Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -91 / Kompressor
6 besök senaste veckan (12381 totalt)
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51


Trådstartare
Miata MX-5 Svensksåld -91:a ca 5000mil. Köptes -01, och hade då gått 2700 mil, helt i originalskick, och jag som bara skulle byta fälgar.... Blir dock lite konbana, samt klubbkörning... (gammal bild)



MOTOR:
1,6 l m. Jackson Racing Eaton M45 Kompressor, ca 165 BHP@6psi / 190 BHP@9 psi, JR Air/water intercooler. Boost Upgrade med JR:s bränslestyrning, ca 15000 rpm@7000 motor-rpm, NGK BKR7E-11 stift, Magnecor KV 8,5 kablar, Walbro Bränslepump 255 l/h, JR-Atlanta Bränsleregulator 1:1,25, ger vid max laddtryck 5.5 bar, Lambda-link air/fuel meter, Mazda RX-7 Turbo Luftmängdmätare, BIPES-Acu Boost/ignition-controller, 12 graders grundtändning, Bränsletrycksmätare, Stålspunna bränsleslangar, Vattenbesprutad intercooler, Pump monterad i lyktspolningstank, OBX 4-2-1 Extractor i rostfritt, Avgasbandage, flyttad lambdasond, Jackson Racing race-kat, Simons 2.5 tums avgas i rostfritt med en dämpare, Utflyttat oljefilter samt oljekylare, Castrol Edge 0w40 olja



TRANSMISSION:
ACT 280 Nm organisk koppling, 6-växlad låda från -05, samt bakaxel från -03 med 4.1:1 Torsendiff, -94 kardan, nya drivaxlar till diffen, RedLine 75W90 olja i bakaxel och RedLine MT-90 i växellådan.

HJULUPPHÄNGNING:
Öhlins Road & Track Coilovers med FlyinMiata fjädrar), totalt 20 inställningsläge / ben, samt ställbara i höjd. IL-Motorsport förstärkningsstag mellan undre A-armar fram o bak. Hjulvinklar för bana och slalom och även gata. Jackson Racing justerbara krängningshämmare fram o bak, Polyurethanbussningar, Jackson Racing- fjäderbensstag med tre fästpunkter (för kompressormontage)

fram: Camber: -1,8 gr, toe tot 1,2mm, caster: 5 gr
bak: Camber: -1.5 gr, toe tot 1,2 mm

BROMSAR:
DBA 4000 skivor, 280mm fram, EBC -94:ans bak (250mm) med EBC Greenstuff v4 belägg runt om. 4-kolvsok i aluminium från Mazda RX-7 Turbo fram, Euroquip stålspunna slangar. ATE Super blue-racingolja

FÄLGAR o DÄCK:
Advanti Modena 7 x 17, TOYo Proxes RA-1, 205/40-17 (En viktmässigt väldigt lätt kombination som funkar kanon på snabb bana), 8 mm spacerplattor fram 10 mm bak, Längre hjulbultar. Ger ET 25!

Åker även med Fondmetal 5700, 7x15. TOYo Proxes R888 205/50-15 på gata och konbana

KAROSS:
Erebuni Kolfiberhuv m huvlås, IL-Motorsport Eurolight Dubbellampor med linsoptik, lampor H7/ H9. Plexilock med F 40-look, samt Luftintag m blinkers / parkeringsljus. Varselljus m linsoptik. F1- kolfiberbackspeglar, Vinylcab. Reservhjul på burk och brandsläckare i bagage. Bortplockade "tiedown hooks". Mindre spolarbehållare från USA-mod. vita sidomarkeringsljus samt vita sidoblinkers....

INREDNING:
Sparco Roadster II stolar, Sparcoratt 300mm. med snap-off nav och tillbakaflyttad ratt 30mm, MOMo-knopp, CompetitonCars-båge. Sparco 4-punktsbälten, Ändrat cabskydd för bågen, tröskelskydd, mätare för laddtryck o bränsleövervakning, Röd startknapp, startspärr, Pioneer poplåda m DLS högtalare för att lyssna på vädret. Och givetvis - Mugghållare.


Vintern -05 gjordes följande!

Nya stolar, Sparco Roadster 2
FlyinMiata fjädrar
oljekyl samt flytt av filter
Racekoppling 280 Nm ACT/Exedy
Torsen diff + nya drivaxlar samt kardan 4.1:1
Sexväxlad låda... Blir kanon ihop med nya slutväxeln (Sänker topp-speed med 15 % på fem första...)

Gjordes under vintern -06...

Förstärkningsstag till främre k-hämmare!
Monterat justerbara droplinks
Termostat till oljekylaren monteras!
oljetempmätare på a-stolpe!
Nya skivor bak (EBC)
Byggt Kall-luftsbox till insuget!
Bromsok snyggas till
Lite oljeläck ska fixas!
Samt allmän översyn i vanlig ordning på vintern..

Vintern -07

Ny, bättre spännare till kompressorremmen
Bytt till lättat svänghjul; 4,1 kg
FM 02-clamp monteras på Lambda
Ny kylare (Setrab) till Chargecoolern
Separat vattentank (1-2L) till I/C:n monteras
Ev mindre hjul på kompressorn. från 72mm till 67,5.. Höjer varvet på kompressorn från 15200 till 16000 vid 7200 rpm.. (Sen börjar det bli för mycket värmeförluster..)

Ny körning på rullar i vår då mycket är gjort med motorn sen förra bromsningen..

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Så du har hittat hit nu
och riktig båge har bilen också fått nu - bra!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Så du har hittat hit nu
och riktig båge har bilen också fått nu - bra!


Ja , efter att ha sett resterna av den rullade -94 som jag köpte så var det ett ganska lätt val...

(Har ju "tjuvläst" här nåt år, så det var väl lika bra att registrera sej....)

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Såg din fina kärra på Sturup i våras thumbs up .




_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51


Trådstartare
Blir en ganska omfattande ombyggnad av drivlinan i vinter. Dels pga kopplingsbyte och för att slutväxeln 4.3:1 med viscodiff inte är tillräckligt hållbar i 1,6:an.. Har ju dessutom varvat upp kompressorn ytterligare, så jag passade på att sälja min diff innan den havererar.. Blir nu en Torsendiff med 4.1:1 istället. Måste även byta drivaxlar och kardan, då detta är ngt grövre. Som grädde på moset blir det en sexväxlad låda också... Ska ev lätta mitt original svänghjul från 8 kg till 6 kg. Kan dock bli lite problem med min tomgång som redan är känslig tack vare kompressorn, så jag får se...

Detta kommer att ge enl Dennis Kullman, som har gjort följande uträkning med 205/50-15 på bilen:

1:ans vxl vid 7200 rpm nu, 62 km/ h, efteråt 52
2:an.............................nu 103....................85
3:an.............................nu 146....................118
4:an.............................nu 194....................154
5:an.............................nu 238....................194
6:an............................................................230

ACT/Jackson Racing organisk koppling, 270Nm
Sexväxlad låda från en -05 ?mil
Torsen II från en -03 med 4.1:1 (2500 mil)
Drivaxlar från samma diff
Kardan från en -94



Ska även passa på att ta bort mina sänkfjädrar och montera fjädrar från Flyin Miata på mina Öhlinsben, som iofs sänker lika mycket men är betydligt bättre att åka på. Har inte tänkt att satsa på några rena racefjädrar då bilen går mycket på gata också. Därav nya bumpstop/damasker också. Fjädrarna har följande spec (orkade inte räkna om) fram 342 Ib/inch, bak 228 Ib/inch. Har även tagit hem lite annat smått o gott för vinterns genomgång, som Magnecor KV 85 kablar mm. Miatan är elek mot tändkalblarna (OEM) som i bästa fall håller några tusen mil...


_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



FM är 60N/mm fram och 40N/mm bak (svenskgjorda med jämna och fina värden i SI-enheter )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
FM är 60N/mm fram och 40N/mm bak (svenskgjorda med jämna och fina värden i SI-enheter )


Ja, det borde jag ju ha fattat, då dom inte är helt okända i Miatakretsar...

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



NiklasFalk skrev:
FM är 60N/mm fram och 40N/mm bak (svenskgjorda med jämna och fina värden i SI-enheter )


Blir det på hjulen på hjulen? Snedställd fjäder i dubbla A-armar skapar ju ofta väldigt hög utväxling så det låter ju attans mjukt....

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pär Hylander skrev:
NiklasFalk skrev:
FM är 60N/mm fram och 40N/mm bak (svenskgjorda med jämna och fina värden i SI-enheter )


Blir det på hjulen på hjulen? Snedställd fjäder i dubbla A-armar skapar ju ofta väldigt hög utväxling så det låter ju attans mjukt....


Ca 31/26 vid hjulen om jag tolkar Kristoffer's Excelblad rätt...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Pär Hylander skrev:
NiklasFalk skrev:
FM är 60N/mm fram och 40N/mm bak (svenskgjorda med jämna och fina värden i SI-enheter )
Blir det på hjulen på hjulen? Snedställd fjäder i dubbla A-armar skapar ju ofta väldigt hög utväxling så det låter ju attans mjukt....
På min blå sitter det 90N/mm fram och 50N/mm bak och det fungerade tydligen bra på extremjämna banor (Spa).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Pär Hylander skrev:
NiklasFalk skrev:
FM är 60N/mm fram och 40N/mm bak (svenskgjorda med jämna och fina värden i SI-enheter )
Blir det på hjulen på hjulen? Snedställd fjäder i dubbla A-armar skapar ju ofta väldigt hög utväxling så det låter ju attans mjukt....
På min blå sitter det 90N/mm fram och 50N/mm bak och det fungerade tydligen bra på extremjämna banor (Spa).


Har inte skrivit här på ett tag,men kan konstatera att efter helgens konbanekörning på Uråsa så funkar dämpare och fjädrar betydligt bättre än tidigare. Slipper att åka på bumpstoppen nu då dessa fjädrarna är ngt högre. Att dom är mjuka är som sagt en kompromiss som jag ändå tycker är ok. Blev ändå betydligt mindre roll än vad jag hade räknat med..

Nåväl! Övrig ombyggnad av drivlinan har väl funkat smärtfritt tills det var dags för provkörning. Efter en halvtimmes varmkörning började det att uppstå ett oroväckande, knackande ljud från lådan med kopplingen uppe i friläge. Provade lite olika Redlineoljor, men ljudet består. Efter viss tvekan revs lådan bort och lagrena kollades upp. Var ok med dom, så efter en lördagkväll djupt rotad på Miata.nets arkiv i USA kan jag bara konstatera att ljudet mer eller mindre ska finnas där. Är var man kallar ett "gear roll over noise" som uppstår i Aisin-lådan. Vissa låter mer andra låter mindre... Så det blev en onödig mekhelg under Valborg

Nu ska jag bara göra ny hjulinställning. Blir väl ca 1,5 gr camber fram och 1,8 bak samt toe-inet nära noll både fram å bak. hade denna inställning med dom gamla fjädrarna. Möjligtvis läggs lite toe-in fram så det även går att åka på vanlig väg då det är där den används mest ...

Ändrade Cambervärdena pga felskrivning.

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Jag har av misstag kört med en del toe out fram på den röda ett par månader och den var bara lite extra nervös på spårig väg, men inte mycket. Satsa på att nolla både fram och bak, det blir nog helt ok.
Sen kan du fixa nåt fiffigt mätverktyg (kalibrerad tumstock, ett visst andel av varv på justerskruvarna?) så skruvar du till lite toe out när du kör konbana (det går ju snabbare att justera än att byta 2 hjul (bara som tidsreferens)).

Varför vänder du på camberbalansen (negativare camber fram än bak, mot "gängse standard"), har du så styv framkrängare (för turn-in) att du vill ha extra camber för att hjälpa balansen?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51


Trådstartare
Ska givetvis vara tvärtom på cambervärdena som du säger Niklas... Har ändrat i inlägget Toe-outen som blir nu pga originalbussningar/ET gör bilen lite väl stirrig på landsväg, så innan bussningsbytet får det bli lite, lite Toe-in... Ska mäta in den i helgen ...

EDIT: Just det här med chassi- setup är inte riktigt min grej, så jag får förlita mej till kända värden och försöka hitta en inställning som passar mej och min körstil. Som bilen känns just nu, så är den helt perfekt att köra och den går alldedes säkert att förbättra för resp ändamål. Ska kränga på mina sista omgång RA-1 or på 17 tummarna som jag tänkte prova på Ljungbyhed som tydligen ska vara en ganska snabb bana...

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



HEj Peter,
jag är nyfiken på dina framlyktor. Åker en Porsche 968 själv, och vill konvertera dem till "icke pop-up" lampor.
Var har du köpt dina? Hur tycker du ljusbilden ändrats? Har SBP nån åsikt? Var de dyra?

Mvh,

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51


Trådstartare
Qvisfr skrev:
HEj Peter,
jag är nyfiken på dina framlyktor. Åker en Porsche 968 själv, och vill konvertera dem till "icke pop-up" lampor.
Var har du köpt dina? Hur tycker du ljusbilden ändrats? Har SBP nån åsikt? Var de dyra?

Mvh,


Detta är ett kit anpassat till Miatan med Hellas lampor, en separat för hel o halvjus. Ljusbilden är ganska ok, men störs lite av att dom sitter väldigt lågt så att fronten bryter ljuset ngt, men faktum är att dom runda 8 tummarna som sitter original lyser bättre.. SBP säger inte så mycket trots att halvljuset sitter innanför helljuset. F.ö är monteringen ok i mått. Är även E-godkända insatser. Har sett att hel-ljuslampan finns även att köpa med en parkeringslampa inbyggd. Skulle tro att dom kostar 800-1000 kr styck här i Sverige. Jag gav ca 4500:- för hela kitet inkl fästen och lexanlocken i Tyskland hos en Miataspecialist.

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Peter Sandström skrev:
F1- kolfiberbackspeglar


Var köpte du dessa? Är ute efter något liknande till min gamla Fiat, och med den där fästplattan ser det nästan ut att passa rakt på orginalinfästningen.

Peter Sandström skrev:
Detta är ett kit anpassat till Miatan ... i Tyskland hos en Miataspecialist.


Har du adress/telefonummer till denna miataspecialist?

_________________
Anders Dauner
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Peter Sandström skrev:
F1- kolfiberbackspeglar


Var köpte du dessa? Är ute efter något liknande till min gamla Fiat, och med den där fästplattan ser det nästan ut att passa rakt på orginalinfästningen.

Peter Sandström skrev:
Detta är ett kit anpassat till Miatan ... i Tyskland hos en Miataspecialist.


Har du adress/telefonummer till denna miataspecialist?


Kolfiberspeglarna är av ganska usel kvalitet. Går inte att justera dom efter att dom är inställda. Man måste alltså ställa in dom, montera av dom och dra åt skruvarna underifrån.. Finns bättre prylar än dessa från www.miatamania.com som jag köpte mina ifrån.. Har för mej Dalhems har nåt liknande

Lampkitet köpte jag från en firma som heter www.ilmotorsport.de Tyvärr finns inte kitet längre, men själva lamporna borde gå att köpa via KGKnutsson.. Finns lite uppsjö olika sorter av denna modell beroende på fästen mm

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -91 / Kompressor
6 besök senaste veckan (12381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande