Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta integrale -90 Liket lever! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 29 besök senaste veckan (54501 totalt) |
När jag såg Marcos tråd om sin Lancia tyckte jag att jag kan göra en tråd om mitt lilla Lancia bygge också.
Var från början meningen att det bara skulle bli vardagsbil, men nu har jag kommit på att den även ska fungera som banåkarbil för de ställen som är lite längre bort än vad jag vill kunna åka med Spriten. Varför jag bestämde mig för att skaffa en Lancia var från början att jag jagade en motor till Spriten, men under tiden började jag bli intreserad av att skaffa mig en Delta istället för bara en lancia motor. Men sen hadde planerna på att skaffa en Delta legat på is tills jag egentligen skulle ha pluggat klart, men så blev det inte riktigt nu :roll: Var så att en klasskompiss kompiss hadde den här bilen till salu i Arjeplog för att det var fel ljud inne från motorn och han lässnat på att skruva med den. Då tog jag och gjorde ett litet impuls köp och åkte dit och köpte den. Började med att hyra ett biltransports släp kl 20.00 här i luleå för att sen åka upp till Arjeplog och köpa Lancian. Efter lite strul med överföringarna med pengarna var jag påväg hemmot med Lancian på släp. Allt gick bra tills kl 02.00 ca1,5 mil från Arvidjaur då blev det punktering på släpet och ingen liten pyspunka utan totalskrot trasade sönder hela däcket och gjorde en splittfälg av en fälg som inte riktigt är gjord för det. Efter att vi lastat av Lancian och försökt fått dit 745ans reservdäck men misslyckats fick vi ge upp och lämna släpet och åka in till Arvidjaur för att sova över hoss en kompiss tills dagen där efter för att få tag på en ny fälg. Efter 50 meter lyckas avgasasystemet lossna på 745an, så då blev jag tvungen att stanna igen för att brya lös det helt, då börjar man fundera på vad fan man håller på med egentligen :? Men när det väl var löst lyckades vi ta oss in till Avidsjaur och kunna sova över där till dagen efter. Då gick det där emot änklare, avgasasystemt åkte snabbt tillbaka och fixade ett nytt däck för en hundring sen var det bara att åka vidare, 6 timmar försenade. Dom såg lite förvånade ut när jag kom med den trasiga fälgen på macken sen, men dom varkade mest glad över att fått ett nytt hjul till vagnen. Här är den! Väl hemma började jag riva av toppen bara för att se att det var inte där felet var... började mentalt förbereda mig på en hel motor renovering. Sakt och gjort slet isär hela motorn och upptäckte att ett vevlager hadde rymt ned till oljetråget. Vilket resulterat i en förstörd vevstake och en vev som måste slipas om. Det här lädde till att jag bestämde mig för att göra en seriös trimming/renovering av motorn. Vilket resulterar i ett nytt projekt. Hittade det här i tråget. Här skulle lagret som låg i tråget ha varit. |
||||||||
Det som jag har gjort så här långt är:
Det som är gjort senaste tiden är att blocket kommit tillbaka från planing, blivit iväg skickat för o-ringning kommit tillbaka därifrån. Gängat om till M12 topp bultar. Sen har jag byggt en stressplatta och honat blocket. Även monterat bort drivningen av balansaxlarna. Är det som är gjort på blocket. Veven och svänghjulet är nere i sundsvall för att slipas och stiftas. Vevstakar och lager är bestälda. Blev Eagle stakar till en Ford fokus som ska modifieras lite för att gå ned i Lancia motorn. och kolvar ska jag få reda på pris snart. Toppen är portad. Gjorde inget brutalt portjobb utan snyggade till kanalerna lite, matchportade det mot insuget och tog upp förbränningsrummen. För dom var utformade så att det blev inte riktigt någon plats över för att luften skulle kunna komma in. På karossen har jag lagat lite rost. Var ingen farlig rost mer än på taket där det var ett rosthål. Men nu är det seriöst fixat med plåt och inte som dom som gjort det tidigare och fyllt på med spackel bara. Sen har jag slitit ur det gamma värmepaketet som tog upp halva motor rummet byggt ett nytt i Alu. Har också gjort en förstärkningsplatta för växellådan som ska hindra att utgående axeln ska tryckas bort från resten av lådan. Här kommer bilderna. Borrning. Gängning. orginal passform mot insuget. Klar portad. Förstärkningsplattan till lådan. Var ganska spännade när jag sen skulle fräsa av plattans tjoklek i lådan, men det gick bra. Tillverkar stressplattan för honingen Plattan monterad. Honat o-ringat och Planat. Värmepaketet. Orginal och nya. Monterat i bilen. Första biten inpassad mot toppen. Svetsade bara några korta rörbitar först så kunde jag enklare plana grenröeret än att behöva spänna upp hela röret. Pyssel. Svetsning. Klart och det gamla. Monterat. |
||||||||
Shit va grymt, var duktigt imponerad av dig efter att jag läst Spirit tråden och det här gör ju inte saken sämre.
Har också en liten förkärlek till Deltan, så detta projekt ska bli riktigt kul att följa! Lycka till! _________________ Oscar Zettervall |
||||||||
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||||||
Blir ingen båge i den. Lancian kommer att först och främst vara vardagsbilen vilket gör att jag vill ha ett baksäte som någon får platts i. Det kommer mest att vara konbana som jag tänkt köra med den, där brukar inte vält risken vara allt för stor. |
||||||||
Saknas bara en projekttråd på lanciadelta.se då
Bur kan vara jäkligt bra i Integrale då karossen i dem är ganska vek I alla fall om man ska köra hårt! _________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||||||||
Började fundera på vad du menade med att toppen inte var konstruerad för att luften skulle flöda in men fattade precis vad du menade när jag såg att det var en 8v. En 8v kat till och med, en sån som jag hade.
Ser ut som den fått ett bra hem. Det finns lite förstärkningsstag för bakvagnen som hjälper till att hålla ihop den där det är som värst, runt tornen bak, där brukar dom spricka... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Vadå det är ju inte mycket jobb som jag har gjort, har ju nästan haft den en månad, det är ju lång tid.
Har kollat lite på att bygga fjäderbenstorn till den, men justnu prioriterar jag att få ihop motorn innan vintern. Alla andra saker går att göra senare.
Fixat en tråd där nu. Finns det någon bur till den som gör att man får platts med baksätet? |
||||||||
_________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||||||||
Grattis till en super rolig bil.
Tycker att du ar javligt duktig pa allt du gor, impad av denna + din andra bil med. onskar att jag kunde gora allt som du gor. Tankte saga att karossen ar riktigt mjuk och brukar spricka runt ovre fram rutan. En kille i stockholm har pa sin Evo svetsat ett ror fran golvet framfor fram dorren upp till fjadertornet fram och resten av bilen ar orginal och det funkar skit bra. Bara en ide och nog inte sarskilt svart for en kunnig som dig... Hoppas vi ses nasta sommar. Mvh marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||||||
Jag lyckades välta sisst jag körde konbana, men det beror ju säkert enb del på materialet |
||||||||
Inga bilder, dom har inte kommit än men lär få dom den kommande veckan. Bestälde dom här ifrån samtidigt köpte jag lager som var gjorda för motorer som varvar ofta över 6000 rpm och dom lämnar garanti på lagren om dom inte sitter i en tävlings motor. http://www.flatlander-ipp.co.uk Hittade stakarna genom den här tråden på turbo124.com http://www.turbo124.com/forum/viewto center-to-center length: 144.78mm (.22mm shorter than the Fiat rod) blir bra när jag har planat block och topp för att garantera att dom är plan. Crank journal diameter: 50.8mm (exactly the same!) big end width: 26.14mm (you will need to narrow them .34mm) svarva eller fräsa lite wrist pin diameter: .927" (common Chevy small block size) blir antagligen byta bussningar. What you will need to do is: 1. narrow the big end .17mm on each side (.34mm total) 2. have a piston made that uses a .927" wrist pin and have the pin height increased by .22mm (.009") Ford Focus 2000cc-2300cc engine (eagle part number CRS5700P3D ) seen them as low as US$264 |
||||||||
Är det till Zetec motorn, eller har dom andra motorer i Usa? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Vet inte riktigt., får se vad det står på förpackningen när jag får hem dom. |
||||||||
Läste igenom tråden, de verkar ju ha kommit fram till att stakarna inte passar ett borr på 84-85mm...stakarna verkar för övrigt vara till de äldre 2.0-2.3liters maskinerna
Sten Parners stakar är nog det billigaste som passar rakt på _________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||||||||
"Called Eagle today to confirm the bolt to bolt distance on these rods to make sure they would go down our bore.
The bolt to bolt distance on these rods is 3.5"!!!!!!!!!!! fiat bore of 85mm is 3.347"!!!!! this rod is a no go. " Edit: fast man kan ju fundera på hur Fordmotorn kan vara på 2 liter och ha dom här stakarna, måste ha ett jävla borr då? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
hmm... nu blev det kanske lite jobbigt, missade det där... Beror på hur högt upp dom sticker i cylindrarna. Viste att man behövde slipa lite för att få dit dom. Får se hur det blir när jag får hem dom |
||||||||
Fast "Smokeme" hade väl monterat sådana förstod jag det som? Fast han har inte skrivit nåt efter det....
_________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta integrale -90 Liket lever! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 29 besök senaste veckan (54501 totalt) |