Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Långloppsracing, lite frågor | 1 besök senaste veckan (6132 totalt) |
Hej hej!
Är lite intresserad av långloppsracing, men har inte riktigt fallit för varesig HT2 eller MSLS, dels för att man inte får ha R-däck i MSLS. Funkar det verkligen att köra som folk på gatdäck i MSLS? Känns som att de borde mattas efter några varv. Största motsägelsen till HT2 är att det bara är 15" tillåtet. Vill gärna köra en serie för bilar som är 10 år eller äldre, gärna R-däck, helst lite motorbegr då min tänkta motor är N/A på 2,3l. Några andra idéer? Gärna kring mellansverige, därav mina tankar på Östgöta Racing. Några tips, tankar? Dessutom tyckte jag reglementet i MSLS var lite tvetydigt för klass fem. Där stod det bara bredd på däcken "205", fri profil, men ingen fälgstorlek. _________________ Simon Aunér Honda Accord 2.3i SR Norrköping |
||||
SLC kommer med en ny tävlingsform som kommer passa dig som handsken tror jag....... kolla www.slc.se under slutet av Augusti när vi presenterar det..... |
||||
Hej,
Jo då det går bra att köra tom 9-timmar på standard däck. Snacket om att det blir dåligt och dyrt är fel. Våra däck håller ett race fram & ev två race bak. Vi åker på Yokohama 539 195 50 15. Drar man på R däck så ökar alla krafter vid bromsning & kurvtagning , roligt men kostar mer i trasiga chassie komponenter & kräver mer av bromsarna, samt att du bryter mer i karossen som brukar vara mjuk ändå efter 10 år. Gällande reglemente så har 9-timmars 4 ventil 1,8 liter & 2 ventil 2,3 Liter. Begränsad trimning via insug & insprutning, motor & bil ska vara av samma fabrikat. Kolla in www.9-timmars.com Vi kör ( just nu bygger vi efter en kontakt med ett räcke)) med en Golf 2 GTI 16V , det funkar ofta bra om vi håller oss på banan. Bästa bilar just nu är BMV E30 eller Volvo 140/240 med 2,3 liters motorer. Vi ha även kört MSLS och tycker det är en mycket bra serie med bra arrangemang. Klass 5 är diffus men allt i sugmotor upp till 2,5 liter. MVH Torleif Cumléus _________________ Torleif Cumléus TOOLS Hooka Hey Racing https://www.facebook.com/toolshookaheyracing |
||||
Ju bättre fäste mot marken, desto mer utslagsgivande blir motorer och väghållningskomponenter, och desto färre team har möjlighet att vara konkurenskraftiga. Gatdäck är ett sätt att hålla ner kostnaderna i serier som satsar på lågprisracing. Enda sättet att få det att bli lågpris är att ha stora startfält, vilket kräver att alla tävlande har hyggliga chanser att ställa sig på pallen.
Du är välkommen att prova 9-timmars, 30 september, på Kinnekulle Ring. Förra året var vi 30 startande. Men, som sagt, utan R-däck. Vi kör med max 205/50/16 med ett Trade Wear på lägst 200. Välkommen _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||||
Hej!
Kan bara hålla med föregående angående R-däcken, dessa genererar betydligt högre belastningar på hjulupphängning, bromsar osv.........vilket i sin tur genererar högre kostnader, ofelbart.. Alltså kör vi i MSLS på standard däck, 9-timmars & övriga budget serier har valt samma väg, vilket i mitt tycke är riktigt. Sedan KAN man ju åka på R-däck i MSLS, men då hamnar man i klass 6. Dessa bilar går givetvis snabbare, och det kostar då också mer att åka. Generellt sett är driftsbudgeten i klass 6 högre eller mycket högre, tyvärr är det svårt (omöjligt?) att åka långlopp (min 6 timmar) i snabb bil med liten plånbok.... Vad som sedan betecknas som "dyrt" är ju upp till var och en.. Angående din undran om reglerna i klass 5 (och även klass 6), så är tanken att du ska kunna ta en bil med vagnbok från vilken serie som helst och kunna vara med och köra. Tror att det bara är MSLS och SLC som , i princip, släpper in alla typer av bilar i och med detta, dock har vi egna begränsningar vad gäller däck och motorer tex. Därför hittar du inget om fälgstorlek i reglerna, begränsningen är satt i däcksbredden, och standarddäck, om vi ser till klass 5. Mvh Micke Teamrepresentant, MSLS _________________ Mikael Brinck |
||||
ok ok, låter bra det där. Jag är inte så erfaren inom racing eller så, utan har bara blivit lärd att gatdäck oftast håller några varv bara. Men MSLS klass fem låter ju då passande. Bara att börja läsa lite om regler och börja bygga, så får vi hoppas på en Honda Accord 2.3i i MSLS nästa år =)
_________________ Simon Aunér Honda Accord 2.3i SR Norrköping |
||||
Det är mycket roligare med R-däck, när det bettar lite vid inbromsning och kurvtagning. Dessutom försvinner inte allt grepp ifall man råkar låsa upp, utan däcken pallar med lite högre temperaturer, eftersom de till skillnad ifrån gatdäcken är gjorda för bankörning.
Däckskostnaden är väl ungefär densamma, något dyrare i inköp och håller något längre, men visst blir belastningarna högre, liksom de blir om man tillåts trimma sin motor. Jag har dock aldrig hört talas om att karossen skulle vridas sönder? Med bur i är ju bilen dessutom betydligt vridstyvare än originalbilen. Men visst premierar de säkert hög motoreffekt, även om hög motoreffekt alltid är bra. R-däcken är i mitt tycke en rätt billig "trimningsmetod". Gör väl uppåt 3 sek per varv, beroende på däck. Racingen blir dock inte jämnare och bättre, men det är väl inte bara därför man kör på bana, eller? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Simon!
Ser att du bor i Linköping, välkommen på nästa race 12 augusti på Sviesta! Gå runt och titta, fråga, och prata med folk från teamen så får du en bra uppfattning om vad det handlar om. Sen gäller det att hitta en egen nivå på tävlandet, som man känner funkar. Vi har team som satsar väldigt seriöst, i både tid & pengar, och det finns team som i bästa fall tvättar bilen mellan racen........! (nä, så illa kanske det inte är..) Från Linköping kommer också Rikard Karlsson, kör TBR-BMW nr.7, han är liksom jag teamrepresentant i år och kan hjälpa till om du undrar över något. Vet inte om jag själv är på plats denna tävling, men det brukar finnas många som är sugna på att snacka lite racing och övertyga folk om att det är DETTA som är livet..!! Mvh MIcke _________________ Mikael Brinck |
||||
En serie som går i mellansverige (Mittsverigebanan) är High Coast Racing (HCR). Där kör de 3 & 6-timmars race på R-däck med standardmotorer (max 8 ventiler). Fast d vete tusan varför du vill köra i mellansverige om du bor i Linköping _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
om du inte vill åka enbart på Sviesta och nångång på Mantorp så kan jag rekommendera den nya klassen/serien som vi kommer presentera i slutet av Augusti..... eller komma ut till Mantorp Park den 11-12 Augusti. Men lite nyheter för den nya klassen, billigare än MSLS och enklare bilar än SLC Riksmästerskap fast fortfarande med SLC seriens stora resurser på all kringservice. |
||||
Jag kommer att finnas på plats på Sviestad 12:e augusti, så har du lust får du gärna komma förbi så ska jag försöka svara på allt du undrar över. Är med i TBR som kör den här bilen:
Mvh Rikard _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||
Låter också skoj, droppa gärna en not här i tråden om du kommer ihåg det =) Östergötland är mellansverige Bor numera i Nkpg, kanske borde ändra profilinfon! _________________ Simon Aunér Honda Accord 2.3i SR Norrköping |
||||
Å nu kommer PR för sveriges garanterat billigaste form av långloppsracing = HT2
Vi kör på A539:or, vilka köps för ca 550kr/st. Vårt första år i serien klarade vi oss på en omgång däck och lyckades ändå knipa 3:dje platsen i serien (kunde blivit bättre ändå men vi körde på väven i finalen och det var regn). Efter detta har vi unnat oss 2 omgångar däck/säsong. Billiga och mycket bra däck. Bränslebegränsningen i klassen är väl avvägd och bilar från 1100cc till 2300cc finns representerade i klassen samt håller nere trimningsgrad och kostnader i övr. Vi samkör med BMC Motorsport vilket garanterar stora startfält och därför kan vi hålla låga startavgifter (1500kr) Är man ett mindre nybörjarteam så går det bra att "runna" verksamheten på 2 fasta teammedlemmar till en rimlig budget. Det är dessutom väldigt roligt att prova/köra på [/u]alla sveriges banor vilket våran serie gör, aldrig mer än två race på samma bana under säsongen. Vi har varit förskonade från "cowboytakter" i serien med diciplinerad och snygg körning. om nu någon R-däcks fanatiker tycker att vi kör som i serien så vittnar nog våra varvtider om att det går hyffsat fort med klassens förutsättningar. Kom gärna på nästa race på Kkulle 17/sept för att bilda dej en egen uppfattning, då ska även våran bil finnas på startplattan. / Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Jo, HT2 var väl första anhalt egentligen, men min bil beter sig så lustigt i hög profil, så jag vill gärna köra på större än 15" :P om jag sänker profilen mer tror jag bilen ligger på marken, hehe.
_________________ Simon Aunér Honda Accord 2.3i SR Norrköping |
||||
HT2 verkar vara hur kul som helst
Vi är 2 st som tänkte åka lite 2007 med en E36 -92 så denna serie kan nog bli kalas för oss då ekonomin inte är i STCC klass _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||
med den bilet tycker jag du skall kolla ercup.
det finns flera team i falkenberg har du fler frågor så skicka et pm
|
||||
Eller 9h cupen..... som kommer åka tillsammans med SLC 2007...... mer info finns nu på www.slc.se eller www.9-timmars.com |
||||
Ja. 2007 behåller vi startavgiften på 1200 kr /race o endast 500 kr i serieavgift så varför inte testa HT2 och bli ett nytt team i BMC Racing Cup serien där alla värnar om varandra.
Vi önskar er alla välkomna till oss i BMC Motorsport. Se våra hemsidor www,bmcmotorsport.com eller www.ht2.nu för info eller ring oss, telefonnummer hittar ni på hemsidans kontaktsida. MVH Roger Andersson HT2 Sektionen BMC Motorsport _________________ Roger Andersson |
||||
Allmänt banåkaforum Långloppsracing, lite frågor | 1 besök senaste veckan (6132 totalt) |