Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD | << 1, 2, 3, ... 48, 49, 50 >> 36 besök idag (459228 totalt) |
Runt ca1250kg på bandagar! annars ca1300kg (Med förare mm) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Största anledninen till att det blev en automat var just skickat. I regel är automatbilar betydligt fräschare, mindre ägare, ofta äldre ägare. Inte så många korvkiosktomtar som har haft dom. Ska bygga om till manuell till våren, för denna lådan är hopplöst tråkig.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Trots det fina skicket så fanns det givetvis lite problem.
1. Tomgången. När bilen är kall så startar den fint, dock är tomgången med växel i lite väl låg, runt 550 varv. När motorn har fått upp lite temp så blir bilen genast mer svårstartad, dessutom dör den direkt om man släpper gasen. Håller man dock lite gas lägger i Drive och kör iväg, för att senare stanna och bara hålla bromsen då går den på tomgång, dock lågt ca 550 varv igen. Fenomenet med att den dör har blivit värre de senaste dagarna. 2. Vattentemp Står man still i stan i köer, så stiger vattentempen ska snabbt och närmar sig rödmarkeringen, lösningen hittils har varit att dra igång fläkten på max värme, då sjunker den, men det är ju inte direkt en bra lösning på problemet. Så ni som kan lite om KE-Jetronic kan kanske hjälpa till. Kan tillägga att det är ett litet hål vid den bakre dämparen. Det som ska kikas på är OVP relät, givaren för vattentemp, samt termostaten, gör detta till helgen. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Här har du ett elschema över ECU'ns ingående komponenter:
http://www.mellander.org/per/cars/im Ett annat bra dokument: http://rb-k.bosch.de/resources/liter Till saken hör även att iom att KE-Jetronicen i din bil är av typen "halvelektroniskt styrd" så innebär det att om en givare till ECU'n går sönder så kan följden bli att systemet går över i "helmekaniskt styrd". Det elektrohyrauliska ställdonet slutar att reglera bränsle och det är bara det fabriksinsällda bränsletrycket i bränslefördelaren som styr flödet. ( En form av "limp home". ) Vad jag förstått så funkar bilen hyffsat för övrigt så det kanske är lite långt att tro detta. I alla fall, tempgivarna är en bra början. Hur var det, har du haft loss tomgångsmotorn och rengjort den? Har du kollat att microswitchen till "tomgångs-indikeringen" ( vid gaslinkaget ) är ok? På min bil funkade av förklarliga skäl inte tomgången 100% förrän jag fick rätt på den. Temperaturproblemet tycker jag är synnerligen suspekt med tanke på vad du testat hittills. Kanske en spolning av hela systemet skulle vara på sin plats? Har du kollat så att oljekylningen fungerar? Ska öppna vid 102 och vara fullt öppen vid 110 om jag inte missminner mig. Vad ligger oljetempen på normalt? Per _________________ Per Mellander MB C43 AMG MB 190 2.5-16 EVOlution -89 |
||
Bilen går som en klocka så fort man börjar köra, det är bara på tomgång problemet uppstår, likaså tempen. Börjar bilen väl rulla så sjunker den ganska snabbt igen.
Johan å jag ska köra en helöversyn på lördag. Han har kvar sina KE-prylar efter bytet till sitt VEMS, så det är väl bara att börja byta och testa. Tack för dokumenten. Återkommer till helgen med resultaten _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Känner igen det där med kylartemparaturen fraan min Audi när jag fick den fraan Tyskland... Allt var jättefint, temperaturen laag konstant paa 80-90C tills jag kom in i eftermiddagskön paa E6:an... Daa gick den upp direkt till max... varje gang. Back to Basic... jag byte thermostat, givaren till tempmätaren och den givaren som styr när kylarfläkten skall gaa igang. Daa blev det genast bättre. Skulle gissa paa att givaren till kylarfläkten var problemet och den gick igang alldeles för sent... Men kanske du tänkte redan paa det... _________________ Anne Marek - www.sciroccogirl.net VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!! |
||
Bytte givaren till kylarfläkten igår och nu är det problemet faktiskt borta, har även testat ett nytt OVP relä och den är lite jämnare på tomgång och kanske snäppet högre. Bilen har fått sig en rejäl vaxning, har rivit bort all plast och tvättat, lackrengöring, polish samt en rejäl vaxning så nu är den som ny. Lägger upp lite bilder senare idag.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Hittade ett flödesschema som en kille gjort på 2.5 16v toppen, insugssidan är lite polerad, annars helt original. Insugssidan flödade visst lika mycket som en svetsad, upprest och maxportad Volvo 16V Rallycross topp som lämnade 384HK
Ganska fina siffror får man väl säga för en originaltopp: _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Grattis till lyckat reg-besiktning!! Kul att det gick bra!!!
Lycka till med växellådasbyte etc. nu!! _________________ Anne Marek - www.sciroccogirl.net VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!! |
||
Grattis till en rolig bil. En kompis hade en sådan fast manuell för många år sedan. Den gick rätt fint. Fast en gång när jag åkte med honom träffade vi på en M3E30 och han tålde inte att bli omkörd av en mercedes. Så båda började öka. Men tyvärr försvann M3:an rätt duktigt efter 200km/h. Vet inte hur illa hästighetsmätaren va kalibrerad men den visade 255Km/h som mest. (ja det va på autobahn )
Han hade också nåt problem med att den gick för varm. Men vi fick renovera toppen (konstigt ) på den pga avgasvärdena och efter det tror jag det blev bättre. Skulle helt klart kunna tänka mig en 2,5:a. gärna en DTM-kopia. Här är en gammal film på "eländet". http://attitude.mine.nu/filmer/divx/ Lycka till. |
||
Vart testade ni bilen någonstans? Här i Gbg? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Efter långt väntan och en nervositet som inte går att beskriva med ord så gick den alltså igår igenom regbesiktningen med blankt papper, XXW nånting fick man som regnummer. Var lite orolig att avgasvärdena var dåliga på den då den var lite orolig på tomgång, behöver justeras lite. Men det var fina avgasvärden för en såpass smutsig motor som denna ändå är.
Lamda, 1.01 HC, 037 (100) Co, 0,2 (0,5) Co2, 0,1 (0.3 Intressant film där Samuel, bilarna är extremt trevliga att köra, mycket välbalanserade, men det är ju inte direkt nån raket. Landsvägskörningen och bromsning var gjord hos SQR i Sollebrunn, Johan var väl inte helt nöjd för den gick fruktansvärt fett, men han har nu bytt ut sitt omex mot ett VEMS så vi får se hur siffrorna blir till våren. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Ser mycket trevligt ut... det är klart du skall ha separata spjäll
Blir spännande och se om vems lirar bättre än omex, i så fall kanskle man skulle byta själv... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
_________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||
Våra race- och banåkarbilar MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD | << 1, 2, 3, ... 48, 49, 50 >> 36 besök idag (459228 totalt) |