Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (87855 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Bilen är nu såld

Nu har jag kommit en bit på vårt nya prodjekt. Det ska bli en EAS( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32039&highlight ),
men med egen framvagn mm.

Som ni ser, har jag valt lite andra lösningar än vad man är van att se.
Jag har valt att ha justeringen till cambern i chassit.
Detta pga. att om justeringen sitter i bärarmen, så skenar hjulgeometrin iväg vid stora justeringar.
Jag får förändringar nu också....men jag inbillar mej att jag har större koll på vad som sker med denna lösning.
Vissa konstruktioner ser lite undliga ut. Det beror på att jag vill ha mycket stora möjligheter att ställa om mycket.
Det är tex. inte klart om vi ska köra på radial eller diagonalslicks.

Spindeln är Nissan Micra.
Undre kulbulter är en modifierad Jaguar XJ.
Styrväxeln är Volvo 240, dock kommer den att modifieras ganska mycket.
Stötdämpare är Yamaha R1.









_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Styrstaget ser härligt "färdigt" ut (ger stora möjligheter att snabbt ställa toe inom brett område iaf)

Det väl väl lite olika saker som händer med geometrin om du flyttar ledpunkterna eller förändrar längderna. Men att ha möjlighet till bägge skadar ju inte (det är ju enkelt att lägga till länkhuvud senare).

Är det planerat att köra styrstaget så långt (i höjdled) från någon av bärarmarna eller är det nåt annat som styr.
Jag har för mig att det är enklare att kontrollera bumpsteer om styrstagets ledpunkter ligger nära ena bärarmens ledpunkter (även om det i teorin ska räcka att ha ledpunktera på linjerna mellan bärarmarnas ledpunkter).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Niklas Falk skrev:
Är det planerat att köra styrstaget så långt (i höjdled) från någon av bärarmarna eller är det nåt annat som styr.
Jag har för mig att det är enklare att kontrollera bumpsteer om styrstagets ledpunkter ligger nära ena bärarmens ledpunkter (även om det i teorin ska räcka att ha ledpunktera på linjerna mellan bärarmarnas ledpunkter).


Justerar man camber vid övre bärarmens infästning påverkas även bumpsteer - men det kanske är minimalt?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Är det jag som tittar snett på bilderna eller verkar inte styrarmen på spindlarna peka inåt? De borde väl peka utåt så att en tänkt linje mellan yttre styrled genom undre spindelled (sett ur fågelperspektiv) på respektive sida skär varandra i närheten av bakaxelns centrum för att Ackerman inte skall bli helt åt pipan?

I övrigt ser det mycket trevligt ut! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322



Fan skönt å se nån som punktar upp sakerna iställer för att bara eldar ihop det halvdåligt! thumbs up

Fint metalljobb...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

Är det planerat att köra styrstaget så långt (i höjdled) från någon av bärarmarna eller är det nåt annat som styr.


Det finns inte plats att ha växeln vid bärarmarna.
Det är lite plock att få den på rätt höjd.....men det är bara att mäta och prova.

Westfield skrev:
Justerar man camber vid övre bärarmens infästning påverkas även bumpsteer - men det kanske är minimalt?


Ja, absolut. Jag var precis ute i verkstan och fann en bra lösning på det problemet.
Ska visa hur...senare.

Mats Friberg skrev:
Är det jag som tittar snett på bilderna eller verkar inte styrarmen på spindlarna peka inåt? De borde väl peka utåt så att en tänkt linje mellan yttre styrled genom undre spindelled (sett ur fågelperspektiv) på respektive sida skär varandra i närheten av bakaxelns centrum för att Ackerman inte skall bli helt åt pipan?


Det är lite dåligt med ackerman......men jag är inte säker på att jag vill ha så mycket.
Diskussioner pågår med Fuling.



Sebastian Petersson skrev:
Fint metalljobb...

Tack..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Var det någon som han läsa svaret till Friberg...innan jag han ändra det. Så glöm bort det som stod.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Infästningen p-ände/styrarm kommer inte att se ut som det gör nu.
Jag har några olika ideer....så vi får se hur det blir tillslut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



ButterflyRacing skrev:
Infästningen p-ände/styrarm kommer inte att se ut som det gör nu.
Jag har några olika ideer....så vi får se hur det blir tillslut.


thumbs up Har du Fuling med dig så låter det genast mycket bättre!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dom olika hålen för nedre infästning av stödämpare/coilver, är det för att få olika utväxling och därmed hjulkonstant eller är det av annan anledning?

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Dom olika hålen för nedre infästning av stödämpare/coilver, är det för att få olika utväxling och därmed hjulkonstant eller är det av annan anledning?


Ja...till viss del.
Jag ville ha en stående plåt där...för att styva upp bärarmen. Och när borrmaskinen ändå var igång ,
så fick jag ju fler justeringsmöjligheter. Eventuellt borrar jag en rad till under. Men då är det för att spara vikt.

När bilen väl är utsorterad...kan man minska ner på en massa på justerbarheten.....så det ser bättre ut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Mats Friberg skrev:

thumbs up Har du Fuling med dig så låter det genast mycket bättre!

Ja...men det är ju inte säkert att jag gör som han säger.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Det ser ju fint ut!

ButterflyRacing skrev:

Jag har valt att ha justeringen till cambern i chassit.
Detta pga. att om justeringen sitter i bärarmen, så skenar hjulgeometrin iväg vid stora justeringar.
Jag får förändringar nu också....men jag inbillar mej att jag har större koll på vad som sker med denna lösning.


Det här blir jag nyfiken på; orkar du utveckla dina tankar lite?

Är det nå't sånt här du menar:
om man justerar camber vid hjulet så ändras övre bärarmens längd (och dess vinkel också vi stora ändringar?) => annan camber gain och RC
om man justerar camber vid chassit så har man samma bärarmslängd (och kan kanske behålla vinkeln också om man gör slitsen i chassifästet rätt?) => Mindre ändring i camber gain och RC

Eller är jag ute å cyklar?

_________________
Johan Lekås
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
Är det nå't sånt här du menar:
om man justerar camber vid hjulet så ändras övre bärarmens längd (och dess vinkel också vi stora ändringar?) => annan camber gain och RC


Ja...något ditåt.
Men det är mer RC förflyttning i sidled och jackingeffekten jag är ute efter.
Men ni ska nog inte ta detta som någon ny mirakellösning. Mycket arbete och tester uterstår.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Det är nog ner som Falk var inne på ....det är lättare att bygga om till länkhuvud senare...än tvärt om..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Ja...men det är ju inte säkert att jag gör som han säger.


Nu får jag åka till Karlstad tillsammans med ett just järnrör

ps
Teori i all ära men ärfranehet har en del att säga också.
För det mästa är jag och Håkan örverens men, men inte alltid.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
fuling skrev:
För det mästa är jag och Håkan örverens men, men inte alltid.


Ja..men skulle jag sätta alla ramrör så jag kunde bygga exakt som du vill....skulle bilen bli en V4...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
skulle bilen bli en V4...


Är jag värkligen så korkad?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Ny konstruktion för kompensering av styväxellängden.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Ändrad konstruktion för justering av styrväxellängd.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag funderar lite över avståndet mellan övre ramrör och infästningen för övre bärarm.

Vad är skälet till att inte ha övre ramrör närmare infästningen, borde inte den typen av "styltor" medge mer flex än om man skulle ha ramröret närmare infästningen?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
EAS by Butterfly -07
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (87855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande