fjärde exploderade vid montering :S


kolla med http://www.molway.com


Tack så mycket! 595kr o fraktfritt.. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Zetterberg. Sandviken.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318is
2 besök senaste veckan (10135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande