Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza GT -00 | << 1, 2, 3, 4 13 besök senaste veckan (25228 totalt) |
Nu måste vi peppa upp dig lite. Det vore ju en fullständig katastrof om man inte fick se dig och bilen på banan i år. Jag har längtat länge efter att få se vad din kärra kan prestera. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||
Det löser sig säkert, jag börjar och kika på de billigare potentiella felkällorna. Problemet kommer när man börjar behöva ta isär motorn och prata med motorbyggarn'... ...det blir mer slantar än som budgeten kan uppbringa. Men garaget är städat, bilen inkörd...vem vet, kanske blir lite arbetslusta i helgen och komptest (i värsta fall som sagt får man ta ur maskin för det...ser bra eländigt trångt ut att komma åt med komptestarn'). /J |
||
Hum...det är bra att motorn är vanligt trimobjekt i staterna..
Wisecokolvar...399 USD, och stakar från Eagle om man ändå skall pilla med det - 299 USD! och ett par toppackningar från Cometic a' 60 USD på det. Plus lite annat småskit, och motorbyggarns avgift...blir inte så eländigt som jag befarade. 1. Komptest, hittar vi något mystiskt, gå till steg 3. 2. Turbon skickas in för översyn, hittar de inget mystiskt, gå till steg 3. 3. Motor ur, isär, köpa en flaska gin, dricka ur den, vakna ur baksmällan, beställa prylar, prata med motorbyggaren....säkert dricka mer sprit... 4. Montera ihop rovan, köra, ha kul, jaga evos i SS. /J - har precis krängt en 2-litersmaskin...nu skall den renoveras först...det är mycket nu. |
||
Ett par turer har det blitt, tvåhalvan är urplockad, en potent 2-litersmotor håller på att sättas ihop (ny vev, lager, eaglestakar och wisecokolvar).
Stora turbon är såld, och det letas efter en TD05-16G igen (den enda turbon som klarar högre laddtryck, och passar bra på 2-litersrovan). Den stora STi-bakdiffen - R180 - är inköpt ("tyvärr" bara torsen, men räcker inte det finns det lamellklumpar att skruva in) med allt som behövs för att montera (mer eller mindre en komplett bakaxel, även nya bromsar bak). Växellådan har varit isär för kontroll, ser fortfarande ny ut - PPG rockar stenhårt - och en torsendiff från Quaife har monterats på främre axeln. Snart så... /J - sjukligt sugen på att elda upp lite bränsle |
||
Motorn är startad, bilen besiktad, Autronicen och 740cc-spridare monterade.
Innovate bredbandslambda är inkopplad i Autronicsprutet med deras specialkablage (för att lösa problemet med den flytande jorden som ger underliga offsetskillnader med normala "analoga" utgångar på bredbandslambdaapparater). Så var det dags att testa bitarna - Imprezaklubben arrangerade konbana i samarbete med SAD i Västerås, med en hel del tuffa ekipage och chaufförer anmälda. Snällt hemmamappat och en bars laddtryck gav en helt oväntad 3:e plats (och snabbaste tid under en timme eller 2) - en halv sekund mellan 1-3:e plats på 55-varv, tight skall det vara! Naturligtvis klubbens meste rattvridare på 1:a plats - Ulrik "KN" Simonsson - grattis polarn'! Skitkul! Nästa anhalt Parkbanan i Göteborg och SVKG Sprint #5. 4:e september skall mappningen ses över ordentligt, först med 98, sedan E85, och trycket upp - Per på Trollspeed är den enda jag litar på här. /J - har kul bakom ratten igen |
||
Tackar!
Bilen går oerhört bra på banan, den var betydligt rappare än jag själv senast, diffarna har gjort underverk med uppträdandet, och motorn drog misstänkt bra redan på 1 bars laddtryck. Erik - Får se, det beror lite på tajming med allt annat - men en träff jag SKALL till är den årliga höstkörningen med Kolsva MS på Gelleråsen, efter det blir det nog avställning och väntan på sjöis. Anton - JAJEMÄN! Tack till GRID för ännu en kanonbild! /J |
||
Igår var Silverpilen och jag och hälsade på Per på Trollspeed - och hade en riktigt kul dag!
276 pållar på hjulen, och i krokarna runt 450 Nm vid ~4700 rpm - Per vred på trycket mer (nu ligger den på ~1,6 bar i mellanregistret och 1,3 på toppen), men det sänkte bara effekten, så det är vad en TD05-16G "small" på vanlig 98 klarar av kantänka, är mycket nöjd med hur motorn blev (trots allt "bruksmotorn" som egentligen skruvades ihop bara för att få åka lite). Momentkurvan är flack, och går nästan helt plant från 3000 till 6000 rpm, med en liten peak runt max VE - 4500.. Responsen mappades noga in med, spjället sparkas inte upp (än) med något, så det blir inget riktigt drag med spjället stängt, men i en startsituation så är det 0,3 bar övertryck efter 5000 rpm...pangar och smäller gör det med... *asg* http://video.google.com/videoplay?do /J |
||
Ajajajaj...respons. fulldiffat och bra med grepp ställde till det lite.
Spec "stage 2" kevlarlamell gillar inte det, bettade gjorde det in i det sista, men det hjälper inte när man rensar bland nitarna. En dubbelskivig sinterkoppling från Exedy ligger och väntar på montering, sker ikväll. /J |
||
Man kör begränsat med det, det bygger värme och sliter, det är inget man gnuggar bana med...men i en snabb attack i konbana så lirar det bra (det gör underverk för stående starter med för oss med fyrkrafs).
Det viktiga är att responssystemet bygger på att det är full gas, och inte en massa fegande, full gas kyler, fegande ser till att responsen får jobba, och det blir varmt. /J |
||
Härligt att du fått ihop den igen.
Själv har jag knappt någon motor kvar under huven, blir till att byta lite delar så att den rustad för bankörning nästa sommar. (blev dåligt med det i år tyvärr) |
||
Det är bra trist att hamna i det läget, förstår hur det känns.
Nu är nya kopplingen på plats! ...3 timmar (nyss mao) efter att denna bilden togs släpptes verktygen, Silverpilen är åter ihop, kylarvätskan påfylld, men av respekt för grannar och den sena timmen så blir det ingen start och provkörning idag, det får bli imorgon det. /J - slut |
||
Jädrar sicken koppling...tungtrampat och dant.
5 "kärringstopp" totalt sedan första resan igår, och ett par tjyvstopp vid korsningar, det här med ruskigt lätta svänghjul verkar komplicerat. Blir till att justera tomgångsstyrningen i Autronicen till att börja med, och attackera lite mer när man skall iväg från stillastående. /J |
||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza GT -00 | << 1, 2, 3, 4 13 besök senaste veckan (25228 totalt) |