Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325im M50 TURBO -88
<<   1, 2, 3, 4
7 besök senaste veckan (16930 totalt)
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
e30 skrev:
Krille_hlm skrev:
e30 skrev:
Jahapp, då är blocket på PPF för borrning, plandeckning, linehoning, pyramidringning och montering

Mvh Emil


Pyramidringning



Japp, de är när man ska ladda mycket, då fräser man ur ett spår i varje cylinderlopp som är tex 2mm brätt och 1,5mm djupt.. sen fräser man till en ring som passar i urfräsningen, men med en liten pyramid på som skär in i toppen, kallas även skärringar. Man måste även skära ur topplockspackningen lite där ringen ska gå in i toppen.

Hoppas du förstår vad ja menar.


Mvh Emil



okej, en variant på vanliga stålringar då alltså, eller man kör alltid med såna pyramidringar?


om du menar o-ringat block så är de tex ett 1mm brett och 1mm djupt spår man fräser ovanpå blocket runt cylindrarna. Sen pressar man i en pianotråd i spåret som ligger mot emalgeringen på topp-packningen

Pyramidringning blir som en liten hylla på cylinderloppskanten om du förstår vad ja menar =).. lite luddig förklaring Pyramidringarna använder man om man vill upp på extrema laddtryck. Och dom sitter i motorn hela tiden om de va de du menade?

Mvh Emil

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



ja, då är vi inne på samma (fräs)spår

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
okej bra

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
Butchermardin
Båstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 53



Jag ska också ha pyramidringar (skärkantsringar) i min motor! Såna körde ju BMW med i sina m10 turbomotorer i början av 80-talet med så mkt som 5.5bars laddtryck. Så det ska väl funka fint till mitt tänkta ladd som kommer vara strax under hälften utav det dom körde på!

_________________
Martin Söderlind
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Butchermardin skrev:
Jag ska också ha pyramidringar (skärkantsringar) i min motor! Såna körde ju BMW med i sina m10 turbomotorer i början av 80-talet med så mkt som 5.5bars laddtryck. Så det ska väl funka fint till mitt tänkta ladd som kommer vara strax under hälften utav det dom körde på!


Japp de är helt otroligt va man kan ladda, men de gäller ju att ha en bra optimerad motor oxå, inte bara att tro att man kan ladda 3 bar för att man har pyramidringar, men Ärtan är ju kung på att mappa så de är inga problem :woot: Men jag ska försöka ladda 2.5 bar i bänken iallafall

Hur mycket ska du ladda? Antar att du ska låta Ärtan mappa oxå. Btw så diggar ja din bil. Helt överjäkligt fint bygge du har gjort.

Mvh Emil

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
oj va länge sen ja uppdaterade de här,

Men de har hänt grejer iallafall, köpte en fräsch 325im -88 utan motor o låda, passar mig perfekt .
Så började ja skruva över bakvagnen som suttit på m3 e30, sitter powerflexnussningar i hela bakvagnen.
Fram så ska ja fräsa till en adapter för o få på m3 naven. Så har inte kunnat montera 5 bult fram.

Bilen blev otroligt låg med gula Koni dämparna och Apex fjädrarna . Cambern ser ut så här //-o-\\.

Åker eventuellt ner inatt o skruvar ur inredning om ja orkar.
Ja ska montera e46 instrumentpanel och flocka den, men första måste den modifieras.

Söker sponsor för ett par stolar Vill ha 2 svarta Cobra Suzuka stolar

Nog om karossen.

Bäckis börjar montera ihop blocket på måndag.

De som är gjort med motorn hittils:

Block:
Borrat till 84.51.
Stressborrat.
Linehonat.
Pyramidringat.
Plandeckat.

Toppen:
Portad av Bäckis.
Planad.
Bytt styrningar till 1mm större.
Fräst ventilsätena till 1mm större.
Mirafräst.
1mm oversize rostfria raceventiler.




Här är resultatet som ja är grymt nöjd med :shock:








_________________
Emil Grevesmühl
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Sluta ha en så äckligt fet bil! =( blir jue inte lite sugen!

Riktigt riktigt snygg var den!

/oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Är dina pyramidringar plana eller har de en kant som sticker upp i toppen? (ser de likadana ut om man vänder på dom?)

_________________
Joakim Karlsson
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Sluta ha en så äckligt fet bil! =( blir jue inte lite sugen!

Riktigt riktigt snygg var den!

/oliver



Hehe tack så mycke . Blir grymt när ja får på fälgarna fram oxå, o satt på koni dämparna o fjädrarna fram. Ser ut som bilen står i uppförsbacke nu

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
fulingbusen skrev:
Är dina pyramidringar plana eller har de en kant som sticker upp i toppen? (ser de likadana ut om man vänder på dom?)


Dom är plana nåra millimerter, de fungerar som distans eftersom topppackningen ska imellan oxå, ovanpå de plana är de en vass kant som skär in i toppen, svårt o se på bilden. Glömde ta med digitalkameran så de fick bli en bild med mobilen.

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



ok, där ser man. Vad är de gjorda utav för material?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
e30
Eskilstuna
Här sen Feb 2005
Inlägg: 55


Trådstartare
fulingbusen skrev:
ok, där ser man. Vad är de gjorda utav för material?


Ja tror de är stål. Eller nått liknande, lär inte vara alu iaf.

_________________
Emil Grevesmühl
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



ok, vore kul att veta vad det är för legering. Men jag ska sluta paja din tråd! Kommer dock följa den nyfiket

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325im M50 TURBO -88
<<   1, 2, 3, 4
7 besök senaste veckan (16930 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande