Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
2 besök senaste veckan (3624 totalt)
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Det är väl bäst att ge sig till känna, verkar vara lite tunnt med is ägare här

Blev ägare av en is för knappt en månad sedan, hann precis få den körklar till licenskursen på Knutstorp, säljaren hade "missat" att tala om att tanken läckte som ett såll om den hade mer än 35 liter (så det ligger säkert ett par hundra kr soppa på vägen mellan arvika och växjö). Den hade inte gått igenom besiktningen på grund av att alla avgasvärdena var höga, fick ner allt utom HC som stannade på 176, med en ny lambdasond, men det ska jag försöka åtgärda innan Mantorp 21/5.
I övrigt verkar den hyffsat frisk för priset inklusive den nya tanken.

Kommer ha den som busbil på banåkarträffar i sommar (antagligen mest BMWSC) och bestämmer dess öde senare i år, har varit och besökt Dans is så lite sugen blir man allt. Blev frånåkt av "den andre" is-Dan på licenskursen >.



_________________
Tobias Geijersson
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Hälar dej välkommen till maffian!

Vi börjar bli många glada is-åkare ..

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Kul att se bilen på Gelleråsen, tyckte att den verkade gå bra. Många mil på mätaren men det märktes inte nämnvärt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



HC-värdet kan du oftast få ner genom att helt enkelt byta stift och kablar. Testa det innan du byter lambdan (har för mig att lambdan är ganska dyr till den motorn).

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
JohnC skrev:
Kul att se bilen på Gelleråsen, tyckte att den verkade gå bra...

Tackar, gick inte så bra i mitt första pass, men fick hjälp med spårval och bromspunkter av en Cupförare (tack Ingvar Johansson) sen gick det betydligt bättre.

Jeppe skrev:
...Testa det innan du byter lambdan.

Före jag bytte lambdan så var alla värden helt åt skogen (typ lambda 0,74, Co & Co2500 nånstans mellan 7 och 9 samt HC 590)! Det var med den nya lamdan (som kostade ca 250kr om jag minns rätt) som jag hade HC 176 (men resten av värdena inom SBPs gränser), så lambdan var sannolikt kass.

Efter lambdabytet har jag även bytt vacuumslangar, så senast hos SBP var Co 0,1, Co2500 0,1, lambda 1,01. Men HC 130 är fortfarande lite högt
Har läst på en hel del om hur avgasrening fungerar och det verkar sannolikt att de dåliga värden som den haft tidigare har förstört katten, en katalysator ska tydligen i en normal insprutningsbil med lambdasensor ha HC ca 120 före katten och ca 12 efter katten.

Eftersom katalysatorn och även resten av avgassystemet även ser mycket dålig ut så ska jag byta allt efter grenröret nu i veckan är tanken och sedan hälsa på SBP igen...
Annars är ju oljeläckage av olika form ett vanligt problem vid högt HC, men eftersom den inte drar någon olja alls så kan det knappast vara det i detta fallet.

Här hittade jag intressant info om avgasrening: Avgasskolan

Edit: lite rättstavning...

_________________
Tobias Geijersson
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig för Sviestad, nytt avgas är byggt men jag vet inte om jag hinner få nya klossar fram så jag väntar med att montera skivorna som ligger på hyllan och vänter...

Hoppas hon går igenom besiktnigen på fredag, vore skönt att äntligen ha det klart!

_________________
Tobias Geijersson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vi ses på Sviestad

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Hmm... Är hemma och är sjuk och får höra att min bil inte startar >
Ägaren till garaget behövde lyften och flyttade ut bilen men fick inte igång den när han skulle tillbaka med den...
På hans beskrivning lät det som larmet har flippat ur, får se om jag orkar åka ut och riva bort larmet i morgon .

PS. Sviestad var en mycket lyckad tillställninng... Så nu ligger ribban ännu högre inför Knutstorp

_________________
Tobias Geijersson
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128



...då får du "ge igen" för att jag körde ifrån dig på licenskursen om du var på Gelleråsen så tror jag redan att du satt mig på plats - blev frånflugen av en vit is så det stod härliga till! Syns på Knutstorp! /Mvh "den andra is-Dan"

_________________
Dan Byström
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Jaha, då har man ett rykte att leva upp till

_________________
Tobias Geijersson
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Hej!

det är en fin bil du har! Såg ju den på Gelleråsen, men missade dig tydligen på Sviestad, men det kanske inte e så konstigt med tanke på vädret vi hade där...

ska bli kul o se vart det slutar med denna bilen!

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Sådär, nu är busbilen i ordning för söndagens Anderstorp. Nya belägg runt om, nya skivor fram, nya tändkablar och tändstift...

Detta blir den sista planerade körningen denna säsongen så sen kommer frågan vad man skall göra hela vintern...

Hur långt ska man gå med projektet? Ska man köpa något färdigt istället? Hur ska pengarna räcka?

_________________
Tobias Geijersson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vi ses på Anderstorp

Svaren på frågorna kommer säkert med vintermörkret.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Yess!

Farbror SBP fick HCvärdet 18 på sin mätare (se mina HC problem tidigare i tråden) och helt plankt papper så nu är man redo för årets gatbilsträffar. Det är alltid lika trevligt att höra SBP gubben säga "Den här har du kostat på en del." när de går ner under bilen och man vet att man bara gjort det nödvändigaste

Tyvärr blev mina rostlagningar heltokiga med fel vit färg och annat stök, men det värsta är löst i alla fall. Nu vet jag hur man inte ska göra när man lagar rost i framtiden

_________________
Tobias Geijersson
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Provkörde busbilen idag och var hos mina föräldrar (passade på att tvätta den) och då tog morsan en bild på bilen som blev mycket bättre än vad bilen ser ut i verkligheten så jag blev tvungen att visa den här


_________________
Tobias Geijersson
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



Den ser helrätt ut. thumbs up thumbs up

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
2 besök senaste veckan (3624 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande