Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Motorn klar | 1 besök senaste veckan (10648 totalt) |
Nu är motorn klar till Locosten
Fixad av Elwa motors lite bilder och Info: Crossflow 1600 toppen portad med lite större ventiler från lotus och formel ford dubbla ventilfjädrar 1300 kolvar Kent 244 kam justerad av Hedlund veven formelford riktad och härdad allt balanserat svänghjulet lättat Dubbla delorto 40 (GT förasare till bes.) Bosch brytarfördelare fixad av Ronwill _________________ Tom Persson Xr4x4 24v/Locost S7 070-496 75 37 |
||||
Lite om min blivande motor, skruvas troligen i hop nu Vecka 8
Vad sade bromsbänken om effekt / vridmoment?? på din motor Har lämnat block för planing honing samt att fräsa in en o-ring (willis ring?) överst i loppen, tanken är att toppackningarna skall hålla bättre, kollar planheten på toppen också och planar den om det behövs Passade på att putsa lite vidare på kanalerna på den sedan tidigare portade toppen, justerade till ventilerna in 41,2mm avg 34,9mm lite på ovansidorna Kommer att montera en Kent 254 kam som kommer att ställas in på 99-100 grader i stället för 103 grader, detta skall innebära att vrid och effekt flyttas nedåt i varvtalsregistret några hundra varv Kammens data är duration 300grader Lyft insugsventil 11,93mm avgasventil 11,88mm, vartalsområde för kammen är 4000-8500 Ventilfjädrar Kent Cams VS1 monteras och justeras in, aluminium fjäderbrickor användes för att få ner vikten Edit(Eventuellt kommer jag att lätta vipparmarna för att även här få ner vikten, stålklossar kommer att användas under vipparmsaxeln samt rör i stället för fjädrar i mellan vipporna Hade funderingar på att använda min rullvippa med utväxling 1:69 men beslutade att skippa detta då kammen har högt lyft redan samt att den är rätt brant) Edit kunde inte stoppa mig, köpte en NY rullvippa 1:53 Jag kör vidare med mina Accrallitekolvar 82,5 mm med urtag för höglyftande kam (spelet kolv / ventil kollas vid provmontage men skall vara tillräckligt) motorn får en volym på 1660cc Kompressionsförhållandet är högt 33cc i kolven - ventilinstick 2,26cc = 31,74cc medför ca 12,5:1 Då jag använder en rätt häftig kam skall detta höga kompförhållande inte vara något problem Skall modifiera tändfördelaren för motorns egenskaper dvs ändra fjädrar och ev vikter i tändförställningen Förgasare 2st Weber DCOE45 halsringar 36 ev 40 Edit 34 Har funderingar på E85 men tvekar Förväntad effekt med bensin 150+ men Kent Cams säger att kammen är 170+, vridet bör överstiga de 174Nm (131lb/ft) jag hade med standard GT kam Kostnader: hoppas under 15000kr då jag har en del av prylarna redan Edit + 4500 för ny rullvippa Jag tror att detta blir sista effektläget för mig med denna motortyp, zetec hägrar men totalkostnaden för att byta konsept är initialt högt / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Det borde bli 10.5:1 kan du inte berätta lite om din motor _________________ Tom Persson Xr4x4 24v/Locost S7 070-496 75 37 |
||||
[quote="Bengt Metz"]Lite om min blivande motor, skruvas troligen i hop nu Vecka 8
Vad sade bromsbänken om effekt / vridmoment?? på din motor Brombänken var ur funktion vi körde den bara monterad i den effekten bör vara enligt Kjelle 130-135 hk vid 7000-7500 _________________ Tom Persson Xr4x4 24v/Locost S7 070-496 75 37 |
||||
Kompet är lite grann lägre än i min då. Har för mig att min motor landade på ca 11:1 till slut. Recept på min spis i stora drag: 711M block borrat 0.20 Portad topp med större ventiler (kommer inte ihåg storleken på rak arm) Weber 40DCOE på Caterham insug 1300GT kolvar (lite mindre skål än vanliga 1300) 0,20 öd. Ventilurtag urfrästa. Kamaxel motsvarande Kent BCF2 Torrsump med pump på orginalplats orginal vev. Nya lager överallt. Edit: Kom på att min fördelare också varit på Gotland hos Ronwill för modifiering. Gjorde ganska stor skillnad faktiskt Det är i stora drag hur den är uppbyggd. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Hej
Lite bilder av mitt pågående Crossflow bygge http://community.webshots.com/user/b / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Allmänt banåkaforum Motorn klar | 1 besök senaste veckan (10648 totalt) |