Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 BMW CUP "SÅLD"
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (12745 totalt)
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Undvik posten, jag skickade en dr schrickkam mkt välpackad , när köparen öppnade paketet
var den av på mitten! Hur gör dom?? och 37 veckor har nog gått nu.....

Trevlig bil förresten!!

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Jaha, då närmar det sig Gelleråsen. Bilen vaxad, ny koppling samt bromsad diff med excentrisk bussning i infästningen för bättre camber!
Väntar bara på att bli lastad på släpet thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Jag skulle sända en 240 växellåda från en E30, från Göteborg till Ulricehamn.
Packade lådan mycket väl med skydd överallt.
Beslöt mig för att nyttja bussgods.
Detta var vintern 2004.

När det gått några dagar ringer killen i Ulricehamn mig och berättar att lådan är fullständigt sönderslagen.
Tjocka aluminiumbitar var urslagna ur lådan och elkablar var avklippta, rena kaoset.
Allt anmäls enligt konstens alla regler till deras kontor och sedan vidare till deras försäkringsbolag.
Det tog så fruktansvärt lång tid att reda ut alla begrepp och turerna var så många med försäkringsbolaget att det hela sedan rann ut i sanden för varken jag eller killen i Ulricehamn orkade med att tjafsa med dom.

Det enda vi ville var att han skulle få ersättning så att han kunde köpa en annan motsvarande låda.

Så funkar systemet.
Man blir så arg och besviken,


Sorry för trådstölden...

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



verkar som att du haft lite oflyt med bussgods då tyvärr jag har inte skickat så jättemycket grejor med dom men har fått desto mer...en 240 låda faktiskt! kardan,lmm,kopplingscylindrar, framskärmar är väl det jag kommer på...

har aldrig varit något problem, framskärmen skickade säljaren helt utan emballage, satte bara adresslappen rakt på...stod feta varningsskyltar på den att inga försäkringar gällde iochmed bristfällig emballering, vilket är helt ok! alla andra grejor har klarat sig mycket bra, förpackningarna har alltid varit hela, kanske ngn lokal förmåga på ditt bussgodsombud ?

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



[

Nu är det bara att välja vart jag vill ha mitt excentriska hål för mer camber thumbs up[/quote]en fråga bara ....hur kan det bli mer camber med att använda excentrisk bussning på diffen ?

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Hej Hartge,

om du flyttar ner diffklumpen genom att borra hålet i överkant + att du lägger brickor mellan bakvagnsbussningarna + sänka bilen så blir camber bak ca 3-3,5 grader vilket verkar optimalt.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



Hade planer på att åka ner till gälleråsen den här helgen för att titta lite närmare på din och Kent's bil men vädret samt att jag inte fick någon med mig gjorde att jag hoppade.

Racerapport från helgen?
Gick bilen som den skulle?

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Putrix skrev:
Hej Hartge,

om du flyttar ner diffklumpen genom att borra hålet i överkant + att du lägger brickor mellan bakvagnsbussningarna + sänka bilen så blir camber bak ca 3-3,5 grader vilket verkar optimalt.


Fiffigt! thumbs up
Tänkte också "hur tusan ska det gå till" .. Men det är ju klart det går!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Hej Niclas,

Du är alltid välkommen till Skåne

Bilen gick som ett spjut efter mappningen av TS motor (+9hk), den nya kopplingen & diffen gjorde sitt och de förhållandevis mjuka fjädrarna som man får säga att H&R sänk fjädrar är var helt kanon på vått. I deltävling 1 kom jag in som 5:a med häng på 4:an (Siggesson Z3) utan att komma om.

I deltävling 2 lyckades jag bromsa mig förbi Jeff Steinmetz när det var 4 varv kvar och hålla den positionen (4:a). Det kostade en sprucken MIM fälg, men va fan!

Brossan (#19) lyckades hålla Jeff på behörigt avstånd i båda racen trots pyspunka och avåkning vilket gjorde att han slutade som total 2:a i Standard klassen, bra jobbat! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



menar du att brickorna ska vara ovanför silentblocken??

Hur tjocka brickor?

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Kampfffff skrev:
verkar som att du haft lite oflyt med bussgods då tyvärr jag har inte skickat så jättemycket grejor med dom men har fått desto mer...en 240 låda faktiskt! kardan,lmm,kopplingscylindrar, framskärmar är väl det jag kommer på...

har aldrig varit något problem, framskärmen skickade säljaren helt utan emballage, satte bara adresslappen rakt på...stod feta varningsskyltar på den att inga försäkringar gällde iochmed bristfällig emballering, vilket är helt ok! alla andra grejor har klarat sig mycket bra, förpackningarna har alltid varit hela, kanske ngn lokal förmåga på ditt bussgodsombud ?


Jo det är just så som du säger.
Det är lokala förmågor som inte klarar av att hantera godset på rätt sätt.
om man går in på terminalen så ser man direkt hur det ser ut i huvet på killarna som jobbar där.
Det är sån kakafonisk oreda så man blir mörkrädd.

Det är synd för det är en ganska stor knutpunkt för bussgods.
Dessutom är det en bra lösning.
När jag bodde i Borås kom det en del grejor till mig via bussgods och det funkade skitbra.
Skickade dock aldrig med dom därifrån.

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Ja, brickorna ska vara ovanför silentblocken.
Tjockleken beror på hur mkt camber du vill ha, testa 8-10 mm.

För att jag själv skulle förstå så hissade jag upp bilen på liften och lossade övre infästningen till diffen varpå jag rörde diffen upp & ner. Då ser du ganska enkelt vad som händer med cambern bak. Vad jag kan förstå så påverkas inte toe nämnvärt.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 BMW CUP "SÅLD"
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (12745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande