Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
1, 2, 3 ... 52, 53, 54   >>
56 besök senaste veckan (472544 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Måste erkänna att jag också håller på och försöker förverkliga mina bildrömmar med ett hemmabygge
Kanke kan det intressera någon att läsa om det

Lite bakgrund
För ett antal år sedan blev jag på allvar intresserad av att bygga en egen bil, och olika Seven-varianter var förebilderna. Eftersom konstruerandet och funderandet över olika lösningar är det roligaste och huvudorsaken till mitt bilbyggande, så har jag ägnat mycket tid åt att leta information och inspiration, läsa och lära. När jag hittade hit till rejsa förra hösten fick jag en kick (och mycket värdeful info, tack för den!) att bestämma mig och sätta igång.

Utgångspunkt
- 2-sitsig
- Mittmonterad mc-motor
- Rör-ram och enkel kaross
- Gatregistrerad men främst för att leka på bana

Så här är det tänkt
Motor: Aprilia RSV Touno. Twin på 1000cc, 125hk (9500rpm), 96Nm (8750 rpm), originalmonterad torrsump, ca 70kg
Bakvagn: Kedjekonverterad diff och drivaxlar från Suzuki Swift. De dion axel upphängd i tre-länk med två längsgående stag i överkant och ett "liggande A" med spetsen bakåt i axeln i underkant
Framvagn: Stel axel (fackverk) upphängd som bakaxlen, dvs två längsgående stag i överkant och ett "liggande A" i underkant

Ram
För att få koll på att ramen är vridstyv, att allt får plats och att hjulupphängningarna får bra fästpunkter har jag gjort en enkel 1:1 modell av ramen i 20x20mm träribbor. Jag har fått ändra hit o dit (ganska mycket enklare med trä än stål...) men nu tror jag att jag har den slutgiltiga lösningen. För att kolla vridstyvheten är faktiskt en sån här modell väldigt bra. Även om jag inte har varit noga alls med fogarna (rasp, fogsvans, träskruv) så märks det direkt var svagheterna är. Huvudproblemet är hur man ska bygga runt förare och passagerare på ett styvt sätt, men jag tycker jag har hittat en bra lösning. Återkommer med bilder på träbitarna...

Varför stela axlar?
Man kan ju med visst fog fråga sig varför jag vill ha stela axlar både fram och bak. Orsaken är främst att när jag funderat över den klassiska lösningen med dubbla triangellänkar så kändes det väldigt svårt att (utan tidigare erfarenhet av bilkonstruktion eller racing) göra en vettig kompromiss mellan camber-gain, spårviddsändring och rullcentrums position/rörelse.
En stel axel har konstant spårvidd, konstant camber och rullcentrum kan fixeras med en bult, så man vet vad man har, och priset får man betala i form av större ofjädrad vikt och lite klurigt att få till styrningen utan bump-steer
EDIT: En annan fördel med stela axlar är att man inte riskerar "jackning" av fjädringen

_________________
Johan Lekås
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Klockrent kul projekt! Härligt! Var är alla bilderna??

Stel framaxel med framåtriktade länkarmar (tryckande) kan resultera i ormande beteende - kanske värt att forsta vidare i hur man undviker?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fortsätt på den väg du valt.

Ska bli mycket intresant att se hur det funkar.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Kraniel skrev:

Stel framaxel med framåtriktade länkarmar (tryckande) kan resultera i ormande beteende - kanske värt att forsta vidare i hur man undviker?


Vad beror de ormande beteendet på?

om jag gissar:
Eftersom framaxel i underkant hålls fast i mitten, och i överkant ute vid hjulet så kommer axeln att utsättas för vridning vid inbomsning, så det vill till att den är vridstyv. Om den inte är tillräckligt styv kan det kanske bli "ormigt"?

ButterflyRacing skrev:

Fortsätt på den väg du valt.

Ska bli mycket intresant att se hur det funkar.........


Det lär nog dröja ett tag innan det blir funktionsdugligt...

Det där EAS-projektet ser väldigt spännande ut. Framförallt vikten är ju tilltalande!

_________________
Johan Lekås
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Butterfly har iofs rätt att man bör gå sin egen väg, din väg har dock provats av många andra och konceptet med stel framaxel hade sin storhetstid på 20-30 -talet och förekom fram till 50-tal.
Idag är du hänvisad till lastbilar / terrängbilar för att hitta det kommersiellt.

Du kan med liten insats fram en anständig individuell framhjulsupphängning med tanke på att de dominerat helt i racing sedan 60-talet. Lämpligen kopierar du geometrierna och använder spindlar från en etablerad lösning i liknande bil (ex.vis. Miata M1/M2 eller Caterham eller Alfa 75) och går vidare därifrån så blir det automagiskt ganska rätt.

Men låt säga att du kör på; thumbs up det som är svårt för dig är spindlar och vinklar fram pga däckutvecklingen gör att 2000 talets däck skiljer sig stort från 20-talets i bredd. Du behöver lösa spindellagringar (stora moment med R-däck), caster, offset, castertrail mm från scratch.

Bugattin har positiv camber av en anledning, kombination av grepp, riktningsstabilitet, styrkrafter och dåtidens smala däck (det är ovanligt idag med däck som ger bättre grepp med kraftig statisk positiv camber t.ex.)

Skall du bygga en "seven" så titta på engelska trialbilar som har stelaxlar fram. Erinrar mig en som heter "troll" som såg cool ut men den hittar jag inte på nätet.

Men icke desto mindre, en Bugatti har sin charm och i 750MC har man ägnat massor av energi åt att tämja stelaxeln bak. Det funkar!



_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Kristoffer R skrev:

Idag är du hänvisad till lastbilar / terrängbilar för att hitta det kommersiellt.

Att det inte är så vanligt kommersiellt beror väl till stor del på att motorn oftast sitter mellan framhjulen, och då är det inte så praktiskt med stel axel? McPärson är vanligare än dubbla triangellänkar trots att det teoretiskt inte är bättre, men det är enklare ur konstruktionssynpunkt

Kristoffer R skrev:

Du kan med liten insats fram en anständig individuell framhjulsupphängning med tanke på att de dominerat helt i racing sedan 60-talet. Lämpligen kopierar du geometrierna och använder spindlar från en etablerad lösning i liknande bil (ex.vis. Miata M1/M2 eller Caterham eller Alfa 75) och går vidare därifrån så blir det automagiskt ganska rätt.

Det är väl ingen tvekan om att vill man ha en rolig bil med bra prestanda så är en seven en mycket effektiv väg att gå, och det finns färdiga designer att utgå ifrån. Men för mig handlar nöjet om att klura och kontruera, och se om jag kan klara det efter eget huvud.
Många olika lösningar kan vara vinnare på banan, jag tror det handlar mest om vem som kan optimera sin lösning bäst. Jag har inga illusioner om att åstadkomma något revolutionerande, men jag känner mig rätt säker på att det kommer att fungera OK.

Kristoffer R skrev:

Men låt säga att du kör på; thumbs up det som är svårt för dig är spindlar och vinklar fram pga däckutvecklingen gör att 2000 talets däck skiljer sig stort från 20-talets i bredd. Du behöver lösa spindellagringar (stora moment med R-däck), caster, offset, castertrail mm från scratch.

Jag förstår inte riktigt varför jag inte skulle kunna använda någon av de olika spindlar som förkommer i olika Sevens?

Kristoffer R skrev:

Bugattin har positiv camber av en anledning, kombination av grepp, riktningsstabilitet, styrkrafter och dåtidens smala däck (det är ovanligt idag med däck som ger bättre grepp med kraftig statisk positiv camber t.ex.)


om det ska vara någon mening med att att ha stel axel så ska man inte behöva köra med mycket negativ statisk camber för att få grepp i kurvorna eftersom man förlorar i broms/acc. Detta gjorde mig tveksam till stel axel i början, men vad jag förstår finns det däck som ger bra sidgrepp även med camber nära 0, t ex ACB 10


Kristoffer R skrev:

Men icke desto mindre, en Bugatti har sin charm och i 750MC har man ägnat massor av energi åt att tämja stelaxeln bak. Det funkar!


Precis. Funkar det bak (se t ex på clubman där bilar med "live axle", de Dion och individuell upphängning är helt jämna) så borde det funka fram också

Visst kommer jag att köra på!

_________________
Johan Lekås
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Kul att se att du klivit fram ur garderoben thumbs up . Det skall bli kul att följa detta bygge , speciellt när du har lite udda/egna lösningar .och en BEC är aldrig fel . Lycka till .

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Kul ansats!

Sök gärna information om t ex Lotus Type 57 och 58. Det var extremt kilformade prototyper som man tog fram för F2 och F1 under 1968. Kylarplacering var bak över slutväxeln och formen var minst sagt extrem. Man trodde att de breda slickshjul som då användes skulle fungera bäst med helt stela axlar både fram och bak. Detta eftersom man då alltid skulle ha fast geometri, och bra funktion med desa breda däck med fullt anligg. Bilen byggdes därför med lätta multirör-uppbyggda deDion-axlar sittade i en subframe fram ihop med dubbla längslänkar. Även bakvagnen var alltså av deDion-typ ihop med dubbla längslänkar. Fjädring var konventionellt med dämpare och coilovers.

Den testades på bana av teamets förare Graham Hill och John Miles som initialt ansåg Type 58 dvs F2-bilen ha mycket goda vägegenskaper. Men den var alltför långsam i F2-utgåva (evt pga den konventionella 1600 cc Cosworth-motorn?) och ställdes åt sidan. En likadan Type 57 F1-bil byggdes därefter men kördes aldrig på tävling, byggdes senare om till Tasman-spec med 2.5L motor. Testkördes längre tid av Graham Hill som till slut ansåg konceptet inte var moget och färdigutvecklat och han och Jochen Rindt valde istället tävla med den väl beprövade Lotus Type 49. Att sen Lotus i nästa försök prövade med komplicerad 4-hjulsdrift i Lotus Type 63 är en annan historia. Också den inte så lyckad...

Drygt 10 år tidigare under slutet 50-talet hade Bugatti tagit fram en F1-bil med en unik layot med stela deDion-axlar både fram och bak med en tvärställd rak åtta bak dessutom. Men för med lite utveckling blev det magert resultat i race. Här var det nog Bugatti-tradition och fransk vilja göra annorlunda....

Men kul att något vill pröva egna ideer ska bli kul följa tråden

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
D5 skrev:
Kul ansats!

Sök gärna information om t ex Lotus Type 57 och 58. Det var extremt kilformade prototyper som man tog fram för F2 och F1 under 1968. Kylarplacering var bak över slutväxeln och formen var minst sagt extrem. Man trodde att de breda slickshjul som då användes skulle fungera bäst med helt stela axlar både fram och bak. Detta eftersom man då alltid skulle ha fast geometri, och bra funktion med desa breda däck med fullt anligg. Bilen byggdes därför med lätta multirör-uppbyggda deDion-axlar sittade i en subframe fram ihop med dubbla längslänkar. Även bakvagnen var alltså av deDion-typ ihop med dubbla längslänkar. Fjädring var konventionellt med dämpare och coilovers.

Den testades på bana av teamets förare Graham Hill och John Miles som initialt ansåg Type 58 dvs F2-bilen ha mycket goda vägegenskaper. Men den var alltför långsam i F2-utgåva (evt pga den konventionella 1600 cc Cosworth-motorn?) och ställdes åt sidan. En likadan Type 57 F1-bil byggdes därefter men kördes aldrig på tävling, byggdes senare om till Tasman-spec med 2.5L motor. Testkördes längre tid av Graham Hill som till slut ansåg konceptet inte var moget och färdigutvecklat och han och Jochen Rindt valde istället tävla med den väl beprövade Lotus Type 49. Att sen Lotus i nästa försök prövade med komplicerad 4-hjulsdrift i Lotus Type 63 är en annan historia. Också den inte så lyckad...

Drygt 10 år tidigare under slutet 50-talet hade Bugatti tagit fram en F1-bil med en unik layot med stela deDion-axlar både fram och bak med en tvärställd rak åtta bak dessutom. Men för med lite utveckling blev det magert resultat i race. Här var det nog Bugatti-tradition och fransk vilja göra annorlunda....

Men kul att något vill pröva egna ideer ska bli kul följa tråden


Tackar för intressant info! (Har faktiskt Graham Hills biografi "Life at the limit" i hyllan men kommer inte ihåg att jag skulle läst om några stela framaxlar i den, men jag ska titta igen. Väldigt underhållande bok f ö)
Hittade inga bilder på type 57 och 58 vid en snabb sökning. Om någon har är jag självklart tacksam för tips

_________________
Johan Lekås
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224





Har själv hittat en del information om dessa projekt i "The Lotus Book, The complete History of Lotus Cars". William Taylor. ISBN: 1 902351 00 2. Tror det var "Mk I"-boken, det lär finnas en senare ännu mer detaljerad bok med samma titel men "Mk II". Jag minns det skrevs mycket om återgång till stelaxlar i Autocar och andra samtida motorsporttidningar då "gummivalsarna" började komma in på F1-bilarna. Även Ferrari minns jag körde tester samma tid och även senare med F1-bilar ombyggda till stel deDion bakaxel.

om du letar på olika sätt på nätet så kan du säkert hitta en hel del matnyttigt.

En kul liten bil jag erinrar mig, var en liten racer med MC-motor som testades för ett antal år sen av CCC (Car and Cars Conversions, numera tyvärr nedlagd) på en bana på Irland. Det var en amatörbyggd "mini-Clubman" med föraren sittade bredvid en längsställd MC-motor. Motorn drev via en sned kort kardan till en diffklump bak och via ngt olika långa drivaxlar en stel Volvo 343 deDion-bakaxel i dubbla länkarmar. Tror han hade byggt den med relativt mkt negativ camber bak. Extremt lätt bil som hade en idealisk viktfördelning, mycket litet polärmoment och dessutom lika vikt på alla hjul eftersom motor och förare balanserar varandra. Testaren från CCC var i artikeln mycket positiv. thumbs up

Men framvagnen var konventionell med dubbla länkarmar.

Mest kända stelaxelbilar var ju annars Indianpolis roadsters, stela både fram och bak. Slogs ut som koncept då den nya tiden kom 1963 med mittmotorbilar, med Lotus 29 i spetsen.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Bilder på ramen

(med risk för att framstå som fullblods-tok) Så här ser det ut:
Modell skala 1:1 av ramen i 20x20mm träribbor (ska bygga den riktiga ramen i fyrkantrör 20x20x1.25)



Några saker ska justeras, t ex ska planet mellan sittbrunn och motorrrum inte vara vertikalt utan luta lite bakåt.

Här har jag ritat in ungefär hur stag för fram och bak-axel (i rött) ska gå, axlarnas läge (blått), förstärkning av infästningspunkterna (svart)



"Golvet" fram är höjt för att den liggande triangellänken ska kunna röra sig upp och ner

Lite om vridstyvhet
När jag började med ramen var mitt mål att bara ha trianglar och pyramider överallt, eftersom det då blir garanterat vridstyvt. Men hur gärna jag än ville så kunde jag inte triangulera sittbrunnen helt utan att det blev väldigt trångt eller omöjligt att ta sig i och ur. Blev därför tvungen att acceptera sittbrunnen som en rektangulär öppning och jobba vidare med det. Då kom jag till en - för mig - viktig insikt som jag ska försöka förklara:
om man har en låda med en öppen sida, så är den väldigt vek över öppningen, dvs om man pressar diagonalt över den rektangulära öppningen så blir den en romb. Den kan deformeras på det sättet för att sidorna och även botten böjer sig, och inte är plana längre. MEN om man kan göra två sidor styva så att de inte böjer sig (t ex genom att de är botten på en pyramid) så blir lådan väldigt styv, trots den rektangulära öppningen.
Det har jag utnyttjat när jag gjort ramen på följande sätt:



om man tänker sig sittbrunnen som en låda med öppningen uppåt (rött i bilden) så har jag gjort den sida som man har ryggen mot styv genom att ramen som omger motorrummet är helt styv, dvs triangulerad i alla sidor. Den sidan av lådan som är framåt (blått) är svårare eftersom man inte kan triangulera den utan att det blir väldigt trassligt och trångt för benen, men det styvar de diagonala stagen (gult) upp. Det ser kanske trångt ut för fötterna men är fullt acceptabelt (tycker jag...)

_________________
Johan Lekås
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Tips! Kolla gärna in hur Lotus gjorde på av sina bilar på 60-talet, bland annat i sin 23:a, med ett mycket smart förstärkt parti just framför sittbrunnen. Man använde då en lösning från dåtida flygindustrin i form av ett så kallat bulkhead, en dubbelplåt i den zonen som svetsades på bägge sidor av rören. Man hade lagt till ett inre rundgående rör med mjukt rundade hörn som gick runt invändigt och ändå gav tillräckligt stor öppning för benen in i främre utrymmet. Plåten hade många lätthål utan förlora styrka. Gav mycket starkt ökad vridstyvhet utan att ta stor plats

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
D5 skrev:
Tips! Kolla gärna in hur Lotus gjorde på av sina bilar på 60-talet, bland annat i sin 23:a, med ett mycket smart förstärkt parti just framför sittbrunnen. Man använde då en lösning från dåtida flygindustrin i form av ett så kallat bulkhead, en dubbelplåt i den zonen som svetsades på bägge sidor av rören. Man hade lagt till ett inre rundgående rör med mjukt rundade hörn som gick runt invändigt och ändå gav tillräckligt stor öppning för benen in i främre utrymmet. Plåten hade många lätthål utan förlora styrka. Gav mycket starkt ökad vridstyvhet utan att ta stor plats


Jo, jag har funderat på så'na lösningar, och det är fortfarande ett alternativ! Men det är lite svårt att dimensionera eller utvärdera hur styvt det blir när jag bara har en trämodell. Får prova "bulkhead"-varianten mot min nuvarande lösning när jag kan bända i stålramen och få mer verkliga mått på styvheten

Hittade en bild på Lotus 23s bulkhead:

_________________
Johan Lekås
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Spännande projekt! thumbs up kommer följas...

tänkte bara på en sak (som du förmodligen redan har koll på), Tycker SFRo att det är ok med 1,25mm godstjocklek? du kompenserar ju garanterat för det med den välgenomtänkta trianguleringen.

Mvh / Martin

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
24-Seven skrev:
Spännande projekt! thumbs up kommer följas...

tänkte bara på en sak (som du förmodligen redan har koll på), Tycker SFRo att det är ok med 1,25mm godstjocklek? du kompenserar ju garanterat för det med den välgenomtänkta trianguleringen.

Mvh / Martin


Jag har inte frågat SFRo men det tror/hoppas jag inte är något problem
Då tror jag det är mer kritiskt med dimensionerna (och rakheten!) på stagen till axlarna så att de inte knäcks. Längsta biten i tringelstaget är ca 1m och utsätts för ganska stora krafter. Jag har räknat på knäckningen och tror att ett rör med 30mm diameter och 2mm gods räcker, men det har nog andra här på forumet mer praktiska erfarenheter av

_________________
Johan Lekås
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



24-Seven skrev:
Spännande projekt! thumbs up kommer följas...

tänkte bara på en sak (som du förmodligen redan har koll på), Tycker SFRo att det är ok med 1,25mm godstjocklek? du kompenserar ju garanterat för det med den välgenomtänkta trianguleringen.

Mvh / Martin


Bra poäng! Johan, kolla med din SFRo-besiktningsman innan du börjar bygga. Generellt sett rekommenderas 2 mm som minsta godstjocklek, bland annat för att det är mycket lättare att lyckas svetsa då. Men som sagt, kolla innan.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
therealpinto skrev:


Bra poäng! Johan, kolla med din SFRo-besiktningsman innan du börjar bygga. Generellt sett rekommenderas 2 mm som minsta godstjocklek, bland annat för att det är mycket lättare att lyckas svetsa då. Men som sagt, kolla innan.

/Gustaf


Det ska jag göra!



PS. Tack alla för intresset, det inspirerar!

_________________
Johan Lekås
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



therealpinto skrev:
Men som sagt, kolla innan.

/Gustaf


Jag skulle inte kolla i förväg. Då är du rökt.....om du får ett nej.
och det är lättare att svara nej av gammal vana...om bilen inte är påbörjad.
Bygg bilen.....räkna på styrkan på alla upptänkliga sätt.
Lämna en hel perm med uträkningar. Bevisa att den är bra.

Hur skulle man då kunna underkänna bilen, med motiveringen att matrialet är tunnare än 2mm ??

Jag byggde, under många år, mina Cobra ramar i 2mm, när rekomendationen var 3mm

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kristoffer R skrev:

Du kan med liten insats fram en anständig individuell framhjulsupphängning med tanke på att de dominerat helt i racing sedan 60-talet...........
...........
Lämpligen kopierar du geometrierna................


Varför är du så tråkig....????
Det här är ju ett skitkul prodjekt...
Det är många som pratat om stela axlar, under åren....men ingen som vågat ro det i land. Nu vill vi se hur bra det går att få det.


(Johan Lekås.om du tar bort ordet Seven i rubriken så blir det ännu bättre. Många hoppar över allt vad Seven-trådar heter)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



ButterflyRacing skrev:
therealpinto skrev:
Men som sagt, kolla innan.

/Gustaf


Jag skulle inte kolla i förväg. Då är du rökt.....om du får ett nej.
och det är lättare att svara nej av gammal vana...om bilen inte är påbörjad.
Bygg bilen.....räkna på styrkan på alla upptänkliga sätt.
Lämna en hel perm med uträkningar. Bevisa att den är bra.

Hur skulle man då kunna underkänna bilen, med motiveringen att matrialet är tunnare än 2mm ??

Jag byggde, under många år, mina Cobra ramar i 2mm, när rekomendationen var 3mm


Fast man kan ju lämna beräkningen innan man bygger också, eller hur?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



therealpinto skrev:
ButterflyRacing skrev:
therealpinto skrev:
Men som sagt, kolla innan.

/Gustaf


Jag skulle inte kolla i förväg. Då är du rökt.....om du får ett nej.
och det är lättare att svara nej av gammal vana...om bilen inte är påbörjad.
Bygg bilen.....räkna på styrkan på alla upptänkliga sätt.
Lämna en hel perm med uträkningar. Bevisa att den är bra.

Hur skulle man då kunna underkänna bilen, med motiveringen att matrialet är tunnare än 2mm ??

Jag byggde, under många år, mina Cobra ramar i 2mm, när rekomendationen var 3mm


Fast man kan ju lämna beräkningen innan man bygger också, eller hur?



/Gustaf


Nej !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
1, 2, 3 ... 52, 53, 54   >>
56 besök senaste veckan (472544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande