Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Bromsbelägg till banträff/gata? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (72333 totalt) |
Har kört med Greenstuff och de har varit bra tycker jag, men det kanske är för att jag inte provat andra sport/race-belägg. Har hållt ca 2000 mil inkl fyra bankörningar och har en del kvar. Har hyfsat bett utan fade. Förutom ovan nämnda orutin kan ju mina förhållandevis positiva erfarenheter bero på följande:
-Ganska stor area på beläggen med fyrkolvsok, fotot med belägget som "förgasats" verkade vara ganska litet? -Liten motor. Bilen är tung, men 210 hk skapar ju inte så mycket rörelseenergi som ska omvandlas. -EDIT: Plus att jag inte kört på nån "bromsätarbana" heller, förutom kanske Sviestad, men det var inte så många varv. Greenstuffen hade iofs blivir snedslitna, ledande änden hade blivit ett par mm tunnare än den andra. Med symmetriska belägg tog jag och vände på dem, ärätt eller fel, varefter "överskottet" i kilen slets bort ganska snabbt. Men nu vågade jag ju inte annat än att beställa PFC97 förstås, annars får man väl skämmas! Snabb service, tack Per! Beställde nya skivor oxå så nu blir det att ha en sommar- och en vinteruppsättning av hjul (förstås), belägg (PF97 resp original) och skivor (gamla resp nya). Det känns hyfsat optimalt eftersom original skivor och belägg är ganska billiga. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Mina erfarenheter av EBC Greenstuff på min 200sx på bana är enbart goda, men det finns ett problem.
Förra året körde jag med originalbromsarna med glidok och Greenstuff. Det bet bra och ingen nämnbar fade. I år åker jag med fykolvsok och stålomspunnet tillsammans med (nödlösning) mekonomen-belägg á 235:-. Dessa belägg är usla, men grppade iaf bättre ihop med de bättre oken än vad greenstuff gjorde med de sämre oken. Dock bör nämnas att jag på ett pass på närmare halvtimmen smälte delar av mekonomenbeläggen.. Kag vågar inte ens tänka på hur bra bromsverkan det kommer bli med nya riktiga belägg jämfört med budgetskiten som sitter på nu. Summa sumarum mina erfarenheter: Greenstuff funkar bra om man inte har väldigt höga krav eller om man inte upplevt bättre. Kommer man från originalbelägg så känns de kanon. Till frågan. Jag har vanliga släta skivor o 4-kolsok, vilka belägg skall jag köpa? Bilen används på sommarhalvåret och 4-5 banträffar avverkas ca per säsong. Funderar på Pagid (blåa röda eller gula?) eller Performance Friction. Jag fick info av Per att PF-beläggens damm bör tvättas av i anslutning till bankörningen eller iaf samma dag då det kunde skada fälgen. Detta ser jag inte ljust på. Docj sa han även att PF-grejerna funkade bäst ihop med vanliga släta skivor. Det är mkt bra då jag har såna. Pagid har jag bara hört bra om. Men håller de lika länge som PF-beläggen? Funkar de lika bra på släta skivor? Många frågor, få svar! _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Jag har gjort två större misstag med min skåpvagn; "testade" r-däck och kommer inte att ha riktigt kul med gatdäck på bana nånsin. Bytte til PF97 och kommer inte att ha särskilt kul på bana med GreenStuff igen.
Trots att PFC97 verkar ogilla civil körning och ta ut sina aggressioner på skivorna. Vid bankörning verkar de vara ovanligt snälla mot de stackars skivorna. Hade en strategi med vinter- respektive sommaruppsättningar av skivor + belägg, men PF97 gräver alltför stora rillor i skivan (och därmed plånboken) vid vardagskörning för att detta ska funka. Därför kommer åtminstone jag att byta belägg inför och efter banträffar i framtiden. Kan inte byta skivor utan att lossa oken, så detta låter jag bli. Enkel operation, men det räcker med runt en timme r-däck + belägg varje banträff. Sen ställer r-däck + race-belägg större krav på bromsvätskan och/eller bromskylningen, vilket jag märkte vid ett tillfälle. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
ok, det jag kommit fram till hittills är alltså:
PF=dammar, sliter skivor(främst vid stadskörning, men även på banan), håller otroligt länge, funkar väldigt bra på oslitsade skivor Pagid=? _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Jag kör med Tar-ox. Är helt klart nöjd med dom! Trots mina små originalskivor var det aldrig något problem på Mantorp eller Björkvik. Dammar ganska lite och gnisslar endast när man bromsar försiktigt.. men det ska man ju inte göra.. då packar ju oken bak ihop
Bromsade så hårt jag kunde med mina 1300 kilo svenskt stål iofs har jag bara 195:or som försöker få fäste i asfalten.. får se hur det blir med rallyslicks nästa år Vet inte hur länge jag körde på mantorp men det var mellan 10 och 20 varv åt gången. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Det här var ju inte roligt... Köpte Greenstuff till gubbracern (Rekord -69, ca 1000 kg), 240 ok fram. Köpte även EBC skivor, slitsade och med "gropar" istället för hål rakt igenom. Eftersom jag köpte grejerna för snart ett år sen (jag bygger väldigt sakta) så är det lite sent att ångra köpet nu.
Hårda bud för den fattige industriarbetaren med banracingdrömmar... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
jag tror jag har också tar ox, det är nog ganska gatbetonade belägg dock, de ville inte bita efter ett antal hårda bromsar från 100 avslutade med en 150-0. jag har också skivor med slitsar och gropar (vad gör groparna?) allt detta satt på när jag köpte bilen, att jag inte är säker på vad för sorts belägg det är beror på att förra ägaren sa att det var pagid, men när jag tittade på kvittot stod där tar ox?! oh well... behöver nog nya belägg ganska snart ändå.
vad det än är för några jag har så gnisslar de inte nå värst, men dammar som katten.[/u] _________________ Pontus Fyhr |
||||||
om där är gropar i skivorna är det inte tarox-skivor du har. Tarox-skivor har många smala, raka slitsar på skivan. Här är en bild, ingen stor sådan men det syns nog ändå: http://www.nfs.nu/catalog/images/new _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||
Skivor med slitsar och gropar är EBC Turbo grove-skivor... Groparna är nog bara styling för att det skall se ut som borrade/slitsade skivor fast utan risken att skivorna spricker i hålen.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Det borde funka bra! (om du inte har trimmat den till 300 hästar....) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Hej har nu provat färdigt mina EBC Röda på Min Lotus Europa( ca 800kg med förare och bränsle, och 90 hk) . Dom höll en dag på Björkvik och en dag på Sviestad sedan var det metall mot metall, usch vilket hemskt ljud det blir då de går imot mina slitsade skivor... Finessen med dessa belägg var att dom kostade bara 580kr plus att fading helt uteblev trots många snabba varv. Mina bromssetup är orginal solida slitsade skivor fram( 230mm) och en skivbromskit bak. EBC röda behöver också lite värme för att funka som dom skall vilket inte är så roligt på en såda lätt bil till vardags. Skulle nog vilja prova några andra belägg nu som har lite bättre hållfasthet. Finns det någon caterham människa eller liknande( dvs lätt bil) som har något bra råd( kostnad är av betydelse)..
_________________ Joakim Adolfson |
||||||
Jo kanske skrev lite otydligt men som mats friberg sa är skivorna EBC, det är beläggen jag är osäker på misstänker att nån av mina skivor är "warped" då pedalen vibrerar lite när man bromsar (nej det är inte ABSen som hugger in) hur kan man kolla vilken det är? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
om du lyfter hela framvagnen o snurrar hjulen borde du ganska lätt känna vilken sidan har den felaktiga skivan. Iofs har ju du fyrhjulsdrift men det borde inte vara några problem _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
_________________ bmw bmwsson |
||||||
Nu fick jag mardrömmar om skivbyte bak igen... Beläggen har kletat av sig lite på skivorna, illa! Måste fixa nåt bättre belägg till nästa byte... Tack för tips i tråden! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
yay it worked it worked! efter en del stenhårt bromsande till låg hastig het måste smörjan på skivorna slitits bort, inga vibrationer kvar!! Nu är det bara ABSen som är ett frågetecken... får höra med dem nästa service som är dags ganska snart, för inte ska man väl kunna lämna någon halvmeter streck i vägbananen för att sedan känna ett par små klick från ABSen?! nån som vet kanske?! kan ABSens funktion bli lite kinkig med andra skivor och belägg? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Sparade trådar/FAQ Bromsbelägg till banträff/gata? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (72333 totalt) |