Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Har du verkligen koll på hur en "4-vägare" funkar?
1 besök senaste veckan (2993 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Hittade en väldigt fin liten manual över en ny MTB-dämpare som Öhlins varit med och utvecklat.

Här kan man väldigt snabbt och enkelt få sig en grundkurs i hur detta med låg och högfartsdämpning fungerar i praktiken. Mkt bra schematiska bilder. thumbs up

Ventilerna är till stor del de samma som sitter i Öhlins nya flaggskepp TTX. I TTX använder man dock inga kolvshims/ventiler utan kör enbart med skruvventilerna som visas här.

Mycket nöjje!

http://www.canecreek.com/fileadmin/canecreek/products/shocks/man_shock . . . .

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Kul med bilder. thumbs up

Måste man ha shims om man bara vill ha 2vägs? Räcker det med ventilerna tro?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Kul med bilder. thumbs up

Måste man ha shims om man bara vill ha 2vägs? Räcker det med ventilerna tro?


4-vägs avser de justeringar som kan göras externt utan att plocka isär dämparen.
Så shimsen har inget med detta att göra.

De 4:a "vägar" vi kan justera på dessa är hög och lågfart i både komp och retur.
2 x 2 = 4

På TTX:en sitter det en genomgående kolvstång så att dämparn blir oberoende av tryckdiffarna på respektive sida av kolven och man arbetat således enbart med oljeflödet. Då regleras hela justerspannet med enbart ventiler liknande dom man ser på bilderna.

Så för en händig verktygsnisse med bra precission är det inget omöjligt att meka med själv...förutsatt att man har koll på hur ventilerna ska vara utformade osv. Man ska dock veta att detta är extremt komplext. Men det får man väl ha ngn att räkna på isf...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag trodde du skulle förklara 4-vågs teknik. För det begriper jag inte. Det här fattar jag.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Samuel Lindkvist skrev:
Kul med bilder. thumbs up

Måste man ha shims om man bara vill ha 2vägs? Räcker det med ventilerna tro?


Jag tycker det känns som att krafterna skenar vid höga kolvhastigheter om man endast har strypventiler. eller?

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Pär Hylander skrev:


Jag tycker det känns som att krafterna skenar vid höga kolvhastigheter om man endast har strypventiler. eller?


Låter som du har rätt där. Nån form av shims är nog att föredra. Men det sitter ju en liten fjäder vid strypventilen. Öppnar inte den vid höga tryck? Jag måste nog läsa på detta lite.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



"High speed compression" behövs ju när man kör på en kurb eller kör i en grop. Men när uppstår behovet av "High speed rebound" på en bil??

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
"High speed compression" behövs ju när man kör på en kurb eller kör i en grop.


Nja gäller att dämpningen inte är för hög för då slår man sönder infäsingar mm

Kan då vara bättre att dämpa rörelsen på returen vid stora hastigheter.

Så det kan vara svaret på
Citat:
Men när uppstår behovet av "High speed rebound" på en bil??

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
"High speed compression" behövs ju när man kör på en kurb eller kör i en grop.


Nja gäller att dämpningen inte är för hög för då slår man sönder infäsingar mm

Kan då vara bättre att dämpa rörelsen på returen vid stora hastigheter.

Så det kan vara svaret på
Citat:
Men när uppstår behovet av "High speed rebound" på en bil??


Japp, som Fuling tidigare rett ut för oss vill man ju ha en mindre dämpning vid höga hastigheter för att inte slå sönder sker eller studsa av vägen.

Stor deformation, mkt energi i fjädern, hög returhastighet?

Ett annat läge då högfartsreturen kan tänkas komma in i spel är vid väldigt direkta riktningsändringar och/eller vid pitch/squat. Brutal fullbroms kan initiellt ge relativt höga hastigheter får jag för mig och fram är det då komp som jobbar och bak retur.

Har även hört att man på bilar med ngn form av downforce att tala om kan ha nytta av en justerbar högfartsreturdämpning.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Vad gör shimsstacken för nytta i den här dämpen (TTX:en klarar sig ju utan)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
ice skrev:
Vad gör shimsstacken för nytta i den här dämpen (TTX:en klarar sig ju utan)?


TTX:en har genomgående kolvstång. Alltså kolvstången går igenom hela dämparen och därmed ändras inte volymen vid rörelse. Därmed arbetar TTX:en inte med de tryckdiffar som uppstår på de olika sidorna om kolven. Har man inte genomgående kolv uppkommer denna volymsskillnad/tryckkskillnad. Det är troligen då det inträffar som befarades innan, att ventilerna hämmar allt för mkt. Nu jobbar de enbart med flödesreglering, trycker är väldigt konstant i dämparen. Det kan man även se då man använder en extremt liten gasvolym för att hålla koll på volymsändringen.

Hoppas jag fick detdär rätt...annars får ngn TTX-kunnig rätta mig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Shims eller inte shims... Hylander var inne på höga dämparhastigheter och ja, har man höga dämphastigheter vill man ha shims. Därför sitter det shimsade kolvar i offroadapplikationer, men inte i dämpare avsedda för asfalt. Där har man inte tiondelen så höga kolvhastigheter som man har i skogen. Sedan är det som AL säger, att kolvstångsdeplacementet måste evakueras i dämpare utan genomgående kolvstång och att detta kan bidra till besvärliga trycklaster och i viss mån transienter, men jag är osäker på hur stor denna effekt är. På de TTX-dämpare vi utvecklar utan genomgående kolvstång, har vi fortfarande solida kolvar i asfaltsapplikationerna.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Kraniel skrev:
Shims eller inte shims... Hylander var inne på höga dämparhastigheter och ja, har man höga dämphastigheter vill man ha shims. Därför sitter det shimsade kolvar i offroadapplikationer, men inte i dämpare avsedda för asfalt. Där har man inte tiondelen så höga kolvhastigheter som man har i skogen. Sedan är det som AL säger, att kolvstångsdeplacementet måste evakueras i dämpare utan genomgående kolvstång och att detta kan bidra till besvärliga trycklaster och i viss mån transienter, men jag är osäker på hur stor denna effekt är. På de TTX-dämpare vi utvecklar utan genomgående kolvstång, har vi fortfarande solida kolvar i asfaltsapplikationerna.


Tackar!

Men varför står det då i pressreleaserna att det är genomgående kolvstång på TTX avsett för BMW E90?

En sak som talar till att det inte är genomgående stång i dom är dels platsbrist men oxå att man har en större gasvolym på dom än "vanliga TTX". Dock är behållaren med normala Öhlinsmått mätt väääääldigt liten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Men varför står det då i pressreleaserna att det är genomgående kolvstång på TTX avsett för BMW E90?

En sak som talar till att det inte är genomgående stång i dom är dels platsbrist men oxå att man har en större gasvolym på dom än "vanliga TTX". Dock är behållaren med normala Öhlinsmått mätt väääääldigt liten.


E90-dämparna har möjligen genomgående kolvstång - de utan genomgående kolvstång utvecklas främst med sikte på motorcykelmarknaden och kan inte köpas av vem som helst (du lär heta Valentino Rossi eller något liknande, i alla fall än så länge).

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Racetech
Har du verkligen koll på hur en "4-vägare" funkar?
1 besök senaste veckan (2993 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande